Vid vilken temperatur stannar er fläkt??
Trebema säger detta: "Drifttermostat, Ska alltid stå i läge 95 °C (max). Stänger av fläkten om panntemperaturen överstiger 95 °C (får ej ske under drift)."
Min fläkt stannar vid 90 °C och nästan vid varje eldningstillfälle!!
Känns som om jag tappar effekt på grund av det..........

:-)....stekka

hej jag har oxå en v33 sedan 7 år tillbaka,min levererades med 90 graders så jag ringde trebema så dom skicka upp en 95 graders istället,väldigt enkel att byta,vilken hastighet har du på pumpen på laddomaten,jag fick höja den till 3 läget,så har du på läge 1 eller 2 så prova att ta läge 3,men jag skulle tro att du behöver en 95 graders termostat (ratten som sitter längst till vänster på pannan),annrs är jag kanonnöjd med pannan.mvh glenn

Visste inte ens att det fanns olika, har mailat Trebema flera ggr om "problemet" utan svar! Jag kör högsta hastighet på laddomatpumpen!
Håller fortfarande och provar mig fram, har bara eldat ca 2.5 månader med pannan och har ingen tidigare erfarenhet av vedeldning (köpte huset för ca 16 månader sedan) förutom av Eryl kombipannan från -56 utan accutankar som fanns tidigare!!

ok nä prova o beställ den 95 gradiga termostaten,min levererades iallafall med en 90 gradare som jag fick byta till 95,vill minnas att tankarna gick upp till 90-95 grader efter bytet,men innan fick jag bara upp dem till 85-90,så det kommer nog att göra gott,lycka till.glenn

Min står på 95 och fläkten stannar när termometern visar 100,5. Funkar alldeles utmärkt.

Däremot funderar jag på tanken bakom den rökgastyrda laddpumpen. Det funkar bra under uppvärming och eldning men när brasan falnar stannar pumpen med ganska mycket glöder kvar, pannar går upp till 100,5, fläkten stannar och pumpen starrtar igen.
Vore det inte bättre att styra pumpen med panntempen? Ska åtminståne prova när garantin gått ut.

Det bästa är att ha rökgastermostat parallellt med panntermostat, pumpen startar snabbt och hindrar självcirkulation men stoppar inte för tidigt.

Valde Laddomat 10 eftersom jag var tvungen att lägga rören i taket så självcirulation kan jag inte få ändå, däremot kommer jag som sagt koppla om pumpstyrnigen.

Ja då har du ingen nytta av rökgastermostaten.

Du vet att laddomat 10 styr mot konstant temp in i pannan va?

Ja, hurså?

Bara en upplysning :)

Hittade inget laddkoppel som även styr tempen ut ur pannan?

Har nu kollat drifttermostaten och det är en 35-95 graders!! Undra varför min fläkt då stannar vid 90 gr och varför "fotografens" stannar vid 100.5??

Irriterande problem.
Leta upp var givaren sitter och ”flytta” lite på den så att den inte blir lika varm som nu.
Du kanske kan lätta lite på nån fästskruv till givaren och pilla under en liten bricka eller nåt som distans.
Då får du lite luft mellan givaren och plåten och då stänger den inte för tidigt.

Fotografen skrev:
Hittade inget laddkoppel som även styr tempen ut ur pannan?
Är det en fråga? I så fall kan svaret vara laddomat 21 tex :)

Var väl menat som en halvfråga...mja, 21 styr väl bara tempen ut från pannan till hälften även om termokroppen sitter så att den känner tempen från panntoppen, skulle isf vilja ha ett laddkoppel som håller 95 grader till tanken samtidigt som det håller upp tempen in i pannan vilket 21 inte direkt gör, att tempen in i pannan hålls uppe är snarare resultatet av att 21 vill begränsa tempen ut genom att blanda in kallvatten i inloppet...tycker bättre om funktionen hos tian.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.