never2000 skrev:
Hejsan Många som föreslått man skall skippa solfångarna men dom har jag ju redan och vill inte sälja dom heller :)

Men skall jag satsa på 1 eller 2 tankar nu vad vore bäst

Har ju redan en plattvärmeväxlare och 3 cirkpumpar.

så borde det ju gå att lösa laddningen från solfångarna till stor acktank med Termisk växelventil för att få ner laddnings volymen.

Mvh
Fredrik
Då du redan har solfångarna så tycker jag du kan behålla dom men därimot hålla dej till endast en tank som laddas på 2 nivåer, Även om inte solfångarna gör att du aldrig behöver elda över sommaren så kommer det att dryga ut veden/du behöver inte elda så ofta.. Det går iof köpa till fler solfångare oxå..

Ja

Jag är inne på det också eftersom det också tar betydligt mindre plats.

Men har nu funderat och funderat på hur man skall riktigt fixatilldet med Termiskaventiler och värmeväxlare.

Har sett på solenergitekniks sida en lösning där styrenhet sköter om laddningsnivån.

Men hur kan man fåtill det med termiskaventiler.

Har från tidigare den enkla styrenhet till solfångarna så drygar järna ut kostnaderna lite med att återanvända.

Mvh
Fredrik

Hmmm kom just på en sak som ja inte funderat/frågat om tidigare..

Om man har vvx o laddar på 2 nivåer så är ju tanken att vattnet värms flera ggr då det pumpas runt via övre delen (in högt o ut lite lägre) för vatten höjs ju inte på samma sätt som vid laddning från pannan om inte det är ett extremt lågt flöde i kretsen förstås men då jobbar det ju o andra sidan med onödigt hög temp..
Om man då ska ha en växelventil så blir det ju de ingående röret man växlar/leder till en annan nivå o om man då använder samma retur till vvx så ska ingående gå till botten på tanken eller??
Annars om man alltid vill ladda uppifrån o ner måste man ju ha 2 st växelventiler som flyttar både stigaren o returen från vvx, Hmmmm

Jag har för mej att jag sätt nån skiss där det va så men inte frågat nån som kör med sol o vvx..

Ok nu har jag beslutat mig
Det blir en Orlan 25
Akvaterm 2000 liter

Inkoppling av solfångare enligt följande
(som jag hittade på detta underbara forum)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.