Jag köpte en begagnad radiator och lyckades troligen köpa en radiator med 1-rörs-koppel istället för 2-rörs som jag egentligen ville ha :(

Spelar det så stor roll egentligen? Det borde väl gå att använda ett 1-rörs-koppel även i ett 2-rörs-system? En viss del av vattnet passerar direkt och går tillbaka, men vad gör det?

Tänker jag fel eller finns det några nackdelar som jag missat?

Skickar du tillbaka varmt framledningsvatten direkt i returen så är det rätt o-ekonomiskt lite beroende på vilken uppvärmningskälla du har och lite beroende på andra förutsättningar, men det är inte så fördelaktigt i de flesta system

Men du kan ju byta koppel till ett för 2-rörs, dessutom är en del koppel är både för en 1-rörs och 2-rörs, men ställer om en ventil på dem, kontrollera vilket du har!

/R

Kopplet är av märket MMA och det är inte särskilt gammalt.

Jag eldar med pellets och har inte någon ack-tank så det borde inte göra något om jag skickar tillbaka lite onödigt varmt vatten i returen tycker jag...

En ytterligare fråga:

Jag hittade en liten insexskruv bakom en röd plastplugg. Kan jag justera fördelningen av vatten mellan hur mkt som går genom elelemtet och hur mkt som går direkt förbi elementet med denna skruv kanske? Det verkar som om vridning medsols ger mindre andel som gör förbi, stämmer det?

injonil skrev:
En ytterligare fråga:

Jag hittade en liten insexskruv bakom en röd plastplugg. Kan jag justera fördelningen av vatten mellan hur mkt som går genom elelemtet och hur mkt som går direkt förbi elementet med denna skruv kanske? Det verkar som om vridning medsols ger mindre andel som gör förbi, stämmer det?
Har du tur är det en sådan av MMA:s typ som man kan få att fungera som tvårörs genom denna justering. Men som tidigare nämnts lider du ju inte mer än närmast teoretiskt av att släppa förbi lite vatten med tanke på din värmeproduktion.

Det är sannolikt som du har en modell som kan monteras i både 1-rörs och 2-rörs

Kolla på nätet efter din modell där man säljer MMA, då får du veta säkert, men det låter som det är ett sådant koppel så :rolleyes:

/R

Tack för svaren!

Jag kan tyvärr inte hitta detaljerad info om mitt MMA-koppel, varken på MMA's hemsida eller på annat håll :( Får väl ringa MMA och fråga!

Jag ringde MMA och fick bekräftat att den röda lilla pluppen betyder att det är ett 1-rörs-koppel och att insexskruven bakom kan användas för att ställa om kopplet till 2-rörs-system :)

• Gilla
josa1161
  • Laddar…
Devisen är "som man frågar får man svar" ;)

Lycka till med ditt nygammla element :)

/R

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.