3 463 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Frånluftsvärmepump+ved=sant?
hejsan!
Sitter och funderar inför ett husbygge, och klurar lite på ventilationen och uppvärmningen. Då vi bor på landet och har tillgång till ved så kommer vi att ha ett vedsystem i det nya huset MEN! varför inte ha en frånluftsvärmepump som använder den utbytta luften till att värma vv? är detta en helt galen ide? personligen så tycker jag att det skulle vara jättesmidigt då man borde ha vv nästan jämt utan att behöva elda.
mvh
jonas
Sitter och funderar inför ett husbygge, och klurar lite på ventilationen och uppvärmningen. Då vi bor på landet och har tillgång till ved så kommer vi att ha ett vedsystem i det nya huset MEN! varför inte ha en frånluftsvärmepump som använder den utbytta luften till att värma vv? är detta en helt galen ide? personligen så tycker jag att det skulle vara jättesmidigt då man borde ha vv nästan jämt utan att behöva elda.
mvh
jonas
Jag antar att det är en låg driftkostnad som ni är ute efter. Om vi för enkelhetens skull antar att "verkningsgraden" på värmepumpanläggningen är tre så innebär det att för 3 kWh återvunnen värme måste ni förbruka 1 kWh elenergi. Då ni eldar med ved kanske det går att producera 3 kWh värme med hjälp av vedpannan för mindre än kostnaden för 1 kWh elenergi, och då förlorar ni på att installera en värmepumpanläggning.
Jag har själv ingen erfarenhet av vare sig värmepumpar eller vedeldning, men det var på motsvarande sätt jag resonerade då jag beslutade mig för att kombinera FTX och fjärrvärme. Ett FTX-aggregat har högre "verkningsgrad" än en värmepump, men kan å andra sidan inte återvinna lika stor effekt.
Jag har själv ingen erfarenhet av vare sig värmepumpar eller vedeldning, men det var på motsvarande sätt jag resonerade då jag beslutade mig för att kombinera FTX och fjärrvärme. Ett FTX-aggregat har högre "verkningsgrad" än en värmepump, men kan å andra sidan inte återvinna lika stor effekt.
Jo det är ju låg driftskostnad jag är ute efter, men samtidigt så "tror" jag inte på dessa värmepumpar i längden. Hur lång är deras livslängd tex? innan kompressorn och elektroniken går. Så det får nog bli en vanlig ventilation isåfall och kanske lägga en vedklabbe extra istället.
mvh
jonas
mvh
jonas
Jag tycker idén är lysande - men jag har inte räknat på det så egentligen vet jag inte vad slutnotan blir....
Eldar gör man ju endast under den kalla årstiden (+ någon enstaka kall å ruggig sommardag). Har man då en vedspis eller kamin av något slag blir det ju snabbt varmt (för varmt) i närheten av kaminen och det är oftast ett problem att sprida denna värme till resten av huset.
Om man då mha en FVP kan ta tillvara denna "överskottsvärme" och omvandla den till varmvatten blir det enklare att sprida värmen i huset.
På sommaren, när man inte eldar har man ofta ett värmeöverskott ändå tack vare solen som också kan utnyttjas.
I vårt gamla hus finns idag en vedspis som används flitigt på vintern. Ovanför vedspisen sitter en stor spiskåpa i plåt som effektivt samlar upp värmen. Från spiskåpan går en ventilationskanal (slang) rakt upp och ut genom taket via en fläkt. När man eldar blir slangen rejält varm - ska ta och mäta temperaturen i den slangen förresten..
Låt säga att temperaturen i slangen håller 40°, då borde en FVP bli synnerligen effektiv?
Eldar gör man ju endast under den kalla årstiden (+ någon enstaka kall å ruggig sommardag). Har man då en vedspis eller kamin av något slag blir det ju snabbt varmt (för varmt) i närheten av kaminen och det är oftast ett problem att sprida denna värme till resten av huset.
Om man då mha en FVP kan ta tillvara denna "överskottsvärme" och omvandla den till varmvatten blir det enklare att sprida värmen i huset.
På sommaren, när man inte eldar har man ofta ett värmeöverskott ändå tack vare solen som också kan utnyttjas.
I vårt gamla hus finns idag en vedspis som används flitigt på vintern. Ovanför vedspisen sitter en stor spiskåpa i plåt som effektivt samlar upp värmen. Från spiskåpan går en ventilationskanal (slang) rakt upp och ut genom taket via en fläkt. När man eldar blir slangen rejält varm - ska ta och mäta temperaturen i den slangen förresten..
Låt säga att temperaturen i slangen håller 40°, då borde en FVP bli synnerligen effektiv?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Vi satte 1986 in en Mitsubishi luftvärmepump i en 1½-plansvilla på 180 kvm där vi endast vid något enstaka tillfälle stöttar med elradiatorer längst in i ett arbetsrum där vi har svårt att få luftcirkulation (men detta är mkt sällan) - den har inte krånglat, vi har inte reparerat någonting, enbart bytt köldmedie en gång i början av 90-talet för en mycket ringa peng. Borde väl inte vara så stor skillnad på livslängd mellan en luft och en frånluftsvärmepump bara för att den senare bygger på en vattenburen uppvärmningsteknik?
Nu har jag gjort en högst ovetenskplig tempmätning i ventilationskanalen.
Micklade in en stektermometer i ventkanalen från vedspisen och den visade 33 grader C
Mätningen gjordes då på övervåningen (vedspisen på undervåningen) med ventfläkten avstängd.
I spiskåpan direkt ovanför spisen var det några grader varmare
Micklade in en stektermometer i ventkanalen från vedspisen och den visade 33 grader C
Mätningen gjordes då på övervåningen (vedspisen på undervåningen) med ventfläkten avstängd.
I spiskåpan direkt ovanför spisen var det några grader varmare
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden