Jag har fått problem på ovanvåning med att det inte kommer något vatten till en del radiatorer. Jag har luftat men radiatorn är helt kall, även på inkommande sas.
Jag tror att det är för lite vatten i systemet.
Hur/var fyller man på vatten i systemet?
Panna är CTC elkombi från -86 med pelletsbrännare.
Systemet har ett öppet expansionskärl på vinden.
Vattenståndstryck är 0.75bar , avläst på pannan.
Så frågan är hur/var fyller jag på vatten?
Jag tror att det är för lite vatten i systemet.
Hur/var fyller man på vatten i systemet?
Panna är CTC elkombi från -86 med pelletsbrännare.
Systemet har ett öppet expansionskärl på vinden.
Vattenståndstryck är 0.75bar , avläst på pannan.
Så frågan är hur/var fyller jag på vatten?
Har skannat forumet och kommit fram till att det tydligen skall sitta en ventil på inkommande vatten uppe på pannan.
Har tagit en bild då jag har två? ventiler/vred uppe på min.
Den ena är graderad från 1 till 3, den andra står det inget alls på.
Jag tror/förmodar att det är den utan markering som jag skall vrida(vänsyter?) på?
Testade och vrida på denna, den gick både att vrida höger smat åt vänstyer. Borde den inte varit stängd om det är rätt ventil.
Bifogar bild om det hjälper.
Har tagit en bild då jag har två? ventiler/vred uppe på min.
Den ena är graderad från 1 till 3, den andra står det inget alls på.
Jag tror/förmodar att det är den utan markering som jag skall vrida(vänsyter?) på?
Testade och vrida på denna, den gick både att vrida höger smat åt vänstyer. Borde den inte varit stängd om det är rätt ventil.
Bifogar bild om det hjälper.
Jag är ganska säker på att kranarna på bilden är till varmvattnet, den med siffror är blandningsventilen och med den andra stänger du nog matningen till VVB'n.
Men om du följer kallvattenrören så tror jag att du bör hitta påfyllningen.
Men om du följer kallvattenrören så tror jag att du bör hitta påfyllningen.
Dessa två kranar är de enda som sitter på inkommande vatten.
Först sitter krannen utan märkning, sedan delar sig röret och ett rör går ner i pannan medans det andra går till den andra kranen. Delningen syns till vänster i bild.
Dessutom så finns ett vred till höger om förta kranen. Vredet syns till höger i bild.
Jag har endast dessa två kranar samt vredet.
Först sitter krannen utan märkning, sedan delar sig röret och ett rör går ner i pannan medans det andra går till den andra kranen. Delningen syns till vänster i bild.
Dessutom så finns ett vred till höger om förta kranen. Vredet syns till höger i bild.
Jag har endast dessa två kranar samt vredet.
Redigerat:
Det enda "vred" jag kan se till höger på bilden ser ut som en gammal säkerhetsventil till VVB'n
Vart går det horisontella kopparröret som syns under T-kopplingen på bilden??
Om du har möjlighet så kan du väl lägga in fler bilder där man ser lite mer hur det ser ut runt pannan och gärna hur det ser ut uppifrån där den förra bilden är tagen.
Vart går det horisontella kopparröret som syns under T-kopplingen på bilden??
Om du har möjlighet så kan du väl lägga in fler bilder där man ser lite mer hur det ser ut runt pannan och gärna hur det ser ut uppifrån där den förra bilden är tagen.
burnvill/
Här kommer två bilder till.
Det horisontella röret som du såg under T-kopplingen ser du även på första bilden. Det går in i den graderade kranen underifrån.
Skall ladda upp en översiktsbild senare idag hur det ser ut för övrigt.
Här kommer två bilder till.
Det horisontella röret som du såg under T-kopplingen ser du även på första bilden. Det går in i den graderade kranen underifrån.
Skall ladda upp en översiktsbild senare idag hur det ser ut för övrigt.
Här kommer fler bilder.
Jag hittar inga andra kranar/ventiler än de tre jag nämnt.
Kan denna kran sitta någon annanstans än vid pannan? Kan väl inte sitta uppe vid det öppna kärlet?
Man kanske skall gå upp på vinden med en spann vatten och slå i kärlet?
Jag hittar inga andra kranar/ventiler än de tre jag nämnt.
Kan denna kran sitta någon annanstans än vid pannan? Kan väl inte sitta uppe vid det öppna kärlet?
Man kanske skall gå upp på vinden med en spann vatten och slå i kärlet?
Immobil/
Det röret går till ett element i angränsande rum. Där finns en kran på det röret. Finns även en kran på röret som leder tillbaks från elementet. Båda dessa kranar är redan öppna.
Det röret går till ett element i angränsande rum. Där finns en kran på det röret. Finns även en kran på röret som leder tillbaks från elementet. Båda dessa kranar är redan öppna.
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Tanken på att fylla på direkt i exp. kärlet är inte så dum, mina föräldrar har en liknande panna i ett hus byggt -81 där sitter påfyllningen på via en kran på ett rör jämte skvallerröret från exp. kärlet. Du skriver öppet exp. kärl? Är det helt öppet utan lock? Isåfall finns det antagligen inget skvaller rör heller, det blir nog till att fylla direkt i kärlet då. Lite rikabelt med en påfyllningskran i källaren som är dåligt tät, då skulle ju exp. kärl svämma över om det vill sig illa. Eller om du står och fyller på i källaren utan att veta när det är fullt.