Hej,

Behöver tips till svärfar, han har precis gjutet in vattenburen golvvärme i badrummet på ca 5m2. Han har tagit bort det gamla elementet och funderar på att koppla in golvvärmeslingan direkt på de gamla anslutningarna utan någon reglering mellan. I huset har han en vedpanna så vattnet blir hyffsat varmt! Såg i andra trådar om shuntar och liknande men förstod inte riktigt.

Min fråga är alltså vad behöver han för att det skall funka så att inte svärföräldrarna antingen bränner fötterna av sig eller smälter slangen i golvvärmen men vattenskador till följd?

Tacksam för svar! :)

Redigerat:
Han behöver nåt som gör att vattnet i golvet håller max 40 grader, det får han jobbigt med om vattnet går direkt från vedpannan väl? :) När jag eldade med ved och hade golvvärme i halva källaren drog vi en separat slinga från pannan som via en shunt fördelade vattnet i de olika slingorna i golven. Tillsammans med shunten satt en termostat och en termometer där vi reglerade vattnets temp ut i slingorna. Jag hade en rörmokare som bestämde vad som skulle göras och hur.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.