Hej! Hoppas att jag lägger denna tråd i rätt forum.

Hemma hos mina föräldrar så finns det ett vattenburet element som förut har funkat, men som jag för något år sedan vred av i vintertid pågrund av att det var för varmt. Efter det så har det inte blivit varmt när man vridit upp termostaten på elementet.
Min fråga är då, vad kan vara felet? Kan det ha frusit på något sätt?

Tack på förhand!

Är det inte minusgrader i rummet nu och inget vatten på golvet har det troligtvis inte frusit.

Åtgärd Nr 1: Lufta elementet

Åtgärd Nr 2: Ventilen kan ha fastnat. Om det är en termostatventil kan du lätt koppla skruva av (vissa har bajonettfattning ) och bakom termostaten finns oftast ett litet stift som trycks in för att strypa vattnet. Detta skall återfjädra till öppet läge när termostat eller vred tas bort. Gör det inte det så dra ut det med en tång eller liknande. motionera sedan ventilen genom att trycka in och dra ut stiftet ett antal gånge, spraya gärna lite 5-56 på den också...

Jag antar nu förstås att det är ett någorlunda modernt element, inte en sån där med gammal mässingskran som alltid läcker om man använder den...

Okej, tack!

Huset helrustades 1981.

81, hmm kolla även att du inte har termostater av typ AGA TP, dom har nog lagt av för länge sedan i så fall... (Adapter & ny termostat är lätt att montera, finns bla på clas ohlsson)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.