Värme allmänt
Sowerhill: Thermotech skall tydligen ha de slangar som är absolut bäst och är bäst anpassade för att fungera som just golvvärmeslang. Kika in på http://www.thermotech.se/ så får du bedöma själv... Vi har använt det till samtliga rum i hela huset på 300 kvm, + 80 kvm i källaren...
somelvis: [citat] Driftstiden är komplett ointressant på en elpanna, det är åldern som är av intresse. Det finns inga slitdelar i en elpanna som behöver servas eller bytas. Därför är en beg elpanna ett mycket tryggt köp jämfört med beg värmepump eller beg vedpanna. Är den tre-fyra år gammal och kostar typ 10 000 så är det bara att gratulera.
berra77: Har sökt efter glasluckor till kakelugnar och hittat några alternativ. Någon som har erfarenhet av några av dess? Finns det mer alternativ? 2&3 ser ut att vara baserade på samma lucka.... 1. http://www.ved-pellets.se/butik/commerce.cgi?cart_id=1250662589.4673&product=Kakelugnar!Runda_Dorrar&pid=290&log_pid=yes Glaslucka, ram och mässingsdörrar . Fast mått. Pris 2970:- Endast lucka 1281:-
Matss: Men det är bättre att flytta varmvattenberedningen till tanken.
mroing: Jag är inne på att något är trasigt och du inte har någon golvvärme. Det du tror är golvvärme på sommaren är helt enkelt naturlig värme!?? Eller har jag missförstått din felbeskrivning då? Om du sätter termostaten på max och väntar 1 dygn nu när det är varmt ute vad får du då för temperatur på golvet?
mroing: Varför skulle man villja ha andra termostater undrar jag. Tycker faktiskt LK har bland de snyggaste på marknaden. Enkla och snygg stil, finns ju i lite flashigare färg också om man vill som tillval.
jivanoff: Då var det som jag misstänkte. Ja, vi har direktverkande el, annars hade jag definitivt övervägt en L/V värmepump. Om man sätter värmeflyttare i trappan som suger upp varmluften, typ 2-3 st som suger åt olika håll, skulle det hjälpa? T.ex en in i vardagsrum, en till allrum och kanske ev. någon på något annat ställe. Ett alternativ som dykt upp är att sätta värmepumpen i markplan
jeriko69: Nja! Pannan är på plats och igång med elpatron. Jag håller på och bygger ett större veckoförråd för pelletsen. Men inom kort kommer jag att provköra pelletsbrännaren. Vi har också fått dra om lite rör för varmvatten och värme. Samtidigt passar vi på och gör i ordning bakom några element, vilka vi har tagit loss. De ska målas med. Men det jobbet är inte färdigt än. Men snart
limpan86: Nästan alla elementen har gått sönder och de få vi har kvar fungerar inte i jordade uttag. De är säkert 40 år gamla.
gadeberg: Du stänger din temostat helt, sen stänger du returventilen, den på bild med insex. Sen öppnar du luftskruven och tömmer ut övertrycket. Sedan lossar du bara på elementet där nere och uppe och sedan dit med pluggar.
-PC-: Jag håller på att byta ut samtliga radiatorer och cirk. pump. Köpte kåken i somras, har aldrig haft igång värmesystemet, mer än att jag provtryckt och att det läckte. Radiatorerna ska ju justeras in på någon flödesbegränsare.
Fröberg: Funderar på att bygga 80 +50 kvm och undrar vilken uppvärmning jag ska ha. I dagsläget bor vi i en bostadsrättsvilla som har en NIBE 310P installerad. Vi tycker att den fungerar bra och vi funderar därför på denna. Länk: http://www.vvsbutiken.nu/index.php?modul=produktdetaljer&id=96 Vad tror ni om pumpen? Har pumpen allt som vi behöver ha från start?
velputten: Hej, Håller på att rita hus och har några frågor till er när det gäller optimal värme/vattensystem: Bygger 200 kvm sten hus i Helsingborg = måste anslutas till fjärrvärme. Tänker mig en IVT 633 (fjärrvärmedriven frånluftsvärmepump). Vi har sedan ritat in en realtivt centralt belägen öppen spis som vi tänkte elda mycket i då vi kan skaffa gratis ved. Tanken är tex contura 660 T
CarMan: Börja med att tareda på om du har lågtempsystem (vattnet i radiatorsystemet ska aldrig behöva vara över 50 grader för att värma huset den kallasta dagen som kan inträfa på året) har du låg temp så gör vidare, om ej, så ska radiatorsystemet bygas om till lågtemp. Sen måste du ta reda på hur mycke energi ditt hus kommer att dra med just era inomhus tempraturer i de olika
AntiZ: Enligt vår installatör (vadstena villavärme) så ska det gå bra. Pumpen vi kommer ha kommer kunna ge max 70 grader (NIBE 1245), men vi har nog aldrig haft mer än 60 grader ut med ved iaf, normalt brukar vi ha ca 50 ut och kanske 35 tillbaka. Men hur som helst så var det inte det jag vill ha hjälp med.
Suhagg: [citat] Det känns ju krångligare med slingor ovan platta. Har svårt att se fördelar. Viss svarar golvvärmen snabbare för värmeförändringar i huset men hur ofta sker sådana så det märks?
mroing: Ja. Matningsström skall gå fram till dosan där termostaten skall sitta. Från termostatdosan drar du två flexrör ner till golvet (brukar vanligen medfölja golvvärmepaketen) ett för matningen ner till Värmekabeln. Det röret skall sluta strax utanför väggen nere i golvet. Det andra flexröret drar du ut en bit på golvet (ca 1 m) sensorn som medföljer termostaten skall sedan matas in i
Camilla Lillan: Hej, Jag ska byta mina elelement i tvättstuga och badrum. Har googlat runt lite och tycker att pyrox fläktradiatorer verkar bra. Har någon erfarenheter av dessa? De ska vara relativt tysta och i badrummen är man kanske inte så beroende av att det ska vara helt tyst, men vad tycker ni som har dessa? Upplevs även golven som varmare av dessa radiatorer? Camilla
Matss: Varför en slinga till GV? Det är enklare att köra samma vatten som i tanken. 1. Blandningsventil. 2. Tveksam om du kan koka tanken mha en slinga på skorstenen. Om det skulle hända så slutar dom nog elda. Ingen fara att koka lite vatten om du har öppen expansion. 10 m kopparslinga räcker långt om du inte ska fylla badkar och liknande.
CarMan: Har ingen erfarenhet av denna produkt, men namnet har fsnat i huvet, så du kan få en länk o sen tareda på själv om det är nått du vill ha. http://www.iqtherm.se/
AoJ: Vi ska byta värmesystem från el/vatten till luft/vatten och har i stort sett bestämt oss för Daikin/Altherma. Vår rådgivare/försäjare föreslår mellanstorleken ERHQ007AD (6,84 kW, COP 4,34) och 300 liters varmvattenberedare men nämnde även att modellen större, ERHQ008AD (8,43 kW, COP 4,05), skulle kunna vara aktuell. Det känns ganska viktigt att vi väljer rätt. Någon som har
rogge_vvs: [citat] Det normala är att man sätter ett element i det gamla pannrummet och någon slags ventil i skorstenen där rökröret gick in förut. Det är inte dumt att sätta en skyddshuv på skorstenen heller, du kan dock inte täcka över den helt ;) Övrigt att se upp med dimensionering av de gamla elementen och om det ev är ett enrörsystem.
prototypen: Jag har 2 "pannrum" med 55 m kulvert emellan och dubbla kärl och det är inget konstig där. Det ena i källarplan och det andra ovan jord. Protte
magic_gbg: Jag skulle iaf inte blåsa ner varm fuktig luft i källaren. dvs med en ventilation. i sådana fall en luft luft pump är väl det ända alternativet.