4 464 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
problem med värmeregleringssystem
hej
sitter och håller på att installera ett Danfoss ECL comfort 110 system
men det fungerar ju klart inte
Det som är problemet eller snarare vad är problemet om styrenheten inte fungerar som den ska
Är den felaktig från början eller har jag gjort en tabbe längs vägen
det som händer när jag sätter i kontakten är att displayen lyser och jag blir ombedd att välja språk , vilket inte går , jag kan hoppa vidare och blir ombedd att ställa in datum och tid vilket heller ej går
apparaten svarar helt enkelt inte på komandon .
någon som har erfarenhet av en liknande installatoin och som känner för att guida mig eigenom detta
man ska ju in te behöva eletrikerutbildning enligt instalationsanvisningarna
sitter och håller på att installera ett Danfoss ECL comfort 110 system
men det fungerar ju klart inte
Det som är problemet eller snarare vad är problemet om styrenheten inte fungerar som den ska
Är den felaktig från början eller har jag gjort en tabbe längs vägen
det som händer när jag sätter i kontakten är att displayen lyser och jag blir ombedd att välja språk , vilket inte går , jag kan hoppa vidare och blir ombedd att ställa in datum och tid vilket heller ej går
apparaten svarar helt enkelt inte på komandon .
någon som har erfarenhet av en liknande installatoin och som känner för att guida mig eigenom detta
man ska ju in te behöva eletrikerutbildning enligt instalationsanvisningarna
Hej!
Jag håller precis på med samma sak.
Om du följer anvisningarna om språk datum osv så ska det funka.
Annars kan den vara trasig och du får byta ut den.
Jag har ett annat problem och det är att få allt att harmonera. Jag har ställt in önskad rumstemp och trots att den uppnås så vill inte shunten stänga.
Kör min på AUTO läge.
Om du hittar en vettig guide eller liknande så kan du väl skriva det
MVH// Micke
Jag håller precis på med samma sak.
Om du följer anvisningarna om språk datum osv så ska det funka.
Annars kan den vara trasig och du får byta ut den.
Jag har ett annat problem och det är att få allt att harmonera. Jag har ställt in önskad rumstemp och trots att den uppnås så vill inte shunten stänga.
Kör min på AUTO läge.
Om du hittar en vettig guide eller liknande så kan du väl skriva det
MVH// Micke
Hej igen
Den var trasig visade det sig
Har fått hem en ny och den fungerar bra .får ge beröm till rinkaby rör som var snabba och väldigt lätta att ha att göra med .
Dock har jag samma problem som mountbay att den öppnar shunten för fullt .
Pratade med en kompis som jobbar lite såna saker på Tourandersson om man skulle köra shunten fullt ut och reglera på elementen eller köra elementen fullt och shunta ner tempen och han säger att om man har lika stora element i hela huset så kan man shunta ner tempen annars ska man köra på elementreglering så man undrar om det är så styrenheten fungerar att den förutsätter att man reglerar ner tempen via elementen ??
nu har jag i sanningens namn inte haft jättemycket tid till att grotta ner mig i det hela så jag får hoppas att jag får en ledig stund över i helgen.
annars får gärna en barmhärtig samarit lägga upp sina inställningar här så kan jag låna dem. det är lite i lataste laget erkänner jag men manualen var inte jätte bäst och ärman novis så är man och då behöver man all hjälp man kan få .
mvh
magnus35
Den var trasig visade det sig
Har fått hem en ny och den fungerar bra .får ge beröm till rinkaby rör som var snabba och väldigt lätta att ha att göra med .
Dock har jag samma problem som mountbay att den öppnar shunten för fullt .
Pratade med en kompis som jobbar lite såna saker på Tourandersson om man skulle köra shunten fullt ut och reglera på elementen eller köra elementen fullt och shunta ner tempen och han säger att om man har lika stora element i hela huset så kan man shunta ner tempen annars ska man köra på elementreglering så man undrar om det är så styrenheten fungerar att den förutsätter att man reglerar ner tempen via elementen ??
nu har jag i sanningens namn inte haft jättemycket tid till att grotta ner mig i det hela så jag får hoppas att jag får en ledig stund över i helgen.
annars får gärna en barmhärtig samarit lägga upp sina inställningar här så kan jag låna dem. det är lite i lataste laget erkänner jag men manualen var inte jätte bäst och ärman novis så är man och då behöver man all hjälp man kan få .
mvh
magnus35
Hej Magnus!
Kolla in den här länken
http://www.byggahus.se/forum/fjaerrvaerme-gas/103193-fabrikat-vaermevaexlare.html
Läs sedan tråden och du ser där jag skrivit och fått svar.
Pröva detta och du ska se det blir skillnad.
MVH// Micke
Kolla in den här länken
http://www.byggahus.se/forum/fjaerrvaerme-gas/103193-fabrikat-vaermevaexlare.html
Läs sedan tråden och du ser där jag skrivit och fått svar.
Pröva detta och du ska se det blir skillnad.
MVH// Micke
Hej Micke
tackar återigen för tipsen
har ställt in regulatorn som du tipsade om och den har inte öppnat för fullt .
kan dock inte slå över den till rumsgivare än för jag har ingen , e inte helt sugen på att hosta upp 6-7 hundra kr för danfoss egna .tycker att en passiv givare inte borde kosta mycket mer än 2-3 hundra .
nån som har något tips på en billigare variant. polaren föreslog att bygga en egen men jag är inte sugen på det ,
tackar återigen för tipsen
har ställt in regulatorn som du tipsade om och den har inte öppnat för fullt .
kan dock inte slå över den till rumsgivare än för jag har ingen , e inte helt sugen på att hosta upp 6-7 hundra kr för danfoss egna .tycker att en passiv givare inte borde kosta mycket mer än 2-3 hundra .
nån som har något tips på en billigare variant. polaren föreslog att bygga en egen men jag är inte sugen på det ,
Hej Magnus!
Bra att tipsen verkar funka.
Jag prövade med annan givare först men köpte Danfoss egen (bättre resultat)
Styrenheten kräver ju speciell typ av givare. Denna köpte jag hos lokal återförsäljare för 500:- kan hittas billigare på nätet.
Tror att det är värt de kronorna att köpa Danfoss egen som e anpassad för ECL 110
MVH// Micke
Bra att tipsen verkar funka.
Jag prövade med annan givare först men köpte Danfoss egen (bättre resultat)
Styrenheten kräver ju speciell typ av givare. Denna köpte jag hos lokal återförsäljare för 500:- kan hittas billigare på nätet.
Tror att det är värt de kronorna att köpa Danfoss egen som e anpassad för ECL 110
MVH// Micke
Klicka här för att svara