Har nyss köpt en gammal kåk (1909) som tidigare värmts upp med en gammal panna (1974), ved/olja/el. Samma panna värmer också tappvarmvattnet. Men nu har jag installerat en luft/luft värmepump som jag tänker använda ett par år tills jag bestämmt mig för hur jag ska göra med uppvärmningen. Kan jag tömma radiatorkretsen samt stänga cirk-pumpen? Eller ska jag ha kvar vattnet i systemet? Vill att pannan endast ska värma tappvarmvattnet nu och ej radiatorkretsen. Går det på något sett? Bränns pannan sönder invändigt om den ej har något vatten i radiatorkrets-tanken i pannan? Men går för att värma upp t-vv?

Stäng cirkulationspumpen, (radiator)vatten i pannan måste det vara (troligen) för att värma tappvatten. Stäng även shunten och ventilerna på elementen.

Om några år har cirkulationspumpen, shunten och radiatorventilerna troligen korkat ihop om du inte rör på grejorna lite då och då.

Protte

Ok, men då kommer min dåligt isolerade gamla panna värma upp radiatortanken på 200 liter till 65 grader som jag har vv inställt på. Det känns ju inte så ekonomiskt...

Kör du med olja eller El med pannan?Kör du med El så tryck in isolering i rökröret ...
Sen om pannan är dåligt isolerad =blir bara ett element som värmer källaren så du tar ju till vara värmen...Du lär nog värma pannan till mer än 65 C ,,,tror mer på 80 C...
Tips!Skaffa pelletsbrännare ,,,Kör ll vp när det är plusgrader ...pellets när det är vargavinter.=.när ändå vp..flåsar och bara vill frosta av ..;)

Mvh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.