GK100 skrev:
3. Cirkulationspump med reglerad tryckuppsättning.
Detta stämmer (tyvärr) inte, jag har en pump med konstant flöde tror jag. Wilo Eco Stratos eller något sådant.

-MH- skrev:
Detta stämmer (tyvärr) inte, jag har en pump med konstant flöde tror jag. Wilo Eco Stratos eller något sådant.
Den pumpen är väl tryck styrd/beroende -inte konstant flöde- = hjälper dig att hålla ett så lågt flöde i systemet som möjligt - eller har jag helt fel ?

JA du inte lätt att tolka !
Men vilka funktioner finns på din Wilo 1-2-3-hastighet?
finns det inga andra knappar eller rattar är det tydligen en HELT VANLIG PUMP.

Den typen har tryckstyrning men den är samtidigt flödeskompenserad så att vid ökat flöde sätts även tryckbörvärdet proportionellt högre. Detta är vad som i beskrivningen kallas Δp-v karaktäristik. Meningen är att tryckfall i anläggningen som ökar med flödet i viss mån ska kompenseras av detta.

Vilken storlek har du 1-3mvp eller 1-5mvp ?

1-3 mvp Är inte cikrpumpar normalt sett överdimensionerade?

Jo det tror jag man i många fall kan påstå, särskilt när de är insatta i gamla anläggningar. Men även där konsulter beräknar och inte vill bli ansvariga för att dimensionerat för klent, det är lättare att "strypa" bort fel vid överdimensionering.

Sen beror det ju på om man är anhängare av hög- eller lågflödesprinciper, som vi sett även i denna tråd.:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.