Hej,
Håller på att bygga ett garage. Storleken på garaget är 4,8m x 9, 6 m (dvs 46 m2), där jag har 145 mm isolering i väggarna och i taket har jag 195 mm isolering, där garaget är placerat i Stenungsund på Västkusten.

Min grundtanke med garaget utifrån innetemperatur är att det inte skall understiga +5 grader när det är som kallast.

Från början hade jag tänkt att köpa en luft-luft-värmepump men det verkar vara overkill att köpa en sådan. Har nu istället funderat på att köpa en enkel värmefläkt eller antagligen ett (eller flera) oljefyllt värmeelement.

Min frågor till forumet är:
1) Tänker jag rätt när jag skippar luft-luft-värmepumpen?
2) Om luft-luft-värmepump är fel vad skall jag ta istället (plattan är redan gjord så golvvärme är inte möjligt)
3) Om det är värmefläkt jag skall ha, vilken effekt skall man ha?
4) Om det är oljefyllda element jag skall ha, vilken effekt skall jag ha?

Tack på förhand.

MVH,
Anders

Jag hade varmt å skönt ( +15 ?) i ett 35m+ garage med ett 2kw fläktelement, i januari (-10 ?)
Hos chefen blev det golvärme och ett element, 2kw vv-beredare kopplad till en cirkulationspump, håller värmen där.. Ca 35 m2 där med..

Banders skrev:
Hej, När du skriver "2kw fläktelement" menar du typ en värmekälla som denna:

[länk]

MVH,
Anders
Ja, den typen var det, kanske inget att ha i det långa loppet, då de har lite kort livslängd i ett garage, men som effektjämförelse,
Jag använder 199 kronors varianten från byggmax.
Tre stycken håller det ljummet i hus på 150 m2 under byggtiden, fast dom "dör" av gipsdammet...

Du tänker helt rätt när L/L pump är overkill, så länge du inte kan köpa dom till grossistpris och installera gratis så att rubbet går på 6-8 tusen.

Är rätt säker på att det nu för tiden finns mini värmefläktar som drivs helt av solpaneler, det kanske kunde vara nåt.

Angående solpanelerna, så funkar dom väll inte under 3 månader om året när det är som kallast och mörkast samtidigt som man behöver värmekällan som mest (eller tänker jag fel)?

MVH,
Anders

Du tänker rätt...

bra poäng där, jag var trött och snurrig av hostmedicin :o

Är det den med lakritssmak....den kan man bli beroende av:p

Mvh

46 m2 är ju hyfsat stort oxch jag tror nog du skulle tjäna in den med en bättre pump....nu när du trolitvis lagt ner din själ och möda med garaget också?......Och har dom (sämre) Billigare pumparna den fuktionen +5 C ?Elen ( Energin) är ju inte gratis....bättre pump bättre cop med funktionen +5 C mm borde löna sig i längden

Mvh....

Ställ dit en kupévärmare, prova med 1200 watt då ser man effektbehovet enkelt. Sedan välj inte oljefyllt, finns ingen anledning idag med elektroniska termostater. En aerotemper (värmefläkt) låter och har en fläkt som kommer att stanna en kall dag.

Protte

Håller du på och stoppar in vp i väggarna, så tänk möjlighet för 4-5 element, ifall du någongång i framtiden vill arbeta med något i goa värmen.... Utan att ha en fläkt som drar runt damm....
Minst ett dubbeluttag för 230 i varje hörn + plus något mitt på vägg, känns som minimum
för eventuella batteriladdare eller vad man kan behöva i ett garage, även om man bara parkerar .
Ett trefas uttag kan också komma till användning,
Rätt vad det är står man där med någon manick som behöver ström, även i ett garage tänkt enbart för parkering...

Jag har ett motsvarande utrymme där det skall installeras värmekälla och kommer faktiskt satsa på en L/L värmepump. Visst, det är dyrare initialt men lönar sig garanterat i längden. Har en 2 KW fläkt som står å tuggar kwh just nu, och jag tycker den tuggar på åt helvete för bra (har en elförbrukningsmätare kopplad emellan) så det blir en Panasonic eller liknande, och det tycker jag även TS borde lägga slantarna på. :)

Testa först med billig fläkt. Drar den 2 kW kontinuerligt på vintern så kan du ju börja räkna vad det kostar under t.ex. 10 års tid.
Jag stoppade in en L/L värmepump i mitt garage då jag såg hur mycket energi det går åt att hålla varmt. Fördelen är även att jag kan blåsa på 6 kW om jag ska jobba där en kväll och vill värma upp snabbt.

Det går bara att räkna ut om man vet U-värdet på byggnaden. Då får man direkt ut vilken effekt som krävs för ett visst delta-T mot omgivningen.

Tror man i vanliga hus brukat räkna med 70W/kvm, men då är det 20 grader man eftersträvar i temp året runt. (I ditt fall då 3,2kW), så för att hålla "frostfritt" torde 2kW duga alldeles utmärkt, tom overkill. Jag tror att en eller ett par små vanliga "radiatorer" (oljefyllda eller ej) på 0,6-1,2 kW räcker utmärkt för att hålla frosten borta (+5) Stenungssund må vara ruskigt blött och blåsigt, men tiotals minusgradet blir det sällan....
Komplettera sedan med en billig 2kW "byggfläkt" för några hundralappar så du kan värma upp till arbetstemperatur om du behöver meka något i garaget....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.