BBD skrev:
Kan övriga europa tillverka och sälja pellets billigare än sverige, fast dom inte har i närheten så mycke skog så kan vi... Varför priserna är höga beror på att det inte averkas så mycke skog just nu och det har med krisen att göra... Nu i vår sker en satsning på pellets och flis tillverkning beroende på att staten har tagit beslut om att det är det vi ska använda som uppvärmning i framtiden,
Målet är att det inte ska vara svårt att få tag i varken flis eller pellets

Att använda el till uppvärmning kan jag garantera är det sämsta, på sikt så kommer el priserna vara över 2kr/kW (tyskland och österrike har över 2,50kr/kW).....
Bara 6% av nya anläggningar är värmepumpar i Tysklan och Österrike)
Nja inte är det bara för att det avverkas lite skog nu, Det är ju då konstigt att priserna steg under 07/08så mycket trotts att alla sågar gick på max o nu stiger det ordentligt.. Det har börjat prats om en höjning till 2700-2800:-/pall vilket gör 3365:-/ton vilket är åt h-vete, Då är det nästan lika billigt med el för man ska ju räkna in sotaren o branskyddskontroll avgifterna oxå vilket ligger på 1300:-/ år om man har sotning 2 ggr/år..
I en modern panna får man ut ca 4100 kWh/ton o med en förbrukning på 20000 kWh/år gör sotningsavgifterna 6 öre/kWh

Råvaran har ökat 50% i feburari här i norrland, för 5-6 år sedan kostade spån 20:-/m3 nu kostar den 125:-/m3..
För 2 år sedan fick man 2 årsavtal här för 1500:-/ton, Igår 2095:-/ton o då har vi billig pellets här uppe men en höjning på 40% är i mesta laget..

Att elpriset skulle stiga så kraftigt gör bara att pelletspriset kommer följa med, Vart kommer råvaran tas då övriga europa ska öka biobränsleanvändningen tro.. Naturligtvis bl.a från Sverige där vi har råvaran vilket i sin tur drar upp priset..

Att staten säger att biobränslen ska användas är definitivt ingen garanti för lägre priser, Snarare kommer dom väl på snart att dom kan dra in pengar genom att lägga energiskatt på pellets/biobränslen för det är pengar dom ska ha in o miljön är ett svepsjäl..

Man kan ju bara se på hur E85 jämförs med bio diesel, Full skatt på bio diesel fast den är renare..

Majgårdarna
Jag skulle inte satsa på en pellets panna i dag. Hela pellets marknaden känns osäker.Prishöjningar och brist på råvara osv

Jo dom vill väl få det till att det är brist på råvara så dom kan höjja priset.

2an skrev:
Nja inte är det bara för att det avverkas lite skog nu, Det är ju då konstigt att priserna steg under 07/08så mycket trotts att alla sågar gick på max o nu stiger det ordentligt.. Det har börjat prats om en höjning till 2700-2800:-/pall vilket gör 3365:-/ton vilket är åt h-vete, Då är det nästan lika billigt med el för man ska ju räkna in sotaren o branskyddskontroll avgifterna oxå vilket ligger på 1300:-/ år om man har sotning 2 ggr/år..
I en modern panna får man ut ca 4100 kWh/ton o med en förbrukning på 20000 kWh/år gör sotningsavgifterna 6 öre/kWh

Råvaran har ökat 50% i feburari här i norrland, för 5-6 år sedan kostade spån 20:-/m3 nu kostar den 125:-/m3..
För 2 år sedan fick man 2 årsavtal här för 1500:-/ton, Igår 2095:-/ton o då har vi billig pellets här uppe men en höjning på 40% är i mesta laget..

Att elpriset skulle stiga så kraftigt gör bara att pelletspriset kommer följa med, Vart kommer råvaran tas då övriga europa ska öka biobränsleanvändningen tro.. Naturligtvis bl.a från Sverige där vi har råvaran vilket i sin tur drar upp priset..

Att staten säger att biobränslen ska användas är definitivt ingen garanti för lägre priser, Snarare kommer dom väl på snart att dom kan dra in pengar genom att lägga energiskatt på pellets/biobränslen för det är pengar dom ska ha in o miljön är ett svepsjäl..

Man kan ju bara se på hur E85 jämförs med bio diesel, Full skatt på bio diesel fast den är renare..
Vad det har pratas om för priser i framtiden kan nog varken du eller jag svara på... sia må vi kunna men inget mer..

Och jag kan inte hålla med dig en sekund när det gäller att vi skulle exportera vårat biobränsle så priset kommer stiga i höjden
Du tror inte vi kommer skicka iväg elen genom en kabel till övriga europa istället, för att få in dom extra slantar som du så fint skriver att staten anser sig behöva. undra om priset här i sverige blir dyrare om övriga europa kan betala bättre ??

Självklart kommer dom olika uppvärmningsbränslen gå hand i hand i prisutvecklingen
Alla tillverkare vill ju tjäna pengar på sin verksamhet, svårare än så är det inte.

Men om du tror på elen som bästa uppvämning och att elpriserna kommer stå still så får det stå för dig.

Det är väl inte så att du har en elpanna hemma som du värmer huset med?

Andreas_Hansson skrev:
Jag skulle inte satsa på en pellets panna i dag. Hela pellets marknaden känns osäker.Prishöjningar och brist på råvara osv
Brist på råvara är det inte, har du varit ut i skogen nån gång och sett alla träd?

Jag eldar med pellets sedan -03 då vi köpte huset men hade det varit idag hade jag nog inte valt pellets..

Tja bara senaste månden drog det iväg 2 båtar med 7000 ton pellets från skellefteåhamn, så exporten finns o lär inte bli mindre av då övriga eu (Irland/Holland t.ex) ska öka biobränsle andelen då dom har nada skog..

Direktel tycker/tror jag inte på men om man kör det via vp så är det redan idag istort halva priset jämfört med pellets, Investeringskostnaden är det inte så mycket högre än vad pellets är så det är inte heller nå som avgör...

Så du BBD tycker vi ska avverka skog o göra pellets av den??
Iof så köper Umeåenergi upp massaved nu som ska flisas o eldas kommande vinter men om det är så bra att göra det vet ja inte..

Vad som borde göras är att förbjuda så värmeverk inte får elda med pellets som är en utmärkt produkt för villaägare, Värmeverken kan ju köra flis/soppor mm i deras jättepannor..
Då skulle priserna falla kraftigt, Bara på Röbäck i Umeå bränner dom 120 ton/dygn = årsförbrukningen för ca 20 villor o det är/dygn.. Det finns rätt många såna värmeverk i landet

2an skrev:
Jag eldar med pellets sedan -03 då vi köpte huset men hade det varit idag hade jag nog inte valt pellets..

Tja bara senaste månden drog det iväg 2 båtar med 7000 ton pellets från skellefteåhamn, så exporten finns o lär inte bli mindre av då övriga eu (Irland/Holland t.ex) ska öka biobränsle andelen då dom har nada skog..

Direktel tycker/tror jag inte på men om man kör det via vp så är det redan idag istort halva priset jämfört med pellets, Investeringskostnaden är det inte så mycket högre än vad pellets är så det är inte heller nå som avgör...

Så du BBD tycker vi ska avverka skog o göra pellets av den??
Iof så köper Umeåenergi upp massaved nu som ska flisas o eldas kommande vinter men om det är så bra att göra det vet ja inte..

Vad som borde göras är att förbjuda så värmeverk inte får elda med pellets som är en utmärkt produkt för villaägare, Värmeverken kan ju köra flis/soppor mm i deras jättepannor..
Då skulle priserna falla kraftigt, Bara på Röbäck i Umeå bränner dom 120 ton/dygn = årsförbrukningen för ca 20 villor o det är/dygn.. Det finns rätt många såna värmeverk i landet
Jag håller me dig, pellets är inte för värmeverk

Värmeverkerna har satts sig i den sittsen att dom måste få fram värme till kunderna och då eldas det som kan.. Luleås värmeverk eldar olja nu

Pellets exporteras det vet jag, inge nytt... Sverige importerar pellets likaså

Självklart menar jag inte att ett nytt friskt träd ska bli pellets, Det är inte försvarbart. men det hoppas jag du fatta, Vi har resurser i detta land men bör användas smartare

Min uppfattning och tro är iaf att elen inte kommer bli billigare...
likaså pelletsen kommer följa pris utvecklingen men kommer vara ett billigare alternatiiv och betydligt mer miljövänligt

vp har jag inget emot men jag anser att för mig i norrland så är det för dålig Effekt när huset behöver som mest energi.
En vp är inte halva priset mot pellets och det vet du

Svar till ved?
Du undrade vad jag har valt och som det ser ut nu så blir det en Innova 30kW med 4kbm tank till. Tänkte först ta en 50kW med 5kbm men då vi hoppas få till solpaneler när pengarna räcker så känns det onödigt med en så stor panna stilla ståendes halva året.
Med tanke på diskussionen i den här tråden gällande pellets så känns det rätt bra att elda med ved, speciellt som jag än så länge har möjlighet att bara åka ut och hämta. Tror att vedpanna med solpaneler måste vara den ultimata lösningen.

Majgårdarna
BBD skrev:
Brist på råvara är det inte, har du varit ut i skogen nån gång och sett alla träd?
Jo vist med det är brist på spån.

Ang priserna vs el så kan man kolla här.
http://www.afabinfo.com/pelletspriser.asp

BBD skrev:
Självklart menar jag inte att ett nytt friskt träd ska bli pellets, Det är inte försvarbart. men det hoppas jag du fatta, Vi har resurser i detta land men bör användas smartare

vp har jag inget emot men jag anser att för mig i norrland så är det för dålig Effekt när huset behöver som mest energi.
En vp är inte halva priset mot pellets och det vet du

Tja jag vet då inte vad skellefteåkraft ska med sina skogsuppköpare till men jag förmodar att det kommer va till att köpa skog för att göra pellets/flis av för dom äger då inga sågverk iaf, Sen att ta igen allt från skogen (stubbar/ris mm) kommer leda till att man måste gödsla skogen med konstgödsel för att inte utarma marken helt så det är intet riktigt smart att ta igen allt.. Det va iaf vad min farbror som är/va proffesor inom skogsforsking...

En jord/berg/sjö vp ger samma effekt oavsett vilken temp det är ute därimot är en luft/luft el Luft/Vatten vp kanske ingen höjdare där vi har rätt kallt om inte klimat förändringarna ser till att det blir bättre :)

Nu går det tungt för hockeygrabbarna i skellefteå....Släpp ut fansen i skogen så kan dom snacka "skit" så löser sig gödslingen,,(Obs! Jag hejar på skellefteå ;)

Mvh

Nu gödslar väl iof bärplockarna endel :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.