2 510 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Skall inte värme stiga, braskamin i 1½-planshus
Mitt första inlägg här på Byggahus.se och jag har en fundering som någon kunnig kanske kan hjälpa mig med.
Vi har ett 1½-planshus, välisolerat och ganska nytt i trä. Huset är 115 kvm med 75 kvm på marken och värms upp med oljefyllda direktverkande element. Det i sig är inte så dåligt till ett litet hus som detta (vi förbrukar runt 12000 kWh per år totalt). Men som en extra "krydda" har vi installerat en Contura braskamin (ger upp till 9 kW) på nedervåningen. Mycket trevligt och behagligt måste jag säga. Även om det är rejält kallt ute, så går det att få uppåt 26 grader varmt inne utan större ansträngning.
Och nu kommer det konstiga. Jag vill minnas att värme skall stiga, men även om det är mycket varmt på nedervåningen blir det ett rejält kallras redan i trappan upp till övervåningen, där elementen arbetar trots att de är inställda på 19-20 grader.
Huset har mekanisk frånluftventilation, fläkt på taket som suger ut från tvättstuga och badrum på nedervåning samt badrum på övervåningen. Jag funderar på om det är så att braskaminen (som för övrigt får tillluft utifrån) ändrar förutsättningarna för frånluften och att ventilerna behöver justeras? Eller är det någon annan som har något förslag på vad som går att åtgärda??
Vi har ett 1½-planshus, välisolerat och ganska nytt i trä. Huset är 115 kvm med 75 kvm på marken och värms upp med oljefyllda direktverkande element. Det i sig är inte så dåligt till ett litet hus som detta (vi förbrukar runt 12000 kWh per år totalt). Men som en extra "krydda" har vi installerat en Contura braskamin (ger upp till 9 kW) på nedervåningen. Mycket trevligt och behagligt måste jag säga. Även om det är rejält kallt ute, så går det att få uppåt 26 grader varmt inne utan större ansträngning.
Och nu kommer det konstiga. Jag vill minnas att värme skall stiga, men även om det är mycket varmt på nedervåningen blir det ett rejält kallras redan i trappan upp till övervåningen, där elementen arbetar trots att de är inställda på 19-20 grader.
Huset har mekanisk frånluftventilation, fläkt på taket som suger ut från tvättstuga och badrum på nedervåning samt badrum på övervåningen. Jag funderar på om det är så att braskaminen (som för övrigt får tillluft utifrån) ändrar förutsättningarna för frånluften och att ventilerna behöver justeras? Eller är det någon annan som har något förslag på vad som går att åtgärda??
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
jag minns sama sak när vi eldade i vår kamin. När man gick till övervåningen på trappan så kändes en neråtgående "kalluftsström" tydlig nere vid fötterna och het luft om öronenTjuvkil skrev:
Temperaturen var inte stabil över dygnet och snarare för varmt på båda våningar när det eldades
Vi hade bara 2 små tilluftsventiler på övervåningen som var öppna och luften sögs kraftigt in genom dom när kaminen var igång och skapade en stark undertryck och luftcirkulation.
Står dina element mitt i kallraset från en tilluftsventil så försöker dom ju värma den kalla luften som rusar in. En lösning skulle vara att strypa eller flytta tilluften bort från elementen och helst närmare kaminen och bästt få en separat tilluft enbart för kamin. Vi brukade öppna fönster närmast kaminen på glänt
gaia
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden