Värme allmänt
gadu^: Har loggat och följt en period på husets värme effektuttag jämnfört med ute temperatur. Planerna är självklart att införskaffa en L/L värmepump då vi har ett direkt-el radhus på ca 120kvm i 1½ plan. Men om man ser på kurvorna så snittar vi strax under 3KW och L/L pump ger väl som max runt 4KW värme. Så teoretiskt så skulle en L/L pump räcka för att värma hela huset om man
vojma: [citat] OK - då kanske det är det som var orsaken till att min vattenskada uppkom. Det började nämligen med att plattorna började släppa, ungefär 5 år efter läggning. Hursomhelst så har jag homogen matta nu så jag ska slippa "plattsläpp" i framtiden. Mitt försäkringsbolag var supernöjt när jag valde matta isf klinker på golvet. 1/3 av läggkostnaden och minst 10 ggr så säkert
holmertz: Gäller det billigaste lösningen så finns det väl inget som slår en beg. pelletsbrännare med förråd och skruv för ca. 9000 Några kvällars arbete så är den installerad och fungerar med det värmesystem som redan finns utan några andra påkostningar. Kosta på ombyggnad av värmesystemet för att kunna använda l-v pump är väl bara en dyr omväg. En l-v pump i jämtland fungerar ju
Rotselleri: Har kollat upp detta med säkerhetsventilen och det är inte värmesystemets ventil som släpper ifrån sig vatten, utan vattendelens så att säga. Rörisen tror på följande felorsaker: - Expansionskärlet. Eftersom det inte läcker så mycket (trycket faller från 1 bar till 0.7 bar på 2 månader) - Läcka i något golvvärmerör. Ser inga spår av läckage. Känner ingen unken doft som om
lordvvs: om du ändå ska värma den vattenburna golvvärmen med el så kan du ju lika köra med el glovvärmen med en gång, dock så tappar elgolvvärme effekt med åren men skit samma, den borde iaf hålla lika väl som elradiatorer. ock så slipper du oroa dig för att golvvärmen ska frysa.
Staffans2000: Misstänker du läckage? Om ej, är det överkurs att provtrycka om alla skarvar är synliga. Staffan
Jenzza: Dra ett skvallerrör från säkerhetsventilen så slipper du vatten på golvet. Sen är det vettigt att dimensionera rören efter flödet isf plånboken.
2an: Med en sådan anläggning bör det vara ytters sällan som elpatronen behöver gå.. Vp har styrning för tillskottsvärme/shunt från t.ex oljepanna men funkar lika bra att styra shunten på acktanken, Vp ska då kopplas så den kör med flytandekondensering o växelventil för vv laddning i acktanken översta del.. Då kommer vp göra både värme/vv..
Sixten08: Hej! Inga förslag? Mvh Jonas
cem77: Om du tittar i ett datablad för att mäta upp vad pumpen ger för genomströmning så måste du väl veta strömningsmotståndet i alla dina rör, böjar, strypningar och element. Eftersom du inte vet det kommer du få ut ett värde för vad pumpen ger i bästa fall typ pumpar rakt ut i luften utan mottryck.
0840: Följ rörmokarens förslag som är mycket bra tänk bara på att montera reglerutrustning som begränsar temperaturen som kan nå värmepumpen. Låt även värmepumpen slita med att värma acktanken när du inte eldar, pumpen mår bra av att gå med så få stopp som möjligt. Vi har precis denna lösning och det fungerar mycket bra.
CarMan: är 450 liter den vattenmängd som badet fylls med, så går det åt en beredare till. men jag gisar att du bara fyller med 250-300 liter & då borde du klaradig med att köra konstant på extravarmvatten läget (förutsatt att du kan köra detta läget på 80 grader)
Snorunge: Sen har du rätt i att VVC pumpen inte behövs överhuvudtaget. Nu kanske man ska låta den sitta kvar och köra den 5 min/dag, dels för att motionera pumpen, men också för att förhindra tillväxt av slemmiga aliens i den granna returslangen (det har Alfred Hitchcock sagt iaf :D). Nu gäller det bara att få tag på en billig direktvärmare så projektet bär sig. Tills jag får tag på en
corba33: Helt rätt, jag hade lite för brottom när jag skrev. Självklart ska slingorna ligga ovanpå EPSen, i flytspacklet. Någon som har tips på hur man gör med befintliga el och vatterör? Idag ligger de ju på plattan i mineralisolering, torrt och varmt. Men om jag nu ska (som planerat) lägga cellplast istället så lär ju rören hamna i kläm. Är det enklast att bara spåra undersidan av
holmertz: Nej det går inte. Till oljebrännaruttaget kan du däremot ansluta en vedförugn så att det blir lite bättre och effektivare.
exerg: sverigekassetten har rör bakåt. Tyvärr inte ett dugg bättre än keddy och behöver även den ett betydligt större utrymme ovanför kassetten för luftcirkulationens skull. Ev kan du ha ett galler infällt i marmorplattan och borra el bila ner en kanal snett nedåt till kassetten så värmen tar sig ut i rummet annars kommer du att bli grymt besviken om den enda värmen sker genom
LUDDET: Typiskt fel då det gäller kakelugnar. Ugnen har en tendens att flytta sig lite från muren och då uppstår spricka vid anslutningen längst upp. Antagligen behöver hela skorstenspipan ända upp till krönet renoveras. Med lite mod och händighet kan du fixa det själv. Kontrollera också eldstaden där skivorna har en förmåga att falla i bitar. Även detta kan du fixa själv. Notera att
Granis: Hej, Jag har en fundering angående golvvärme. Har golvvärme förlagd i betongplatta. Precis där fördelaren finns, är det betongen väldigt mörk och lätt fuktig. Värmen är inte påslagen i det rummet av den enkla anledningen att det är relativt nykaklat/klinkrat. Så är detta bara kondens till följd av kall platta, varma slangar, eller kan det vara läckage på något vänster?
gustavlund: Ja vattenburen heter det ju men det är ju inte fel att vara burgen heller. :-) Sorry för felstavning i rubriken.
fredrik4219: Hej Jag har idag i källaren en som jag kallar det cowboy öppenspis, den är cirka 2,5 m bred, hade tänkt att slå ner den och sätta in en braskamin för mysighetens skull och kanske lite värme också. Vad skall jag tänka på när jag skall slå isönder den öppna spisen,? har haft sotaren här för ett tag sedan och skorstenen funkar problemfritt, Är det någon som har gjort samma sak.
Matss: Jo men det fina är att vattens möjlighet att ta upp luft beror väldigt av temperaturen och vanligtvis är pannan varmare än slingorna så vattnet i slingorna vill ta upp syre medan det i pannan vill avge det. Det är därför man måste använda slang med syrediffusionsspärr, annars syresätts vattnet med korrosion i ståldelarna i värmesystemet. Sen ansluter man givetvis inte golvvärmen
AndreasK: Detr funkar fint att hitta ett läckage med IR. Har testat på mitt eget system. Viktigt att kyla ner rummet någon dag innan testet. Koppla den sedan till varmvattnet och spola på. Du ser läckaget på någon cm när, det tar dock en kvart innan värmen går i genom betongen. Skall bila upp mitt läckage till sommaren.
Snailman: det står nåt om att sigros är nån sorts pirat, som inte är godkänt, nåt i den stilen åtminstone...
CarMan: så här ser mit ut om det kan vara till nån hjälp
Matss: Har du bara den slingan kan du kanske köra 60 m, men har du flera slingor tex med 20 mm slang ska man absolut dela på flera slingor. Annars blir du tvungen att nästan stänga strypventilerna på 20-slingorna. Och det kommer att skilja mycket i temp mellan start och slut på slangen. Att dela badrummet i flera slingor betyder inte att du måste ha flera grupper och styrdon på fördelaren. Du
Fader Jan: Hej Rubber Company AB Vallentuna, Växjö, Umeå, Sundsvall Art nr 70136, 4,5 mm tjock Art nr 70151, 8 mm tjock Du kan även köpa köpa tjockare plattor i kvalitet RC 12000. Men för att dimensionera bra så behövs data enl mitt förra inlägg.
Majgårdarna: [citat] Det var sotaren som sa det till dig va? Helt felaktigt
Jenzza: För cirka 12 år sen så mjuklödde vi mycket, Speciellt små dim och när det var trångt, Vi använde både Lectratång och propanbrännare. Idag ser man nästan aldrig nån som gör det, Vet inte varför. Nackdelen med mjuklödning är att lödfogen blir helt stum och kan spricka om den rör sig mycket, Det har jag sett många ggr. I ditt fall skulle jag dra hårda rör och kallbocka dessa i