L
latexfog: är det nån som gjort det/ hur gjorde du ..tips/ bilder emottages mvh /per
0 svar · 1,2k läst
V
voodoo: Har du golvvärme? vad har du för ventiler? fresh90? SÄKER på att du inte upplever problem med kallras? :D Själv väljer jag mellan FTX (tex nibe410p) och vanlig FLVP, men det är inte så lätt.. Det är inget större arbete att dra rör och sätta tilluftsdon i mitt (ännu ej byggda)hus, så frågan är om man missar något om man inte gör det.
11 svar · 15,8k läst
H
HAN: Hej! Detta blir mitt första inlägg här. Jag har sökt och fått svar på en del frågor i detta forum förut, men har först nu denna sena timme registrerat mig. Detta för att jag har specifika frågor som jag hoppas få ganska precisa svar på. Så, till ämnet och frågorna! Det är så att jag av diverse anledningar valt att placera en ytterst liten kamin (Jøtul 602, gjutjärn) i husets
0 svar · 1,9k läst
·
M
Matss: Nackdelar är att det krävs lite tjockare betongkaka och att det tar längre tid jämfört med rörhållarskenor. Slang och skenor ersätter distanserna under armeringen.
4 svar · 1,1k läst
_ap_
_ap_: Hur stort är huset? Vad kan ni tänka er att betala för värme/mån?
6 svar · 713 läst
P
Pucco: Skulle vara intressant att se om det går att använda markvärme om du bara vill ha frostfritt. Isolera tak och väggar ordentligt samt plattkanten en bra bit ner i marken för att inte tjälen ska kunna krypa in, ingen isolering under plattan. Plattan och marken under ska vara energilager. Sedan har du två alternativ: Vattenburet. Gräv ner markvärmeslang under hela plattan så djupt som
14 svar · 2,0k läst
T
Tiger79: Tack för svar. Ska forska vidare i effektbehovet för rummen. gillar nya saker...
2 svar · 2,4k läst
2
2an: Ha öppet fönster på natten men stäng igen på dagen så inte värmen släpps in, Detta i nuvarande hus men till det ny bör ni kolla/höra om en bra kylanläggning el bygga huset på ett sätt som skärmar solen..
15 svar · 2,2k läst
2
2an: Hur mycket du spar på vvx beror till viss del även på hur tätt huset är, All luft ska ju helst passera vvx o inte komma rakt genom väggen.. Har sett uppgifter på 5-8000 kWh/år men de är på mindre hus än de ni funderar på..
22 svar · 2,1k läst
C
CarMan: ja det är ingen öppen låga i varken värmepumpen eller akumulatortanken.
2 svar · 702 läst
C
CarMan: det viktigaste är väll att isolera rätt, o täta dörrar o annat, så man inte får massa spill. sen så är det korkat at ha en kyl eller frys i rumet, om den nu inte byggs om så kondensorn hamnar i annat rum. smartast är väll att platsbyga en frys, med skräddarsyt kylagrugat. sen byger man "ventilations" hål som kan öppnas så man på det viset kylar resterande utrymme
8 svar · 9,5k läst
snaggletooth
snaggletooth: Vilket sammanträffande, jag är ju snart 36 + 4 = 40 år! :D
33 svar · 7,8k läst
prototypen
prototypen: I värmesystem är vattnet syrefritt och kan inte driva mera galvaniska strömmar. Med nytt vatten kommer det att korrodera ett tag men seda blir systemet i balans och korrosionen avstannar. Galvat i kallvatten, det är så att galven korroderar i stället för järnet och zinken kan tom vandra för att skydda en öppen järnyta. Med tiden så tar zinken slut och det rostar hål. Blanda koppar,
1 svar · 2,5k läst
R
rog_ohl: Jo, jag har funderat på det som ett alternativ Men jag har ingen sten till övers just nu, men jag har en del murblock :D "Man tager vad man haver" är ett utryck som jag gillar Murblock och sedan stryka insidan med eldfast bruk eller keramiskt bruk borde fungera, eller kanske bara vanligt c-bruk som i övriga skorsten (ska glidgjuta också) Läste någonstans att standardbruk klarar max 700C,
2 svar · 2,2k läst
E
exerg: Mysfaktorn blir aldrig densamma som i en vedbrasa utan blir lite hetsigare . lågan brinner i nåt som inte är större än en tekopp och blir inte mycket större än en violbukett Det finns ett par kaminer som inte har konvektionsfläkt vilket gör dom tystare naturligtvis Andra kan ha olika frekvens på ljudet som i vissa fall upplevs som tystare. Det kan vara svårt att bedömma ljudet i en
1 svar · 1,3k läst
2
2:a: villan: Finns det något som är bra att förbereda i samband med nybyggnation om man planerar att installera en luftvärmepump? Jag tänker på rördragningar och dylikt. Eller blir det lika bra om man eftermonterar det? Huset är ett enplanshus med trästomme, ca 170 kvm, som värms med golvvärme genom mekanisk frånluftsvärmepump (modell IVT 490 eller Nibe 360, dvs relativt klen effekt). Tänkte
0 svar · 907 läst
P
pewa: Just nu känns det som vi har tagit oss vatten över huvudet :-) Vi skall bygga ett litet fritidshus/villa på 60 kvm byggyta och loft. Vi har nog tagit lite lätt på detta... Vi själva är byggherrar och skall samordna allt. Huset byggs av en firma (skall sättas upp färdigt utändigt) grunden av en annan. Vi har tagit det lite som det kommer, och inser nu när byggsamrådet snart är att det
0 svar · 1,2k läst
ylven
ylven: Om du går in under "Kakelugnar" och sedan "Luckor till kakelugnar" så står det där att de specialtillverkar luckor också. Du vill väl rimligen ha större luckor som någorlunda matchar öppningen på din rörspis. När det gäller att fästa luckan så skulle jag nog försöka mura fast den. Kanske passa på att sätta fast lite eldfast tegel i eldstaden också. Rörspisar ska muras med
5 svar · 1,3k läst
·
B
Blumbern: ahaaa.. då svarade jag här helt i onödan...
5 svar · 840 läst
·
F
fremag: Hej! Är det någon här som vet vad detta är för kamin. Den är från 1996 ungefär. /fremag
0 svar · 642 läst
·
2
2an: Jordvärme el möjligt vis en comfortzone som du ska ha, Comfortzone är ju en flvp som tar värmen från frånluften o det bör funka fint i skåne då den kyler luften ner mot -15° vilket gör att det är varmare luft som kommer in i huset än ut + värme från apparater o människor..
5 svar · 868 läst
N
Norrlänning: Var lite nyfiken på det första åren så jag kopplade en timräknare från en maskin paralelt med elpatronen och den gick ca 1100 timmar på en vinter så det blir ju 3300 kwh. Så med ett elpris på 1 krona så skulle det bli 3300 kronor för garagevärmen.
3 svar · 6,0k läst
v-g
v-g: Min är kopplad parallellt med husets normala värmesystem. Du ser ju huvudshunten med Thermomaticen på på första och andra bilden ;) Dock skulle jag nästan önska att jag hade ett till "tag" längre ner på tanken med en till blandningsventil för att kunna få ut mer ur tanken, men det får ligga på framtiden och golvvärmen tippar jag knappt drar något ändå.
10 svar · 2,2k läst
·
DjAlbert
DjAlbert: Om jag inte har fel måste väl tanken vara sanerad innan man slänger den på skroten ? Alltså får inte skrotet vara kontaminerat med olja när det hamnar på tippen. Men att plocka ner tanken får vem som helst göra,det finns det ingen lag på , inte sist jag kollade iaf. Lämpligt verktyg är nibbler eller tigersåg, ej rondell, för även om tanken är tömd och t.o.m tvättat ligger
2 svar · 1,5k läst
P
Prosit: Gräver upp den här tråden igen. Jag har nu konstaterat att temperaturen ligger på c:a 17-18 grader nu på sommaren, men det var nere på 4 grader i vintras - och då var det ändå ingen speciellt kall vinter. Jag såg också härom dagen att det på börjat växa till sig mögel på tomflaskor som jag ställt in där utan att rengöra. Jag behöver alltså: * Uppvärming på vintern. *
7 svar · 4,7k läst
T
tong: :)Hej! Renoverar vårt kök, idag består golvet av spånskiva 22mm samt påliggande pergogolv, under halva köket är det källare 4m2. Undrar vilket underlag som bör räcka och vad som är bäst och för att bygga ovan spånskivan, måste jag lägga mer ovanpå tex gips eller kan man flyta in värmegolv el i nät ovanpå lite tjockare? Tacksam för lite kunnigt svar. Mvh Robban
0 svar · 1,7k läst
O
O.M: [citat] Tänker bygga ut huset genom att förlänga huset. I utbyggnaden kommer jag ha garage i källaren och vardagsrum ovanför. Jag vill att golvbjälklaget inte ska vara så tjock pga ju tjockare golvbjälklag ju lägre höjd i garaget under (vill ha samma höjd på golvet på entréplan.) Tänker därför sätta in stålbalkar och då blir det lite krångligt att lägga golvvärmen mellan
7 svar · 12,0k läst
C
csu: Har bestämt mig för att köra på samma slinga. Tänker att det inte gör något att det blir varmare direkt innanför dörren vid klinkern. Då torkar det upp snabbare på vintern...
6 svar · 2,0k läst
H
Hosseal: Hej! Jag håller på att installera min Atmos 50 och kommit fram till den elektroniska kopplingen av laddomat 21. Det är fortfarande inget vatten i systemet. Jag vet att laddomat ska kopplas till rökrörstermostat som är inbyggd i pannan för att styra laddomatpumpen. När jag gör enligt kopplingen i instruktionsboken så startar laddomat direkt om jag vrider ner rökgas termostaten för att
0 svar · 754 läst
v-g
v-g: Vintertid är det nog inga problem med underhållsfyr men sommartid så är det mindre bra när det tar ett bra tag mellan tillfällena pannan startar.
8 svar · 4,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.