T
Tossegubbe: JAg tror 60grader i golvet är bra om man vill träna stepp-dance iaf :P
15 svar · 9,2k läst
K
Krippat: De flesta moderna braskaminer som är "opartiskt" testade har en verkningsgrad runt 70%, under förutsättning att du inte eldar mer än ca 2 kilo ved i timmen. Det står att läsa i testresultaten från Sitac t.ex. Vad som inte står i resultaten, kanske är mer intressant. Eldar du upp till 6 kilo ved i timmen, som många gör när de snabbt vill ha varmt eller det är riktigt kallt ute, har
4 svar · 9,2k läst
·
H
hokanp: Jo har läst att man kräver 300cc i badrum. Jag ska lägga i hall och kök, gäller samma här?
2 svar · 1,3k läst
J
jimmyboy_666: Hittar inte mkt på Nirak som du hänvisar till. Det är tänkt att vara en skarvningslåda i plattan ser det ut som eller? Hade ju tänkt mig ett 2 rör system med en fördelare vid pannan. Intressant pryl dock, du har inga länkar som berättar mer??
9 svar · 2,9k läst
J
jessicatragardh: [citat] jo precis! 200 kr/m3 var det som gällde... Hur gör man för att för att få fram exakt vart läckan är? Kan man byta ut tubpaket? Brukar det finnas som reservdelar? Jag har förstått att luft/vattenpump inte klarar riktig kyla så bra..men om man skulle kompletera med en vattenmantlad kamin i källaren skulle det kanske funka?? En kamin är inte så dyrt och det skulle dessutom vara
8 svar · 891 läst
M
modekant: (Två ytterväggar, lägenheter ovan och under.) Tack för hjälpen.
5 svar · 3,4k läst
H
HJFF1969: Tänkte ansluta en kopparkulvert. På tal om kulvert, som jag förstår det är inte en PEX-kulvert helt diffusionstät mot syre, har nån någon aning vad detta har för praktisk betydelse, i daglig tal pratar man ju om den som helt diffusionstät.
2 svar · 1,1k läst
K
kolvas: [citat] ja, med dom erfarenheterna jag har så skulle jag göra det, men bäst är att ta kontakt med någon som jobbar som injusterare eller en projektör/besiktningsman, dom har mer kunskap än vad jag har inom området.
44 svar · 6,9k läst
E
Enhörningen: Ett tips kan vara att lägga upp veden på typ A-pallar så den kommer upp en bit från backen, då torkaren den bättre. Men jag rekommenderar att låta veden torka till hyffsat bra ute innan du lägger in den i vedboden, då slipper du mögel på veden.
2 svar · 3,5k läst
mexitegel
mexitegel: Orustbo: Tja, jag själv till exempel ;). Har förvisso inte kopplat in veduppvärming ännu men systemet är konstruerat för både det och solfångare. Av din signatur att döma så bor du inte så långt från mig, så du är välkommen att kika förbi om du vill se anläggningen. Skicka ett PM isåfall. Jag installerade mitt system själv eftersom jag hade svårt att hitta nån installatör
12 svar · 2,0k läst
·
P
pekivan: Golvbrunn finns redan i rummet med bra placering. Avloppet för toa går på andra sidan väggen så det är relativt lätt att ansluta om man kör med vägghängd toa. Så för min del tror jag inte att jag behöver dra en massa nya stammar. Kan man få ett bra och långvarigt resultat om man skiter i att isolera under sulan? Dvs Gjuter in golvvärme på befitlig betong. Vet någon hur
2 svar · 1,5k läst
H
DIY_freak: Tror att han menar att du skall använda ett spännband runt innerröret ungefär som en filteravdragare, för att få fäste. Sedan lyfter du innerröret rakt uppåt genom att hugga tag i spännbandet. Huven på taket är väl det du kallar skorstenshuset ja... Vet inte riktigt varför det skall bort? Innerröret sitter väl inte fast någonstans i skorstenshuven så bara du får tag i
5 svar · 14,1k läst
M
mr. malgräva: [citat] funkar det så här att utomhusdelen förbrukar så mycket luft att den kylar ner krypgrunden såpass mycket att huset blir kallare/krypgrunden får samma temperatur som temperaturen utomhus? jag tänkte att en viss värme går till krypgrunden i alla fall, så man kan ju använda den till att förvärma luften som går till utomhusdelen..
14 svar · 13,4k läst
L
lawik: Tack, för tipset
2 svar · 1,2k läst
L
2 svar · 1,2k läst
M
munge: Nej, det är jag inte säker på. Jag utgår ju ifrån att ratten sitter fast på axeln ... Men det får jag kolla förstås.
2 svar · 1,4k läst
·
C
Carl G: Vilken pump kan få en trasig cirkulationspump så att radiatorvatten går till utomhusdelen? De senaste luft-vattenlösningarna har bara köldmediarör (samt elmatning) mellan innerdel och ytterdel, inga vattenrör alls. Det är slutna system som aldrig kommer i kontakt med varken dricksvattnet eller uppvärmningsvattnet till radiatorer/golvvärme. och varför skulle man vilja ha kompressorn
8 svar · 11,0k läst
2
2an: 500-750 l acktank o 60 rör behöver man aldrig vara orolig för att det ska gå i kok ;) Med 60 rör o 500 l tank kanske man får ut 2500 kWh/år i bästa fall, Det är inte sol alla dagar o med en bra iolerad tank o måttlig vv förbrukning måste det vara sol varannan dag för att solen ska stå för allt vv.. Så lönsamheten är inte så lysande om man funderar på att installera nytt o
8 svar · 2,9k läst
F
Facket: Länk utbytt. http://golvvarmebutiken.se/catalog/product_info.php?cPath=30&products_id=72
1 svar · 3,6k läst
N
cheetah1: Jag vet ju inte exakt hur din anläggning är kopplad. Namn på maskinen, och kanske några bilder på hur det är kopplat skulle kunna hjälpa. Det man vanligen gör med en Nibe, om man ska koppla den till en tank, är att man styr den med en termostat i tanken, och då stannar den av sig själv när man eldar.
3 svar · 2,2k läst
L
Luddeman: Jag kan komma över ett par hydropresser på 200-300 liter och det skulle vara kul att veta om dom går att använda till värmepannan.
3 svar · 1,9k läst
M
MickeD: Fick tag i vår fantastiske elektriker så nu kan jag avrapportera ifall någon annan skulle ställas inför samma problem någon gång, man drar "lillrattn" rakt ut, där bakom gömmer sig en liten skruv.
3 svar · 2,4k läst
v-g
v-g: Om du ska använda det som element så är det ju relativt uselt iaf. Möjligen om du använder golvvärmeplåtar för spridningen att det kan ge lite bättre spridning men annars så kommer det inte att fungera. Problemet är att PEX isolerar rätt bra.
4 svar · 1,5k läst
T
turmenator: okej tack för hjälpen
36 svar · 14,4k läst
·
H
holmertz: Ja har du värmeledningar gående i ytterväggar tjänar du på att få ned framledningstemperaturen till vad som behövs för värmen och inte mer. Låter oroväckande om det är säkerhetsventilen det droppar ur. Kan vara varmvattenslingan som läcker in vattenledningsvatten i pannan. Vanligaste orsak är nog att det kommit kalkbeläggning i pannans påfyllnadskran så att den inte tätar.
2 svar · 1,0k läst
C
Cocacola74: 123tusen gav jag, IVT 11Kw, 600m slang. Är kabel och säkringar till elpatronerna inräknade i offerten eller har du redan det? jämfört med vad jag har så verkar det rimligt.
1 svar · 627 läst
A
astoric: Det var nog nått sånt jag tänkte på Henke!
3 svar · 699 läst
6
62_an: Ingen?
1 svar · 1,7k läst
6
1 svar · 1,7k läst
H
hokanp: Hej Tack, var ungeför så jag trodde installationen ska göras. Har idag shunt på pannan men den styrs av ett rumstermostat och den styrningen kommer inte att funka med golvvärme. Tror nog att den ska vara öppen hela tiden och så en shunt+pump för golvvärmen samt någon typ av temp styrning till elementen så blir det nog bra.
16 svar · 7,7k läst
M
micraracing: jag har både ute och inne givare, innegivaren sitter i hallen på markplan. huset är två plan och källare, jag har luftat elementen en sväng till i dag och det var rätt mycke luft. pumpen har inga larm registrerade.
4 svar · 776 läst
D
drakhenke: http://www.vvs-links.nu/ i vänstra kolumnen finns en scroll , gå till R som i radiatorer där har du en hel rad med tillverkare att titta på typ dessa Cooling System AB Curant Trading AB Epecon AB Eveco AB Hudevad Radiatorfabrik AS Kamrörsfabriken AB Korado AB Lenhovda Radiatorfabrik AB Lidköpings Handelshus Lindab Sverige AB Meinertz A/S Myson AB Purmo: The Warm Society Pyrox Sverige
2 svar · 5,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.