Jag är ganska nyinflyttad och ställer mig skeptisk till hur huset är tänkt att värmas upp. Det är en öppen planlösning mellan hall, vardagsrum, matrum och kök. I matrum och kök ligger eldriven golvvärme, i hallen finns ett element på 900W och i vardagsrummet står en rörspis. Huset är en före detta sommarstuga från 1969 med rimligen ganska dåligt isolerade golv.

Jag har inte slagit på golvvärmen än men efter ett par kalla nätter i september det står klart att rörspisen inte räcker som värmekälla. Hela utrymmet är på c:a 44 kvm och det är golvvärme på c:a 14 kvm. Golvvärme är väl ganska oekonomiskt från början, och det kan knappast bli bättre av att bara en tredjedel av golvet blir varmt?

Hur pass väl samverkar golvvärmen med andra värmekällor? Är det bäst att sätta in ett par element och glömma att golvvärmen finns eller kan man ha den på för komforten under det att elementen sköter den huvudsakliga uppvärmningen? På sikt vill jag ha en luftvärmepump, men huset skall helst inte vara iskallt så fort det är minusgrader tills dess.

Erik

Vad jag förstår så mäter termostaten temperaturen i golvet och inte luften. Detta borde väl göra anläggningen värdelös till att reglera temperaturen i hela utrymmet? Om jag mäter resistansen mellan trådarna ut ifrån termostaten är det 39 ohm. Innebär det att golvet värmer med max 1350W eller ändras resistansen med temperaturen? (230 x 230 / 39 = 1356)

Som tillfällig lösning har jag skruvat upp ett element som förra ägaren lämnade under huset och kopplat till en modern termostat, men frågan kvarstår: Hur samverkar golvvärme med andra värmekällor? Dels snabbare i form av element och dels långsammare i form av rörspis. Är det någon mer som har golvvärme i endast en del av ett utrymme?

Erik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.