Värme allmänt
Matss: Varför vill du ha minimala toleranser?? En 15 mm bred fräs låter mer rimligt eller kedjesågen...
mroing: Hej Andreas, När det gäller klinker med eller utan golvvärme är de samma underlag som gäller. Du vill ha ett "dött" material som inte rör sig vilket annars kan göra att fästmassan släpper och du får sprickor eller lösa plattor som följd. www.bkr.se har bra information angående underlag och förarbeten. Det som jag tror är risken med ditt befintliga underlag är att fästmassan du
Ville_Vessla: [citat] Du har missat flödet. I exempel 1 plockar du 2 grader ur fler liter vatten än i exempel 2. Golvet bekymrar sig föga hur mycket värme du plockar ur varje enskild liter vatten, ju högre genomsnittstemp golvet har ju högre effekt avger det. [citat] Det är korrekt, med en höjning av framledning och en sänkning av returen så att genomsnittstempen är samma som vid ett lägre DT så
Psycho Dave: Vi har ett Combi FA 400 mot Järn / Mangan / Kalk / Humus från AquaGruppen. Den fungerar väldigt bra, för bra tom. Vi hade mycket järn och vattnet hade en hårdhet av 18. Nu är järnet borta men vattnet är så mjukt att man får aldrig bort tvålen från kroppen. Därför skulle jag om jag skulle ha köpt filter idag köpt ett separat filter för järn och ett för kalk, på så sätt så
MobbA: Jag ska bygga till ett rum där det behövs ca 100m slang, varav ca 20m ska isoleras då det är en "transportsträcka" under huset (krypgrund). Då borde jag alltså klara mig med en enda slinga?
prototypen: Har ni bara 16 grader i källaren så har ni för små och få element, med större element får ni varmare och luften cirkulerar. Ni verkar ha bestämt er och vill prova livets lotteri och konvektorindustrin behöver få sälja. Protte
Fjodor: [quote="cheetah1, post: 888912"]Du kan ju ladda acktankarna med bergvärme också. Eller ved. Eller solpaneler. Eller elpatron. Eller vad fan du kan komma på som går att koppla på en acktank. Jo det förståss! MEN när man eldar med ved så vill man ju snabbt värma upp en stor mängd vatten. Bergvärme går väl bäst när man tillför lite energi hela tiden? Det är detta som jag tänker
petersk: Vi ska kasta ut Contura kaminen och därmed också skorstenen. Skorstenen som är den gamla varianten av Conturas Premodul ska tydligen väga ganska så mycket. Någon som har några bra idéer på hur man enklast monterar ner denna? Skulle helst slippa göra ingrepp i övervåningen. Som jag förså står hela skorstenen på kaminen och en ide är att lyfta skorstenen på något sätt för att
knekten: Ja eller fästa ett par isolerskivor på en byggskiva som ett lock.:)
sofiamagdalena: Jag vet inte så mycket på Wanpan i sig men har forskat runt en del gällande värmelister. Som jag förstått det så ligger värmebesparingen mycket i att man värmer upp väggen och dig och inte luften. Iom. att du värmer upp väggen så avger den strålningsvärme som ju är en väldigt behaglig värme. Det ger också en väldigt bra värmespridning i rummet till skillnad från t.ex.
Zodie: Hur har det gått med er jordvärme? Var bor ni? Har hört att man oftast kör på jordvärme istället för bergvärme i Skåne och delar av Blekinge... Någon som har erfarenheter av bergsvärme vid klippan eller jordvärme, vad har ni betalat och hur fungerar det? Tacksam för svar.
Simpsson: hmm...inte så dumt och så mycket lättare än att krypa runt på vinden, isolera, riskera frusna rör. Tack för tipset!
vedtony: Tack för tipsen! Jag vet inte om det behövs värme där nere, men det är iaf oisolerade väggar, kommer bli kallt nära ytterväggen där rören går.. Måste ju stjäla värme som attan.. MEn 3 cm verkar ju vara vettiga grejer :)
stefansv: [citat] Jo vi har fått tag på en begagnad NIBE EVC 240 för 5000kr som vi fått installerat. Är dock inte helt nöjd då cirkulationspumpen låter på tok för mycket. Det blir ett rungande ljud i rören. Ecoel producerar varmvatten via en genomströmningsväxlare, vilket innebär att varmvattnet produceras efter hand som det används. Detta borde vara en något effektivare metod, rätta mig
Psycho Dave: Hallå. Har ett hus där tidigare ägare tyckte att det var toppenbra att montera de två elpatronerna för uppvärmning av huset gömda i väggar :confused: jag håller dock inte med. En av dessa sitter i en gammal dörröppning som skall tas upp igen så då skall jag passa på att flytta båda elpatronerna ner till pannrummet. Såhär ser vårat hus ut. På nedervåningen är det 80 kvm som
mroing: Skall du renovera och ersätta en radiator med golvvärme är det mycket bättre att koppla in dig direkt på radiator vattnet. På det viset sparar du mycket jobb! Det går dock inte att koppla direkt rakt på golvvärmerör det krävs något som reglerar temperaturen. Finns färdiga paketlösningar för detta. tex: Exempel på golvvärmepaket för koppling på radiator För mer info om just det
Staffans2000: Min tank var på en kubikmeter. Men eftersom en förugn kopplad till din panna, utnyttjar veden mycket effektivt (jag hade den konstellationen själv) bör tanken vara så stor som möjligt. Ett absolut minimum borde vara 500l. Jämfört med hur du eldar nu, kan det bara bli bättre!! Oberoende vilka förbättringarna du än gör. Här är en länk.
snaggletooth: Nästan så man blir lite sugen på att prova en eller två!
Hocke: PS Ta PX-21:s råd ,och kolla att det inte kommer vatten ur bilventilen först, gör det det, så måste ni byta kärlet DS
klas80: Vad har ni för ventilation i huset? Vanliga till luftsventiler finns att köpa på de flesta byggmarknader. tex fresch 90. Tror de flesta har en ytter diameter runt 110 mm. Vet dock inte vilken effekt eller fördel det skulle ha om du installerar en sådan för braskaminen. Jag skulle kolla med nån som säljer och installerar kaminer vad de rekommenderar för erat hus. Själv hade jag tilluft
Fenton: Vi funderar på om vi ska ta bort tanken själva eller låta kommunen eller någon annan göra det. Tänkte höra om era erfarenheter eller känner till ett bra företag i Göteborg/Partille. Tanken ligger nedgrävd utanför huset...Tack.
GunnarM: På http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/www.vattenskadecentrum.se (som grundats av bl.a. BKR) finns rapporter om vattenskador. Såvitt jag kan se beror 12% av skadorna på vattenledningar på felkonstruktion eller dåligt utförande. Ska vi gissa att samtliga beror på hempulare? Vanligaste skadeorsaken kan sammanfatts hög ålder: korrssion etc. När jag har bytt gamla grejer har jag
T3ZZ: Skorsten hade vi tänkt att fixa själva men eftersom det handlar om eld så är vi lite spektiska till det. Tack för svaren. Mannen ska ringa runt lite imorgon. God morgon!
Eneuman: Hej! Vi har köp ett hus som byggdes 1946 och tänkter nu renovera. Huset har idag vattenradiatorer (den stora varianten) som är kopplade till en pelletspanna. Radiatorerna och rörsystemet är original sen -46 (stora tjocka rör för självcirkulation) men pelletspannan är bara 3 år gammal. (Tidigare användes olja) När vi nu renoverar rummen och bryter upp golven, är det idé att byta ut
eddy: Hej min skorsten var av tagen under taknocken så nu tänkte jag mura upp den igen men dom som har tagit ner skorstenen har inte varit så försiktiga så det har ramlat ner sten som fastnat ner i skorstenen som inte vill släppa taget. är det någon som har några tips om hur man ska få bort dom ? jag vill helst inte behöva göra hål i skorstenen för att ta ut det den vägen för att
Per62: Hej och tack för snabbt svar! Nej, inga termostatventlier utan gammaldags metallvred ;) Varmvaten i kranarna är varmt så det ryker om det, så det saknas inte. Kan man själv kolla om shunten fungerar eller ej? Du säger att varmvattenslingan kan kalka igen och det kan nog stämma för det är väldigt dåligt tryck i just varmvattnet. Kan man "avkalka" systemet??