Hej!

Har köpt ett hus med en acktank som inte är inkopplad, och nu undrar jag om någon råkar veta vad alla dessa anslutningar går till, särskilt de blå och rödmarkerade. Slingor för vv-beredning? Varför 2? Ligger en i botten och en i toppen?

Jocke

• tank.jpg
Majgårdarna
Den längst ner är väl en förvärmningsslinga.Den kopplas i serie med den översta slingan.

Vilken typbeteckning har tanken?

Tack för svaret Andreas... Ett par följdfrågor dock:

- När man kopplar in vattnet som ska värmas, kopplar man då ingående vatten på en "blå" sedan utgående blå till ingående röd och från utgående röd vidare till till tappställen?

Har du eller någon annan en aning om hur långa slingorna kan vara?

Hur kopplar jag in värmesystemet till tanken?

Jocke

Modellen är "TS 500" om det är den du menar. Finns en typbeteckning därutöver? Är inte hemma så att jag kan kolla just nu.

Jocke

Kan man vara säker på att det är slingor för varmvatten-uppvärmning och inte solslingor, eller spelar det inte någon roll?

Dom är säkert för varmvattnet, blå kallvatten in och röd varmvatten ut. Solslingan brukar vara monterad i botten av tanken.

Var är rimligt att tro att de här slingorna sitter? Om det är en förvärmningsslinga så brukar väl den sitta i botten och den andra högre upp?

Förvärmningen brukar sitta strax under mitten av tanken. Vad står det på typskylten?

Har du en bild på hela tanken?

Gissning:

Tycker det ser ut som två slingor på samma nivå i tanken, ingen förvärmningsslinga utan antingen menat att man skall paralellkoppla dessa för varmvatten ELLER att den ena är avsedd för kulvert, eller sol-anslutning. Men tycker att i så fall borde det finnas liknande blå-röda anslutningar även i botten på tanken.

Har du försökt höra med Strömsnäspannan?

Det kan mycket väl vara så att de med hjälp av serienumret kan kontrollera vad de monterat i tanken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.