9 338 läst ·
25 svar
9k läst
25 svar
Fukt i friliggande garage
Bidde EchoDry á 2995 som fått gå drygt en vecka nu. Den har bara gått mot sin lilla, interna cistern så den har inte kunnat gå för fullt.... Men nog har jag fått ner luftfuktigheten ordentligt. Har kopplat en slang till den nu så att den kan gå kontinuerligt. Finns lite kartonger där som det säkert kommer ta ett tag att torka ur.
Ska bli intressant att se vad det kommer kosta att driva den
Återstår att se om jag slår till på en hygrostat á 2000 eller om jag tar snikvarianten med timer och låter den gå t ex 3h/dygn.
Ska bli intressant att se vad det kommer kosta att driva den
Pendlade mellan 75-85 RF. Nu är den på 45. Det går inte att ställa annat värde på EchoDry'en, fast inställning... Å andra sidan, om cisternen är full går värdet upp blixtsnabbt. Är väl inte helt tätt vid garagedörren samt att det säkert är rätt mycket fukt i de kartonger etc som står där
Oj, det var blött 
Det tar ett tag innan "balansen" i garaget är uppnått.
Fukthalten i byggnadsmaterialet är troligtvis ganska hög också.
Svärmor funderar på en EchoDry till sitt garage så jag är lite nyfiken på den.
Är det På K-rauta du hittade den?
Den verkar ganska vettig eftersom den utnyttjar sorptionsteknik och
på så vis kan jobba i lägre temperatur.
Men samtidigt är ju nackdelen att den fortfarande gör sig av med fukten
på samma vis som kondensationsavfuktarna, dvs med slang eller tank.
Detta gör ju att man måste hålla plusgrader i utrymmet, men det hjälper
den iofs till med eftersom den också avger lite värme.
Det tar ett tag innan "balansen" i garaget är uppnått.
Fukthalten i byggnadsmaterialet är troligtvis ganska hög också.
Svärmor funderar på en EchoDry till sitt garage så jag är lite nyfiken på den.
Är det På K-rauta du hittade den?
Den verkar ganska vettig eftersom den utnyttjar sorptionsteknik och
på så vis kan jobba i lägre temperatur.
Men samtidigt är ju nackdelen att den fortfarande gör sig av med fukten
på samma vis som kondensationsavfuktarna, dvs med slang eller tank.
Detta gör ju att man måste hålla plusgrader i utrymmet, men det hjälper
den iofs till med eftersom den också avger lite värme.
Japp, Krauta var inköpsstället.
Cistern är på tok för liten så slang är ett måste. Därutöver har den ett fast lock så jag kan ju misstänka vad som händer om jag inte är snabb att tömma maskinen och stänga av den när det blir minusgrader inuti garaget - en ny cistern som ersättning för den sönderfrysta, minst.
Andra nackdelen är som sagt att den inte har en justerbar hygrometer. Fast inställd på 45/55 RF beroende på temperatur och effektläge (normal, tyst, hög)
Därutöver är jag så här långt mycket nöjd med varan, framför allt till det priset!
Cistern är på tok för liten så slang är ett måste. Därutöver har den ett fast lock så jag kan ju misstänka vad som händer om jag inte är snabb att tömma maskinen och stänga av den när det blir minusgrader inuti garaget - en ny cistern som ersättning för den sönderfrysta, minst.
Andra nackdelen är som sagt att den inte har en justerbar hygrometer. Fast inställd på 45/55 RF beroende på temperatur och effektläge (normal, tyst, hög)
Därutöver är jag så här långt mycket nöjd med varan, framför allt till det priset!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden