Vi ska bygga nytt hus i vår och funderar på lämpligt uppvärmningssytem. De flesta verkar rekommendera bergvärme men då ofta i kombination med tilluftsventiler i väggarna.

Det känns dock som om att man när man ända gör en investering i den här storleksklassen även ska satsa på ett FTX system, eller finns det något skäl att inte göra det. Det verkar ju vettigt att värma upp den inkommande luften med den utgående varma luften.

Finns det bergvärmepannor som har inbyggd hantering för FTX eller blir det ett helt separat system?

Dessutom måste man väl ha FTX för att kunna använda frikyla?

Vad är era synpunkter på detta? Är det någon som byggt med bergvärme och FTX system?

• Gilla
The_Had
  • Laddar…
Snailman
jag har inte byggt ännu men är på gång, frikyla är ingen större ide ihop med ftx (för liten kapacitet) utan fläktkonvektorer för frikylan är bättre

jag har tänkt ha ftx och bergvärme med frikyla

det finns väl nån sorts frånluftsmodul till bergvärmen men den är ju ingen ftx

jag vill ha ftx för att slippa kall luft direkt in och även så får ju bullret utifrån svårare att tränga in i huset (har ftx idag)

• Gilla
The_Had
  • Laddar…
Har man bergvärme med tillräcklig kapacitet måste titta på vilka extra kostnader FTX ger i förhållande till nyttan. Det tillkommer ju extra fläktar/FTX aggregat och filterbyten, samt komplexare ventilationsrördragning, risk för kondens/frrysning som måste hanteras (avfrosta VVX) om det inte är en roterande vxl. detta kostar en del, och besparingen då kanske inte lönar sig.

Frånluftsmodulen kanske ger samma besparing till en lägre kostnad...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.