Värme allmänt
Danne031: Har du elektriska ställdon som går på termostat eller öppnar du manuellt? Om det plötsligt blev kallt så känns det ju som att t.ex. termostaten gick sönder så att donet inte öppnar eller liknande.
fotohasse: [citat] Vet inte om jag tolkar dig korrekt? Kvantitativa mätningar är ju "många" och då blir ju kvaliteten lidande, Kvalitativa mätningar tar ju i regel längre tid att genomför och är normalt av högre kvalitet. /Hasse Certifierad termograf www.hansolofviktor.se
mrfrenzy: Det är bara att läsa monteringsanvisningarn från din golvvärmeleverantör. För dom flesta gäller: Vid vattenburet ska så stor yta som möjligt av golvet täckas för att få lägsta möjliga framledningstemperatur och så jämn rumstemp som möjligt, lägg överallt på golvet, under skåpen men inte under toastol och golvbrunnar. För elburet gäller att inte lägga under skåp, tjocka
mexitegel: Det här med återbetalningskalkyler är inte så enkelt och har diskuterats många gånger tidigare. Resultatet beror på hur man resonerar, jag tänker inte säga vad som är rätt eller fel, för det beror på, men så här resonerade jag. * Återbetalningstiden är ointressant. Det är istället totalkostnanden under ett antal år som är intressant. Denna skall tas till så man får med
Bricco: Ska tapetsera om och när jag rev bort gipslister (?) runt röret från kaminen in i väggen så noterar jag att det verkar ha blivit lite väl varmt där. Hur ska det se ut fackmannamässigt runt detta rör så det inte tar eld eller är det lugnt? Inte jag som gjort detta från början. http://img153.imageshack.us/img153/5008/bildo.jpg Tack!
roke: Ja,det kanske är det som är felet. Jag tycker bara att det borde komma varmvatten ur slingan om den ligger i 80° vatten. men det kanske blir dåligt när vattnet står still.
Jan-Å: Har gjort liknande i vår hall men vi tog bort toan eftersom jag gjorde nytt badrum i källaren. Vet inte varför Du gör som Du gör men jag gjorde annorlunda. Betongbjälklag har vi också så jag skippade allt trä/spån och la värmeslängen direkt på betongen, flytspacklade och la golv, klinkers i vårt fall. Jag la 2 slingor värmeslang för att kunna hålla en högre temperatur närmast
Kjell_G: Mina rör går utifrån, genom brädfordringen till grovköket. Synliga just nu men nån gång blir det kanske en liten huv. Sitter på norrsidan mot skogspartiet o stör inte direkt. Kjell G
v-g: Nya NIBE är otroligt enkla, tex finns ett "frågetecken" i varje menybild där det står på svenska vad det är man är och fipplar i.
bergstrollet: Det var så enkelt att han stängt av med ventilen på returen. Skönt! Borde ju ha insett detta och prövat det. Tyärr har jag skruvat på alla flödesjusteringar och ändrat dessa. Tog en hel vinter att trimma systemet och få jämn temperatur i alla rum. Det går ju att göra om (hade varit värre om slangen varit skadad). Tack för hjälpen
meckis: fogskum är nog det enklaste sättet o får det tätt! bara att skumma o låta det svälla. ev skära av överflödet efteråt. glöm inte o sprata med vatten först dock.
-MH-: Fast de funkar halvdant när flödet blir nära noll (tyvärr).
dadid: Att köpa en kamin för 25000 går aldrig ihop sig ekonomiskt. Men om man finner en sån här liten grej borde det se bättre ut. Vet dock inte hur många kW den ger på vattenslingorna. Alternativ länk. Ny verkar man kunna finna gör 8000:- /David
exerg: Antag att steg 1 ger ca 100 kbm luft/tim och steg 2 ca 140 kbm/tim så blir det en ökning på ca 0,5 kw när det är -10 grader ute = ca 13-17:-/dygn = ca 500:-/månad om du har elvärme och är lika kallt ute hela tiden.
gadeberg: [citat] Dom är bara oroliga att du ska konkurrera med dom om veden. För min del så var det ungefär halva kostnaden att få hem färdig ved mot vad en pump skulle kostat i helförbrukning om året. Så det är klart det billigaste alternativet
mekrossla: Jag har en tank med solslinga, och ska sätta i 2st vv-slingor. En i botten brevid solslingan och en i toppen. Tänkte koppla in dom med 2st blandningsventiler, vilka blandningsventiler ska jag köpa? Måste jag sätta dit 2st backventiler?? Och vart isf?
JTH: Tack för svar hörs bra , nu är det ju nygjort med insats för er, någon som har längre erfarenhet ? har lite fler funderingar. har läst om att vissa som installerat vp och slutat elda fått problem både med vittrande skorsten och problem på vinden. Plus att det rekommenderas översyn av ventilation. Nu är det nog inte aktuellt med vp men.. Är lite orolig för liknande problem med
Fotografen: Som sagt, köp en ny. Om det nu inte råkar vara en Durgo.
JTH: Har idag tagit ner rökgasfläkten. Blev ingen skillnad på temp i skorsten, ca 50 grader 1m ner. Dock steg rökgas i panna 20grader till 170... Kollade med stektermometern också men med samma resultat. Någon som har teori om varför temp inte stiger uppe i skorsten, blev ju inge varmare där när jag provade i vedluckan heller, och då var det ju 250 grader ut ur pannan. Är det insatsrör som
Lite: Om man kan skruva ihop brännaren själv utan att att använde någon som justerar brännaren låter som det bästa alternativet då om det inte tillför något större. då räcker det nästan med 5000 kronor som du sa 10 gånger billigare OM pannan inte ger upp.
Lycke: Så här står det i vårt kontrakt: Contura 560T Grå med täljstens-topp och sidor av täljsten, sidoljus, sockelplåt, eldstadsplan bågformad för rak vägg - härdat glas. Vi är mycket nöjda med den.
Suhagg: [citat] Skriv någon annan modell på maskin när du skickar in papperna om 2år då. Kommer de ut och kollar så sätt en klisterlapp över modell beteckningen och säg att den heter något annat. Jag kommer lyssna på deras rekommendationer men i slutändan är det jag som bestämmer i mitt hus.
aic: Fortsätt med tvårör. Blanda absolut inte systemen då du sänker tilloppstemperaturen i ettr enrörssytem. Dumsnålt.
aic: Hallå! Kunsulten pratar i nattmössan då CE50 var före Nibe med att klara de nya kraven. Välj den du själv anser är bäst. Själv är jag osäker på Nibe då det finns få referensobjekt men jag har själv både beräknat och följt upp småhus med CE50. Dock är den säkert likvärdig med CE50. Tänk bara på att de låter vid hård belastning och att isolera avluften noga. Bygger du ett
ölk: har nu fått allt kontrollerat av yrkesman:) det blöta på skorstensväggarna på vind berodde på att det var murbruket mellan tegelstenarna(på skorsten) ovan tak på utsidan, på vissa ställen, som hade blivit dåliga med tiden.....så läkage.Detta i samband med att det troligtvis hade bildats ngnting som kallas för köldpropp el dyl....i själva skorsten nu under vintern....så i samband
Jerrka: Hej! Nu har jag beställt syrafast flexslang från skorstensspararen... Diam 133 inv...10 m lång, och ska ansluta en perifal vedpanna med ny tryckande fläkt på...Tror ni den arean räcker till ?Och har ni någon erfarenhet av skorstensspararen?
Sbcd12: Tjo, jag har en gammal spis i sommarstugan och skulle gärna vilja använda den när det behövs. Dock är jag osäker på tätheten och jag har ingen lust att låta lite rök komma in och kväva mig när jag sover =). Det är ett enkelt rör som går från spisen upp till taket.. finns det något jag kan kolla själv eller behöver jag kontakta en sotare för att kolla säkerheten på denna ?
Tossegubbe: Har sett mga läckage i metallsystem men faktiskt aldrig i PEX än så länge och jag har sett flera från iaf 70-tal [citat]