Nu har jag bestämt mig för att lägga golvvärme i glespanel i vårt gamla hus. Min Plan är att lägg gles på bjälklaget, golvvärmeplåt och rör mellan glesen. Sen tänkte jag lägga en OSB skiva över. och 14mm parkett på ytan. Valet av osb framför spån är för bygghöjden.
Alla rekomemendationer och tips bygger på att använda 28x120 gles. Vilket ju blir väldigt perfekt med 2 gles mellan varje rör.
Problemet att inga trävaruhandlare verkar befatta sig med 120 gles. Pratade med en snickare, som tyckte jag kunde använda 28x70 gles istället. Det blir i så fall 3 gles mellan varje rör, och lite mer mellanrum.

Finns det några erfarenheter med att glesa med 70mm istället för 120?

Du skriver inte vad du har för cc-avstånd på bjälkarna, men 21x120 är en vanlig dimension (eller 22x120). Finns tex på byggmax.

Jag skulle lägga golvgips istället för OSB på glesen. Alternativt lägga parketten direkt på glespanelen.

Jag harcc60. Varför är gips bättre en OSB? T
änkte använda OSB för att få ett tåligare golv främst under byggtiden.
Är gipsen tekniskt bättre för värmegolvet???
Vill helst ha 28mm då jag tar bort ett gamalt brädgolv på 28mm. Spelar ju i och för sig mindre roll då jag ändåbygger på med OSB eller gips också.
Frågan återstår då istället, gles ´28x70, med mer mellanrum, eller 21x120 som blir tätare. Vilket kommer bli stabilast.

• Gilla
Raskus
  • Laddar…
Gips är ett mer dött material som minskar stegljud etc. Bra underlag för golv alltså. Detta förstås under förutsättning att du ska lägga ett flytande golv. Om inte skulle jag helt skippa något skivmaterial på glesen.

Om du tar bort ett gammalt brädgolv, varför inte återanvända dessa plankor?

Tror inte det är så stor skillnad i bärighet mellan dina alternativ, speciellt inte om du lägger en 14mm parkett ovanpå.

OSB:n är ju dyr som satiken...
Med cc60 skulle jag köra på 28mm gles. Då har du bra bärighet och då räcker det med en 10mm väggspånskiva + 6mm renoveringsgips = 16mm, alternativt lim-skruvad golvgips 13mm, innan parkettgolvet.
Men med denna metod så skulle jag INTE gå ner till 70mm gles, utan försöka få så lite glepor utöver spåren för slangen som möjligt.

Med en 120mm gles får du dessutom några mm på varje gles för limmet att fästa mot ovanliggande spånskiva också. Med 70mm blir det enbart golvvärmeplåt överallt!

Själv hade jag kravet på ännu lägre bygghöjd än ovanstående och fällde helt sonika ner golvspånskiva mellan åsarna och lade sedan 22mm gles hellimmad ovanpå. Det blev stumt som rackarn! Efter det en golvgips och klinker.
Ett parkettgolv hade kunnat läggas direkt på glespanelen.
Jag hade iofs. kryss-kortlat golvåsarna också för säkerhets skull då jag hade 5 meter spänn på dessa.
Det blev snygga vändöglor också då dessa kunde sågas ut i brädorna iom. att spånskivan låg under. Kompletterade bara med klossar efter slangen lagts och innan gipsen limmades dit för att få så tät bärighet som möjligt.

/Henke

Edit: I Wirsbos anvisningar påstås ett tjockare parkettgolv kunna läggas direkt på 28mm gles. Det kanske blir billigast i slutändan...?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.