2 840 läst ·
26 svar
3k läst
26 svar
Värmepump till vedpanna
Sida 1 av 2
Skall byta uppvärmningssystem,och är lite kluven i valet o kvalet vad jag ska välja. Har idag olja. Jag är sugen på en ved o pellets annläggning, men funderar på en värmepump L/V av bekvämlighetsskäl,och vilket som är billigast i drift med köpt kluven ved, pellets, eller el till värmepumpen. Är det en dum eller dyr lösning att kombinera en värmepump med ex.v. en Baxi bonus 30, istället för en elpanna som ingår i ett värmepumpspaket? Mitt effektbehov är 24-25000 kwh.
Hej
Köp en modern pellets panna istället för värmepump/ved
Otroligt lätt skötta, se till att ha ett föråd som klarar årsbehovet, har du gjort det, behöver du bara tömma asklådan var 6-7 vecka, eftersom den har automatisk sotning
ALLT annat sköter pannan
Köp en modern pellets panna istället för värmepump/ved
Otroligt lätt skötta, se till att ha ett föråd som klarar årsbehovet, har du gjort det, behöver du bara tömma asklådan var 6-7 vecka, eftersom den har automatisk sotning
ALLT annat sköter pannan
Pellets är antagligen bättre än luft/vatten, men vatten/vatten (berg eller mark) är troligen ett bättre val än pellets om det funkar på ditt hus.
Har du egen skog är ved oslagbart billigast, men är inte så fallet är berg/mark VP en oslagbar bevämighets/kostnadskombination. (Om inte elpriset skenar tokmycket, men då lär nog också pelletsen bli dyrare....)
Har du egen skog är ved oslagbart billigast, men är inte så fallet är berg/mark VP en oslagbar bevämighets/kostnadskombination. (Om inte elpriset skenar tokmycket, men då lär nog också pelletsen bli dyrare....)
Om jag skulle köpa en Baxi Bonus 30 som ändå har en verkningsgrad på 90% för pellets,så har jag ju en valmöjlighet till ved ,och jag tror inte att baxin är dyrare i innköp. Jag var inne och tittade på pelletspriser. Det var nån som sålde Neova tror jag att dom hette, skrev att det var brist på råvara för pellets i hela landet,vad händer då med priserna tro?BBD skrev:
Jag tänkte som tråden börjar, att kombinera en vad panna med L/V pump istället för elpanna som väl är ``standard´´,och därigenomfå en valmöjlighet.Men så skall man ju försöka tjäna in alternativet man väljer nån gång också.PST skrev:Pellets är antagligen bättre än luft/vatten, men vatten/vatten (berg eller mark) är troligen ett bättre val än pellets om det funkar på ditt hus.
Kan övriga europa tillverka och sälja pellets billigare än sverige, fast dom inte har i närheten så mycke skog så kan vi... Varför priserna är höga beror på att det inte averkas så mycke skog just nu och det har med krisen att göra... Nu i vår sker en satsning på pellets och flis tillverkning beroende på att staten har tagit beslut om att det är det vi ska använda som uppvärmning i framtiden,Ved? skrev:Om jag skulle köpa en Baxi Bonus 30 som ändå har en verkningsgrad på 90% för pellets,så har jag ju en valmöjlighet till ved ,och jag tror inte att baxin är dyrare i innköp. Jag var inne och tittade på pelletspriser. Det var nån som sålde Neova tror jag att dom hette, skrev att det var brist på råvara för pellets i hela landet,vad händer då med priserna tro?
Målet är att det inte ska vara svårt att få tag i varken flis eller pellets
Att använda el till uppvärmning kan jag garantera är det sämsta, på sikt så kommer el priserna vara över 2kr/kW (tyskland och österrike har över 2,50kr/kW).....
Bara 6% av nya anläggningar är värmepumpar i Tysklan och Österrike)
Men det är klart, ved kommer alltid vara billigast om du har egen skog.
Varför jag recomendera en modern pellets panna är för att den är otroligt lättskött
Tömma asklådan (var 6-7 vecka) och fylla på pellets är det enda du behöver göra.. bygg ett föråd för en års förbrukning så fyller du på en gång per år bara
Att det är brist på råvara beror kanske på att man gör pellets av rest produkter från träindustrin. Och skall man börja gjöra pellets av ved istället så bör det väl bli dyrare.
Men jag tror som du med elpriserna,och att dom kanke blir ännu dyrare,särskilt på vintern på grund av hög efterfrågan när vi som mest behöver den.
Du förstår vad jag menar med att ha en kombipanna med nästan samma verkningsgrad,för att kunna elda med ved om du kommer över det billigt eller gratis,
om den ändå inte är dyrare i inköp. Ok, man får tömma asklådan oftare.
Här blir det tight med ett så stort pelletsföråd.
Men jag tror som du med elpriserna,och att dom kanke blir ännu dyrare,särskilt på vintern på grund av hög efterfrågan när vi som mest behöver den.
Du förstår vad jag menar med att ha en kombipanna med nästan samma verkningsgrad,för att kunna elda med ved om du kommer över det billigt eller gratis,
om den ändå inte är dyrare i inköp. Ok, man får tömma asklådan oftare.
Här blir det tight med ett så stort pelletsföråd.
Hej.
Jag är inne i nästan samma fråge ställning. Antingen att investera i en L/V eller att fortsätta med ved. Investerings kostnaden är ungefär densamma men månadskostnaden kommer för min del att öka med ca 500:-
Fördelen med L/V är att jag får mer tid för annat, nackdelen är att jag får mindre pengar över för annat.
Detta är en stor investering för oss och att välja system är ett jätte svårt val.
Någon som har lust att delge sina funderingar kring detta så vore det tacksamt.
Jag är inne i nästan samma fråge ställning. Antingen att investera i en L/V eller att fortsätta med ved. Investerings kostnaden är ungefär densamma men månadskostnaden kommer för min del att öka med ca 500:-
Fördelen med L/V är att jag får mer tid för annat, nackdelen är att jag får mindre pengar över för annat.
Detta är en stor investering för oss och att välja system är ett jätte svårt val.
Någon som har lust att delge sina funderingar kring detta så vore det tacksamt.
Hej!
Förstår dig. det är inte lätt att välja så kallat "rätt värmesystem" när framtiden är oviss.
Men eftersom du har gratis/billig ved, så är ju en ved panna optimalt..
Jag tror att pellets kommer bli billigare, iaf inte dyrare. Beroende på att vi har ett possitivt miljötänk i sverige. Satsningarna i sverige kommer ligga på biobränslen och inte el e olja
Har du tittat på kombipanna ved/pellets
Bor du i södra sverige?
Förstår dig. det är inte lätt att välja så kallat "rätt värmesystem" när framtiden är oviss.
Jag tror att pellets kommer bli billigare, iaf inte dyrare. Beroende på att vi har ett possitivt miljötänk i sverige. Satsningarna i sverige kommer ligga på biobränslen och inte el e olja
Bor du i södra sverige?
BBD skrev:Hej!
Bor du i södra sverige?[/QUOT
Jag har tittat på Baxi Bonus 30, men det finns ju en kombipanna i alla vedpannor som går att sätta en pelletsbrännare på.Men att byta mellan ved och pellets är enkelt på Baxin.
Jag har inte gratis ved på det sättet,men jag kan komma öer det emellanåt menar jag och det kan ju vara bra att kunna utnytja den i en vedpanna. Jag bor närmare Göteborg,
Redigerat:
Jag bor i strax norr om sthlm, i skärgården och än så länge har jag i princip obegränsat med ved. Jag har förstått att för att det skall vara realistiskt så ska man förutom en vettig panna också ha vettiga maskiner. Det saknar jag i nuläget men jag tror att jag har valt en bra panna, ska köpa den till sommaren.
Vad har du valt?pethak skrev:Jag bor i strax norr om sthlm, i skärgården och än så länge har jag i princip obegränsat med ved. Jag har förstått att för att det skall vara realistiskt så ska man förutom en vettig panna också ha vettiga maskiner. Det saknar jag i nuläget men jag tror att jag har valt en bra panna, ska köpa den till sommaren.
Jag kör luft/vatten-värmepump och vedpanna. Det funkar bra, men man måste vara på hugget när temperaturen ute sjunker, så att man inte missar att elda.
Jag köper ved för 180:-/kubiken, klyver och kapar själv, och som jag räknat så är vedvärmen något billigare än värmepumpen.
Vårt nästa steg är en ack-tank till, vår nuvarande på 800 liter räcker inte långt på vintern.
Den tanken kommer att vara förberedd på sol. Om elpriserna fortsätter uppåt så blir sol en ganska lönsam affär, tom jämfört med värmepump.
Jag köper ved för 180:-/kubiken, klyver och kapar själv, och som jag räknat så är vedvärmen något billigare än värmepumpen.
Vårt nästa steg är en ack-tank till, vår nuvarande på 800 liter räcker inte långt på vintern.
Den tanken kommer att vara förberedd på sol. Om elpriserna fortsätter uppåt så blir sol en ganska lönsam affär, tom jämfört med värmepump.