21 759 läst ·
9 svar
22k läst
9 svar
kostnad för uppvärmning? el, ved, pellets, berg?
Är bara lite nyfiken på vad folk betalar och tycker om sin uppvärmning egentligen?
Kör själv med vedpanna och har betalat ca 6000:- för 30 kubik björk iår..
Lite jobb med att kapa/klyva och lite passande medans man eldar, tanken är att jag bara ska behöva elda en gång/dygnet..
Jag tycker inte att det är speciellt dyrt och funkar väldigt bra, och tycker att det är värt arbetet.. Medans vissa idiotförklarar en som står i vedbacken och sliter för att spara in ett par slantar
Har ett hus på ungefär 110 kvadrat som värms med 9 element.
Vatten/luft värmepump och berg/jordvärme har man ju hört mycket gott om.. inget arbete och är rätt billigt i drift?
Sätt igång och berätta hur du värmer ditt hus och vad du tycker om det och vad det kostar ungefär..
Tack på förhand
Kör själv med vedpanna och har betalat ca 6000:- för 30 kubik björk iår..
Lite jobb med att kapa/klyva och lite passande medans man eldar, tanken är att jag bara ska behöva elda en gång/dygnet..
Jag tycker inte att det är speciellt dyrt och funkar väldigt bra, och tycker att det är värt arbetet.. Medans vissa idiotförklarar en som står i vedbacken och sliter för att spara in ett par slantar
Har ett hus på ungefär 110 kvadrat som värms med 9 element.
Vatten/luft värmepump och berg/jordvärme har man ju hört mycket gott om.. inget arbete och är rätt billigt i drift?
Sätt igång och berätta hur du värmer ditt hus och vad du tycker om det och vad det kostar ungefär..
Tack på förhand
så intressant, jag tänkte tanken i morse att jag skulle skapa precis en sån här tråd, "hur många kronor lägger du på uppvärmning", typ.
Själv lägger vi ca 3000:- på ved, 15 kubik långved, (plus sotaren och lite annat runt om med kapningen) utöver det 7000 Kw på luft/vattenpump och en liten toppning med elpatron.
Så, ca 10.000:- på uppvärmning av ett gammalt hus på 90 kvm boyta och 70 kvm biyta, isolerat med tapet.
Nästa steg i vårt pannrum är troligen att köpa till ytterligare en ack-tank, så vi slipper toppa med elpatron, plus att hitta något bra sätt att få plats med mer ved.
Själv lägger vi ca 3000:- på ved, 15 kubik långved, (plus sotaren och lite annat runt om med kapningen) utöver det 7000 Kw på luft/vattenpump och en liten toppning med elpatron.
Så, ca 10.000:- på uppvärmning av ett gammalt hus på 90 kvm boyta och 70 kvm biyta, isolerat med tapet.
Nästa steg i vårt pannrum är troligen att köpa till ytterligare en ack-tank, så vi slipper toppa med elpatron, plus att hitta något bra sätt att få plats med mer ved.
Redigerat:
Eldar med ved,brukar köpa av grannen 2st skotar lass med 4m torrgran tror det kan va en 12-15kubik i fast mått?Får ge 1000:- lasset,hemkört till vedbacken.Räcker gott o väl ett år blir en del över.
Har oxå svårt att förstå folk som klagar på att det är så mycket jobb med vedeldning,man får ju va hemma o ute i trädgården o röra sig lite...
Redigerat:
Det var billigt.. Hur många kubik är ett skotarlass?knekten skrev:Eldar med ved,brukar köpa av grannen 2st skotar lass med 4m torrgran tror det kan va en 12-15kubik i fast mått?Får ge 1000:- lasset,hemkört till vedbacken.Räcker gott o väl ett år blir en del över.Har oxå svårt att förstå folk som klagar på att det är så mycket jobb med vedeldning,man får ju va hemma o ute i trädgården o röra sig lite...
![]()
Hur stor kåk har du? eldar du endast på vinterhalvåret eller blir det en brasa då och då på sommarn för varmvatten också?
Beror på hur stor skotarn är,grannens är en liten rackare skulle tippa på en 6-8 fastkubik per lass.Ska man sen kapa o klyva kasta i en hög så blir volymen nära på dubbelt upp.Kåken ja har är på 165m2 o pannrummet är 40m2 sen en kulvert på 20m imellan.Halva kåken är isolerad(tillbyggd) med gjuten platta golvvärme.Brukar hålla en 22g innetemp.På sommarn brukar ja elda 3gånger i månaden för varmvatten.Har även en elvarmvatten beredare att ta till om det krisar,bryter benet eller nåt.....User81 skrev:
Klicka här för att svara