P
pjop: Hej, vi har köpt en Nordpeis N23-G som nu ska installeras och blivit fundersamma på hur vi ska ta ut askan efter sotning. Sotaren säger att det ska stå i monteringsanvisningen men det gör det inte. Insatsen kommer att vara inmurad i en vägg. Vad finns det för olika alternativ? Ska vi ha en sotningslucka på röret mellan insatsen och murstocken för att sedan ha en inspektionslucka i
0 svar · 1,4k läst
N
Nugent: Ska du köra med pellets så ska du inte ha acctank.
1 svar · 1,5k läst
Ö
Övertagarn: Tack för svaret 2an! Ska ta kontakt med några installatörer av både luft/vatten o bergvärme även ved skall behandlas så får jag se vad de säger.
4 svar · 984 läst
B
BigGitt: Varför skulle man inte kunna taga in den kalla luften via skorstenen? Rör i rör?
8 svar · 12,1k läst
S
storfreezer: Har en villa på ca 150kvm och har vattenburen golvvärme på nedanvåningen och har direktverkande el på ovanvåningen. Är på "g" med fjärrvärme i området till hösten men vi har ej bestämt oss hur vi ska göra. Det finns ju som sagt många alternativ som helst. Luft/vatten är ju också ytterligare ett alternativ. Har ej utrymme för pelletspanna. Behöver tips/råd om detta. /Mattias
0 svar · 1,6k läst
H
DIY_freak: En konvektor är utformad främst genom att avge värme genom konvektion (luftomsättning) medan en radiator är utformad för att avge strålningsvärme (sedan avger båda en del av det andra slaget också). Om du tittar på t.ex. Epecons hemsida (se ovan) så kan du se ett flertal konvektorer som inte har fläktar samt några fläktkonvektorer.
10 svar · 6,6k läst
T
tompaah7503: Hittade nån site med info om hans hus, det står en del om grunden där också http://www.rockwool.se/inspiration/villa+%C3%A5karp/f%C3%B6lj+projektet
11 svar · 1,1k läst
A
Annikaberka: Hej - har flyttat/kopierat denna text till tråden om värmepumpar istället / A+B
1 svar · 736 läst
A
a_skold@hotmail.com: Japp ska testa det, annars får jag väl koppla på högtryckstvätten :)
9 svar · 17,1k läst
·
Suhagg
Suhagg: [citat] Mycket bra tips. Ska undersöka det. Behöver ju inte vara överdrivet mycket värme som går in men bara så att jag inte behöver använda el till eftervärmning. [citat] Klart värt att tänka på, Vill ju inte att det ska värma FTX för mycket. Bara det lilla som behövs för att jag inte ska behöva ha el som eftervärmning. Att min vardagsrumssoffa ska lukta matos kan jag vara
6 svar · 7,4k läst
prototypen
prototypen: Hmmm, var grävmaskinisten på fyllan den dagen?? Protte
9 svar · 6,1k läst
prototypen
prototypen: OM det vore jag som skulle bygga så skulle jag bygga ett lite större hus och ett lite mindre garage för att få VP på rätt ställe, skulle också placera VP långt ifrån sovrum och mot yttervägg på baksidan så man i framtiden kan bygga om till ett pannrum med rationell bränslehantering. Protte
11 svar · 3,3k läst
D
drakhenke: [citat] OBS jag sa silikonbaserat smörjmedel, i prottes fall kan man testa att byta klammer, om du har falu eller purus 40 cc klammer för 12-15 rör kan du testa med 40 cc klammer för 18-22 rör, så de ligger löst i klammret och inte gnider så att säga, det fungerade bra på en konvertering som jag gjorde för ca 2 år sedan
7 svar · 19,6k läst
M
mroing: Aldrig hört talas om Prumo golvvärme så jag kan inte säga något om kvalite. Tyckte dock inte priserna såg sådär imponerande ut när man la ihop alla delarna. Behövs ju rör, fixturer, fördelare, shunt och troligen också någon värmeväxlare.
1 svar · 2,8k läst
K
kallemannen: Finns här någon som har någon erfarenhet av arimax 35+ och ariterm 35+? Verkar vara tillverkade på samma fabrik, men den ena har utrustats med fläckt. Nyfiken att höra hur denna panna är. Kalle
0 svar · 1,3k läst
C
CuLa: Vill bara meddela att min Calmar V-33 går alldeles utmärkt efter 7-år OBS Utan keramik byte, det pratas så mycket om att keramiken inte håller...pys...
7 svar · 5,3k läst
·
O
Ottman: Minerit är inget alternativ i det här fallet. Viktigt att tänka på med minerit är att det är en brandbeständig cementfiberskiva som tål temperaturer på upp till 150grader innan den tappar hållfasthet. Mineriten leder värmen rakt igenom (samma temperaturer på båda sidorna). I det här fallet så skulle det vara mest lämpligt att bila ner muren och bygga en ny kanal invändigt och då
2 svar · 2,4k läst
M
mjukost: Låter ju klokt. Har faktiskt inte tänkt så, men som sagt. Låter logiskt... Funderar fortfarande på om inte "bäst men kanske inte godkänt" hade varit att mata kallvattnet i kylslingan som sedan går till ack.tankens varmvattenberedare. Om pannan går i kok så löser ju säkerhetsventilen till varmvattenberedaren. På så vis slipper man förlusten när syr-ventilen öppnar vid 95grader....
10 svar · 2,7k läst
prototypen
prototypen: För att kunna kontrollera förtrycket så är en avstängning väldigt praktisk men den ska användas med förstånd. Tänk på tillfället då blåsan är tom på luft, effekten är densamma som att stänga av kärlet. Säkerhetsventilen kommer då att få arbeta när temperaturen i systemet går upp och inga fantastiska effekt kommer att uppstå. Säkerhetsventilen ska sitta utan avstängning
6 svar · 1,5k läst
prototypen
prototypen: Ja vattnet kan ju inte bli kallare iaf, men är slingan lämplig för tappvatten, är det koppar så inget rostar sönder? Sedan den heliga skiktningen. Koppla den som förvärmare. Prova om det skulle fungera, koppla trädgårdsslangen till det nedre uttaget och spola lagom för en dusch och mät vilken temp som kommer ut. Protte
1 svar · 968 läst
·
mexitegel
mexitegel: [citat] Min kropp tycker då precis tvärtom, gärna varmt om fötterna men jag vill gärna hålla huvudet kallt. :D Att golvvärmen är svårreglerad vid solinfall är helt rätt iom att den är mer "trög" bla. Dock överväger ändå fördelarna enligt mitt tycke.
7 svar · 1,0k läst
D
drakhenke: [citat] har du offert så är det bara att läsa vad som står angivet och ta fajten utifrån det
6 svar · 1,5k läst
I
iggy z: Det skall jag göra!
2 svar · 819 läst
H
holmertz: De listiga mäklarna har en förmåga att kalla det mesta för vedeldning och många godtrogna husköpare har blivit ordentligt blåsta när de räknat med att värma upp det nyköpta huset med billig ved i en "kombipanna". Triomax är en panna som passar för olja och pellets och för tillfällig nödeldning med ved. 1000 liter i acktankar är för lite för en normal villa för vedeldning och
2 svar · 1,1k läst
B
BigGitt: Skriver här bara för att lyfta tråden.
5 svar · 1,1k läst
·
V
vedeldaren: Är det någon har någon av dessa pannor och kör med deras internettjänst Online? Hur funkar det isåfall? Vad kostar det? Finns det någon demo på nätet som man kan titta på? Är det någon som vet hur man kommer in i servicemenyn nivå 3 och 4 ?
0 svar · 2,2k läst
2
2an: Då det gäller ett nybygge så antar jag att de blir golvvärme i huset o då tycker jag det är onödigt med bivalentshunt, Kör bara med inne givare i garaget el bara stryp slingorna i garaget till du får rätt innetemp.. Mats förslag är bra om man har radiatorer i huset
8 svar · 2,8k läst
·
I
Indus: Hej, jag löser det genom att dra 22mm rör på vinden, från dessa rören gör jag sedan avstick som kan dras ner precis ovanför elementen. Resultatet blir att gardinerna kommer täcka det mesta av rören, och det enda som kommer synas ordentligt är biten mellan fönster och tak.
1 svar · 705 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.