13 714 läst ·
21 svar
14k läst
21 svar
Ny vattenburen värme!
det är aldrig en nakdel med stora rör, men dom är glumpiga & fula.jacobic skrev:
jag har 22 som störst i mitt system
inte med än 4:a radiatorer på 15 rör, helst inte mer än 3
efter detta har mitt system byggds, men sen ska man ju beräkna in antalet böjar o grejor om man sk vara noga.
men som du ser så behöver du inte gå över 28
Jag har tänkt byta ut mina rör från 40-talet som nu går synligt. Längsta slingan kommer att bli ca 20 m (enkel väg) med 4 radiatorer. Det känns lite futtigt med 15 rör, jag vill nog ha 18 rör eller slang, och tänker försöka gömma dom bakom golvsockeln.
Min tanke är att fräsa ut ett spår i väggen (spånskiva) och kanske också i sockeln. Det kommer att bli en vinkel koppling i hörnen och T kopplingar vid radiator uppgångarna.
Får man bygga in sådana kopplingar bakom sockel?
Min tanke är att fräsa ut ett spår i väggen (spånskiva) och kanske också i sockeln. Det kommer att bli en vinkel koppling i hörnen och T kopplingar vid radiator uppgångarna.
bygg en egen sockel, wirsbos är inge bra, bara dyrrambler skrev:Jag har tänkt byta ut mina rör från 40-talet som nu går synligt. Längsta slingan kommer att bli ca 20 m (enkel väg) med 4 radiatorer. Det känns lite futtigt med 15 rör, jag vill nog ha 18 rör eller slang, och tänker försöka gömma dom bakom golvsockeln.
Kan du beskriva begränsningarna i ett 1-kretssystem?CarMan skrev:Du ska ha 2-krets system, engrets ha många begränsnignar.
när man kör 2-krets kan slingorna se ut hursomhelst, man stryper in flödet på varje radiator så att flöet blir jämt.
jag har ett mycket konstigt hus, jag kör 3 slingor, en slinga har nästan alla husets radiatorer & en annan har bara en radiator.
I 1-kretssystem får det första elementet varmaste vattnet och det sista elementet får det kallaste vattnet. För att kompensera detta måste man alltså ha ett större element "sist på ledningen" för att ge samma effekt. Krångligt och helt omotiverat! 2-rör är det självklara alternativet!Beape skrev:
Klicka här för att svara