Vi funderar på att sätta in någon typ av frånluftsvärmepump i vårt hus i samband med en stor om- och utbyggnad.

Är det någon som kan dela med sig av sin erfarenhet av ex Nibes FIGHTER 410P, FIGHTER 600 eller IVT 490?? Vad kostar de ex att köpa in och installera? Fördelar/nackdelar?

Alla tips välkomnas. Även förslag på andra lösningar (bergvärme är dock inte aktuellt).

Är det ingen som vill dela med sig några erfarenheter?? ???

Jag ställde en liknande fråga i det gamla forumet. Slutsatsen blev väl att IVT 490 och Fighter 410 är jämnvärdiga på de flesta punkter.
Har fått för mig att det är enklare att bygga ut Fighter med alternativa värmekällor (bergvärme, jordvärme, luftvärme...). Har själv valt IVT 490 eftersom den matchar tapeterna bättre :)

Ja om man läser om dem verkar de ju rätt lika i alla fall.. IVT har väl satsat lite mer på designen kanske. Kommer du möjligtvis ihåg vad installationskostnaden hamnade på ungefär??

marge skrev:
Ja om man läser om dem verkar de ju rätt lika i alla fall.. IVT har väl satsat lite mer på designen kanske. Kommer du möjligtvis ihåg vad installationskostnaden hamnade på ungefär??
Nja, totala installationskostnaden för VVS (värmepump, porslin, radiatorer övre plan, anslutning till golvvärme undervåning) är i vårt fall 35 kkr. Skulle tippa att värmepumpen står för max 10 kkr och jag kan inte tänka mig att det är någon större skillnad mellan IVT och Nibe.

Jasså det var inte dyrare, vilken positiv överraskning! :D

Jag har nämligen kikat på Nibes hemsida och där står att rek ca-pris för en Fighter 410P är 39.688 kr (inkl moms) och då förmodade jag att det skulle ticka iväg ordentligt om man lägger installationskostnaderna på det...

Det där låter jättekonstigt...är General Failure säker på att han inte fått en liten elpatron i offerten? ;)
Eller är priset enbart för värmepumpen?

KarlXII skrev:
Det där låter jättekonstigt...är General Failure säker på att han inte fått en liten elpatron i offerten?  ;)
Eller är priset enbart för värmepumpen?
General Failure är säker på att priset för värmepumpen tillkommer utöver de 35 kkr. Frågan gällde ju vad installationskostnaden för värmepumpen är. Mitt svar gäller för de arbetskostnader (och visst material) som behövs för att installera pumpen, porslin och radiatorer på övervåningen.

Missuppfattning från min sida, du svarade ju på precis det jag frågade efter (dvs installationskostnaden) ;D

Jättesnällt att du ville uppge vad du betalat, nu vet jag lite mer vad det handlar om för summor.

I vårt hus från 1989 har vi en Elektrostandard frånluftsvärmepump. Huset är 134 kvm och vi gör av med cirka 11000 kWh per år. Jämfört med flera grannar är detta visst jättelågt. Pumpen har fungerat hyfsat förutom några smärre byten av vissa delar. Det gäller att serva den emellanåt och byta nån mojäng i själva varmvattenberedaren, har nu glömt vad den heter, med några års mellanrum.

Mvh Ingvar

Jo, anod någonting hette den visst ;D. Verkar som om Elektrostandard nu är samma som IVT. Mvh iw

Min åsikt är att frånluftsvärmepumparna inte är ett alternativ, med en återvinning på 40% kan de knappast klassas som ett energieffektivt altenativ. Om du däremot installerar ett värmeåtervinningsaggregat får du istället en återvinning på 85%, dessutom slipper du kallras från ventiler i ytterväggarna, jag har det i vår nuvarande bostad och jag kommer att välja det igen efter som vi planerar bygga nytt...

Återvinning 40%, vad får du det ifrån? En flvp återvinner säkert mer än 100%, eftersom den kyler ner frånluften till lägre temperatur än omgivningen under 3 årstider av fyra, men det är i och för sig riktigt att det inte finns så mycket energi att hämta i frånluften. Så den totala besparingen blir kanske 40%. Vill man ha bättre, får man betala mer, för t ex luftvatten-vp eller bergvärme.

(Oj, vilken gammal tråd som väcktes... :) )

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.