K
KallholmsPer: Hallå där! Mitt tips är .. välj först och främst vattenburen värme.Bergvärme är en kostsam investering ( om inte elpriserna sticker uppåt,då är det ingen investering). Hur har ni det med pellets där ni bor ? Vi kör med det ..funkar mycket bra! MVH / Kallholmsper
6 svar · 2,0k läst
knatte
knatte: I mitt fjärrvärmeavtal står det att jag inte får använda nån annan värmekälla en just fjärrvärme...min tanke var då att behålla elpatronen och ev köpa en värmepump och köra på det billigaste alternativet för tillfället..annars är det ett alternativ
10 svar · 3,0k läst
·
knatte
knatte: Fjärrvärmeverkens framtemperatur är en funktion av utomhustemperaturen....normalt ca 70C på sommaren till ca 110-120 C en svinkall vinterdag. Att satsa på lite större radiatorer är inte fel....det ger jämnare rumsvärme, tar bort osäkerheter med map på värmeläckage och mer options i framtiden. Sen ska man inte förväxla fjärrvämets framtemp med dimensioneringspunkten för
4 svar · 729 läst
P
Pelle-Pelle: Syftet med termostatventiler är ju att man ska få individuell rumsreglering av temperaturen. Det får man inte genom att bara ha en utekompenserad framledningstemperatur, det ska man ha i vilket fall som helst. Energiförbrukningen blir dessutom 5-10 % lägre med fungerande termostatventiler. För då värmer du inte rum i onödan som har inre värmekällor, d v s hemelektronik, boende mm. Jag
3 svar · 3,8k läst
M
Mossfeldt: Ta kontakt med kommunens energirådgivare är nog det bästa svar jag kan ge.
3 svar · 669 läst
Haba_tsutt
Haba_tsutt: samma visa... här är min story om denna fullständigt värdelösa produkt... http://www.byggahus.se/forum/vaermepumpar/125314-varning-foer-nibe-310p-livslaengd-9-ar.html H: Thomas
18 svar · 19,6k läst
S
spolslang: Man får tacka för dessa tips. Ska genast kolla upp dessa. Vilket suveränt forum. Trevlig helg på er:)
11 svar · 1,7k läst
S
cheetah1: Vi har bytt från ved till luft/vatten-värmepump, men det är väl lite samma resonemang. Vi gjorde det för att slippa jobbet. Dock har vi vedpannan kvar, och eldar lite då och då, dels för att ha ihjäl bakterier, och dels om det blir riktigt kallt (och även om man känner för det nån gång..). I den takten vi eldar kommer kvarvarande vet räcka i kanske 5-10 år till.. :) Största
1 svar · 3,0k läst
Haba_tsutt
Haba_tsutt: angående denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/vaermepumpar/125314-varning-foer-nibe-310p-livslaengd-9-ar.html Eftersom jag har ett hål mellan yttre och inre manteln i pannan kan jag inte använda mig av pannans VVB längre: men frågan som jag ställer mig är om jag kan använda mig av det övriga - bara med skillnaden att radiatorkretsen har fått större vattenvolym +170 liter... Tanken
0 svar · 2,0k läst
D
daffy: Hej! Jag har ett Roth golvvärmesystem som nu skall kompletteras med en extra slinga. Slingan är lagd enligt anvisningar och inkopplad till fördelaren. Nästa steg är påfyllningen av slingan. Hur gör jag detta?
0 svar · 1,8k läst
P
puu: Jag tror att de räkna fram 125 men sen ville de göra kunden glad och ändra till 160. Lite fel metod kanske, de skulle ha stått på sig. Vi här vet inte om 125 är över- eller underdimensionerat då vi inte har en aning om luftflöden.
8 svar · 7,0k läst
mexitegel
mexitegel: Efter 8 sorger och 10 besvär, mer om det senare, så har jag äntligen fått hem min Euronom ackumulatortank som skall användas tillsammans med en Nibe 1145-10. Funderar nu på hur man ska montera dykrören. Med nibepumpen följde tre små kopparrör som är tillplattade i en änden. I dessa skall ju givarna monteras. Men hur monterar man kopparrören ("dykrören") i de gängade hålen i
0 svar · 1,1k läst
B
Boan: hej, väcker tråden till liv.. någon som vet en bra firma som kan göra en beräkning av ventiler utifrån en "amatör" ritning? (kan göra den i CAD, ) men för att få rätt inställning av ventiler osv. kommer ändra om befintlig ventilation praktiskt och måste dokumentera det korrekt för bygganmälan..
12 svar · 4,7k läst
BiFuel
BiFuel: Om jag skulle få för mig att byta min befintliga vedpanna till en annan begagnad - ungefär vad skulle jobbet kunna gå på om man lejer bort det? Alltså inmontering av "ny" panna och bortskaffande av den gamla. Funderar på byte till luft/vatten om nåt år men tänkte att det vore bra med backup i form av en vedpanna (som funkar bättre än min nuvarande).
0 svar · 1,7k läst
P
PST: En bivalent shunt måste ha en shuntmotor och reglersystem för att vara vettig. I princip är det som fredda skrev: I första hand tar den vattnet från en ingång med lägre temp (Lägre i tanken) men drar man den över 50% börjar den dra varmvatten från en anslutning högre i tanken (som man "reserverat " för varmvatten).
3 svar · 9,3k läst
M
mats757: Jag skulle också välja flis vid dom mängderna värme som krävs. Mats
4 svar · 1,4k läst
Y
yllwa: hej. jag har tidigare skrivit in här o bett om lite råd ang val av kamin. jag har en icke godkänd skorsten, som behöver "muras" upp. lösa stående skiljetungor. samt behöver även sätta i rör a 8 meter. har en kakelugn, som sotaren besiktade häromdagen. på övervåning. den hade skjutit ut en bit från väggen och för att åtgärda det, så pratade han nåt om att ta av översta
0 svar · 757 läst
B
buildman: Jag ringde till Uponor och fick veta att det oftast brukar lösa sig genom att värma lite försiktigt med en varmluftpistol. Då ska röret återfå sin ursprungliga form. Man skulle dock kolla att det inte finns någon synlig spricka i slangen.
2 svar · 3,4k läst
·
F
fredda: Hur löser man det när fler rör måste dela muff på en ack.tank. Ska man bara skarva på med t-rör eller finns det nått annat smart sätt?
0 svar · 837 läst
B
bryggtomten: Har en önskan om att värma nybyggt 60 kvm hus med vattenburen golvvärme (och tappvatten) från vattenmnatlad kamin och ack.tank. Vill gärna ha både solslinga och elpatron på tanken som komplement. Har tittat på Hwam Monet kamin som ger 2-4 kW till vattnet. Är det för lite kW? Hur stor ackumulatortank behöver man? Hur mycketbehöver man elda? Tittat på Dalatanken och Lesoltanken tex Det
0 svar · 961 läst
D
drakhenke: har du en evc 13 finns ingen shunt , man kan lufta både med avstängd pump eller med den på,
2 svar · 1,4k läst
G
gustavk: Börja med att tänk igenom kravbilden och hur ni vill använda kaminen. Möjlighet till tilluft eller inte, effekt, högsta längd på vedträden etc. Efter att bestämt er på dessa punkter kan ni rensa bort många alternativ. Sedan kan ni fundera på hur ni vill använda den - en gjutjärns kamin med konvektion som snabbt ger värme efter upptändning eller en kamin med täljsten som tar
2 svar · 1,5k läst
J
j_orsa: Ska byta ut mitt enrörssystem mot tvårörssystem. Anledningen är att elementventiler sjunger på sista versen och jag skulle få en smidigare rördragning. Nuvarande system ligger som två enrörsslingor, en på övervåning och en på nedervåning, då detta är i ett radhus med två ytterväggar tänkte jag lägga tvårörsslingor mot ytterväggarna istället. Längd på matning blir 8 resp.
0 svar · 1,1k läst
mexitegel
mexitegel: Nej, det ser inte ut så vad jag kan se. Finns inga andra skruvar eller justeringar förutom ventilen som termostaten trycker på. Eller finns det något gömt därunder?
2 svar · 1,4k läst
B
cheetah1: Känns som att bilden visar en rätt vanlig installation.
3 svar · 1,1k läst
G
gt.henriksson: hej, jag upplever samma problem med missfärgningar i tak (framför allt vid balkarna, runt vindstrappan etc.) samt väggar på vissa ställen. Huset är från 30-talet (uppskattningsvis) och vi har för ca. ett år sedan installerat ytterligare en kamin på samma kanal som den ursprungliga (helt okej med sotare och övriga inblandade). Ventilation = självdrag!? Vart vänder man sig för att få
6 svar · 5,9k läst
K
karken: vilket prisläge - kvalitet bör man satsa, har även funderat på ackumulatortankar!
2 svar · 883 läst
N
natureboy83: Intressanta förslag! Det kan nämnas att huset har murad skorsten och självdrags ventilation. Eller skulle man kunna satsa på nån form av kombipanna? Hur pass stora är sådana? Vad skulle ungefär en sån kosta med instalation o allt?
3 svar · 883 läst
M
MickeH74: Jag har en combimax 30 UB, som oxå är från Värmebaronen, som är installerad november förra året. den ersatte en 40 år gammal vedpanna vilket resulterade i att vedförbrukningen sjönk från 65 liter ved till 45 liter ved för att fylla vår 800 liters ack-tank. Jag har inte så mycket att jämföra med, men jag känner mig nöjd. lätt att sota ur och känns robust. Mer automatik hade
1 svar · 2,8k läst
Q
qrz: Har ett hus med grund i form av platta på mark som behöver åtgärdas. Det lutar åt en lösning med platonmatta, frigolit och så golvspån på det... Nu har jag funderingar på att i samband med detta omfattande projekt passa på att dra in vattenburen värme och helt enkelt lägga isolerade pex rir i frigoliten. Någon som har gjort något liknande och har några tips om vad man ska tänka
0 svar · 962 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.