Och nu ligger trycket på 0,4-0,5 bar.
Fattar ingenting.

....det är inte så att det sitter en påfyllning innuti pannan, om du tar bort frontplåtarna kanske du hittar något? Jag har ett svagt och antagligen helt felaktigt minne av att det såg ut så på en elpanna jag hade....

Det är inte helt ovanligt att det saknas fast påfyllning, Sätt en slang på kikventilen längst ner på pannan och fyll från en kv-kran.
Men ett du bör vara lite försiktig och hålla ett öga på trycket, Det kan vara stopp i expansionsledningen (inte heller helt ovanligt) iom att ditt tryck inte stiger när du fyller direkt i kärlet.

Jenzza skrev:
Det är inte helt ovanligt att det saknas fast påfyllning, Sätt en slang på kikventilen längst ner på pannan och fyll från en kv-kran.
Men ett du bör vara lite försiktig och hålla ett öga på trycket, Det kan vara stopp i expansionsledningen (inte heller helt ovanligt) iom att ditt tryck inte stiger när du fyller direkt i kärlet.
Vll bara understryka detta med trycket, jag spräkte/sprängde vår gamla panna på detta sätt med ett igenrostat exp. kärl på vinden. Jag tackar min lyckliga stjärna att pannan sprack och inte ett element på övervåningen eller ett rör i en vägg. Men visst, det var en överrumplande känsla när det helt plötsligt sa poff, och jag helt plötsligt står i 10 cm ljummet vatten i tvättstugan och det bara forsar fram vatten. Bra med rejäl brunn då.:eek:

Upptäckt idag att det läcker mellan kärl och rör ner.
Känns som om det lika bra att fimpa det öppna kärlet och sätta in ett slutet kärl i källaren istället iom det förmodligen är stopp i röret ner då trycket inte ändrades när jag fyllde på uppe på vinden.
Någon som vet ungefärlig kostnad för ett sådant projekt?

Exp-kärl...600-700 kr ..med lite diverse och med guds hjälp låt säga max 2-3 tim arb ? Tömma kärlet gör du väl själv?

Mvh

Det öppna kärlet på vinden har jag redan tömt.
Sen är det ett nytt slutet kärl och en del rörarbeten.
Vad gör supermario egentligen. Pluggar han bara röret på vinden och sedan kopplar in nytt kärl sidan om pannan?
600-700kr för ett nytt slutet kärl? Är de inte dyrare?

Ett 25 l på rinkaby går på 685 kr ..har ett själv...
Ja plugga .....om möjligt ta bort skräpet om det går?
Och häng dit det nya...

Mvh

Har jag helt fel om jag gissar på att det blir en ny påfyllningskran när du monterar det nya kärlet? :)

Jag har en exakt likadan panna som dej.
Jag har min påfyllning på vänstersida in i pannan.
Jag har ca: 8-9 meter upp till mitt exp kärl.
Vatten trycket ligger på 0.8 -0.9.
Om du vill så kan jag fixa bilder både på pannan och ut manualen till denna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.