Vi har ett litet dilemma. Har ett hus på 120 kvm som idag är luftburen elvärme i. Skall till att sätta in luft/vatten vp med bufferttank och varmvattenberedare för att komma ifrån el uppvärmningen osv. Då är frågan ifall vi skall ersätta vårt luftvärme aggregat (idag el) med ett vattenburet sådant. Alltså ett aggregat med fläkt, filter och vattenbatteri för central distribution av värmen i huset. Eller skall man dra in vattenburet radiatorsystem? Kostnaden för nytt luftvärmeaggregat ligger runt 20 000 :- inkl installation. Gör detta själv!

Det känns som ett större ingrepp i huset att dra in rör till radiatorer i varje rum. Hur gör man framförallt? Måste alla golv brytas upp eller vad? Och framförallt vad kostar det i mer pengar? Fördelen jag ser med detta är att man mer individuellt kan få varmare/kallare i olika rum.

Vad säger ni? Ge tips och ideèr. Skulle vara oerhört uppskattat.

Steff

Vattenburet + radiatorer och arbetet att sätta upp det hantverksmässigt ligger runt 5.000:- per element exkl. värmekälla.
Det sa farsgubben (som hållt på med det här i 40 år) för ett halvår sedan.

Om det fungerar bra med att sprida värmen idag så gör det ju det säkert också med ett vattenbaserat aggregat - och då måste väl det vara den smidigaste lösningen. Det har ju inget egenvärde att fylla huset med radiatorer - dyrare är det ju också.

et vattenbatteri som ersätter dit nuvarande elbatteri låter som en smidiglösning. Frågan är bara om det finns sånna som kan ge tilräckligt med effekt för att få din luft/vattenvärmepump at bli billig i drift, man kan kanske koppla i hopp 2 sånna om det finns plats.

annars så är det lätt att dra rör i krypgrunden om du har en sån, sen gör man bara 2 små hål där varje radiator ska sitta.

vad ska du köra med som tillskots energi till luft/vattenvärmepumpen?

Vi har pricis satt in ett nytt TFX aggregat. Ett Termavent. Det gick på lite mer än 20000:- Det kostar ca 33000 bara för aggregatet. Jag tyckte att det var ok att använda den befintliga värmedistributionen, luftvärme, istället för att dra in ny. Hörde också siffran 5000 per element. Då hamnar man på ca 50-60 000 och då har man ännu ingen värmekälla.

Nu har jag fortfarande i praktiken el-värme i huset trots att jag har en värmepump i TFX-aggregatet. När aggregatet inte räcker till så går en ren elvärmare in och stöttar.
För att komma ifrån elberoendet så funderar jag på en vattenmantlad pellets kamin. Den kan stå för extra värme under vintern samt värma tappvarmvatten. Det kanska kan vara en ide.
En sådan värmekälla funkar tydligen ganska bra i ett luftvärmehus där värmen snabbt transporteras runt i huset.

Jag står också i valet och kvalet mellan luftburen värme eller installation av radiatorer.

För mitt hus (160m2) har jag räknat ut att det krävs 12 kompaktradiatorer i varierande längd, med en totalteffekt om 8,5kW vid DT=30 grader. Det ger en materialkostnad om ca 17000. Därtill kommer rören... har hittat ett färdigt kit från Wirsbo, http://www.wirsbo.se/ifs/files/Wirs...e/Broschyrer/Onlinex_Radiatorrxr_Pex/3_02.pdf, men har ingen uppgift om priset (ännu). Plus installationskostnaden naturligtvis (förmodigen blir det rätt mycket egen tid).

Någon som använt Wirsbo golvsockel?

Vilka andra alternativ finns det (dra rören synligt)?

Jag har andvänt wirsbos golvsokel & jag tyckte inte om den.

Det finns andra alternativ, http://www.summervvs.se/ säljer ex v ett system från Tyskland, http://www.hz-weitzel.de/pdf/slf.pdf.
Ang Wirsbo så skulle det för egen del rör sig om 12 radiatoruppgång/avslut för drygt 900 styck, ett antal hörn á 380, 2 dörrpassage á 750 och rör... allt som allt ca 15000 inkl moms plus list (plast eller trä).
Någon som kan ge förslag om ett bättre alternativ/lösning?

m westling skrev:
Det finns andra alternativ, [länk] säljer ex v ett system från Tyskland, [länk].
Ang Wirsbo så skulle det för egen del rör sig om 12 radiatoruppgång/avslut för drygt 900 styck, ett antal hörn á 380, 2 dörrpassage á 750 och rör... allt som allt ca 15000 inkl moms plus list (plast eller trä).
Någon som kan ge förslag om ett bättre alternativ/lösning?

jag lyckades trolla bort dom flästa rörena endå, körde bara golvsockel i ett rum.

har du kryp grund?
källare? vind?
fins massa ställen att göma rör på, jag byggde en truma i taket i ett dum, typ som en kolvsockel, fast det fick plats 22mm rör, sen vart det avstick uppåt tåll övervåningen så vart allt osynligt där & trumman tapeserades så den är nästan osynlig

Jag lade alla rören i krypgrunden man fick dra in magen på vissa ställen. Det var lite som fångarna på fortet att krypa där bland all spindeltråd,stenar och stubbar som jag har under mitt hus.
Skall under och rensa inom en 10-årsplan. ;D

Använde ni enkelrör eller dubbelrörssystem?

Finns det någon tumregel som säger hur många radiatorer eller hur stor effekt man bör/kan koppla på varje krets i ett enkel resp dubbelrörsystem?

Jag har ett 1 1/2 hus och enklast vore att göra en slinga på vardera planet, det resulterar dock 20m, 6 radiatorer och drygt 4kW per slinga (dubbelrör). Låter mycket tycker jag.

m westling skrev:
Använde ni enkelrör eller dubbelrörssystem?

Finns det någon tumregel som säger hur många radiatorer eller hur stor effekt man bör/kan koppla på varje krets i ett enkel resp dubbelrörsystem?

Jag har ett 1 1/2 hus och enklast vore att göra en slinga på vardera planet, det resulterar dock 20m, 6 radiatorer och drygt 4kW per slinga (dubbelrör). Låter mycket tycker jag.
Du ska ha 2-krets system, engrets ha många begränsnignar.

när man kör 2-krets kan slingorna se ut hursomhelst, man stryper in flödet på varje radiator så att flöet blir jämt.

jag har ett mycket konstigt hus, jag kör 3 slingor, en slinga har nästan alla husets radiatorer & en annan har bara en radiator.

CarMan skrev:
Du ska ha 2-krets system, engrets ha många begränsnignar.

när man kör 2-krets kan slingorna se ut hursomhelst, man stryper in flödet på varje radiator så att flöet blir jämt.

jag har ett mycket konstigt hus, jag kör 3 slingor, en slinga har nästan alla husets radiatorer & en annan har bara en radiator.
Jag har 12 radiatorer på stora slingan, varje radiator är på 7-800W

Vad bra. Tack för all info.

Är det någon som kan några tumregler för hur man dimensionerar storleken (diametern) på ledningarna till radiatorerna?

Låter det rimligt att förse 11 radiatorer med D 28 mm rör i ett tvårörsystem? Skulle inte vilja gå över denna dimension av utrymmesskäl.

Mvh

/Jacobic

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.