2 284 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Jordvärmeslinga, genomföring genom bottenplattan.
Hej!
Hur gör man när man skall ha in jordvärmeslingorna?
Jag förstår att man gjuter in 2 genomföringar genom plattan, men sen när man drar slang genom dem, hur gör man för att få det tätt runt slangen? fyller man tomrummet i genomföringen med skum eller?skall man ha isolering runt slangen även i genomföringen eller är det bättre att dra slingan i genomföringen och sen fylle tomrummet mellan slang och genomföring med skum+
Hur gör man när man skall ha in jordvärmeslingorna?
Jag förstår att man gjuter in 2 genomföringar genom plattan, men sen när man drar slang genom dem, hur gör man för att få det tätt runt slangen? fyller man tomrummet i genomföringen med skum eller?skall man ha isolering runt slangen även i genomföringen eller är det bättre att dra slingan i genomföringen och sen fylle tomrummet mellan slang och genomföring med skum+
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Jag ställer mig frågan vad du ska täta mot, vad är du rädd ska komma in eller ut.
Jag har lite jordvärme slingor och kulvertar och ingenstans är det "tätat".
Protte
Jag har lite jordvärme slingor och kulvertar och ingenstans är det "tätat".
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Under plattan har du väl kapilärbrytande lager och stoppar du inte dit något så ventileras ju hålet och håller sig torrt.
Protte
Protte
Ja , det stämmer juh, men om man vill lägga ut slangen nån månad efter att plattan är färdig så måste man väll dra ut genomföringen en bit utanför plattan i jorden elleR? jag kan väll inte gräva under husplattan när större delen av huset är färdig p.g.a. att risk för sättningar och så. eller har ja helt fel
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Då måste du skaffa "foderrör" med stor radie för det går inte få in jordvärmeslangen genom en "normal" avloppskrök.
Storradierör har jag sett lagd i mark för elkabel.
Protte
Storradierör har jag sett lagd i mark för elkabel.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Jag har ju aldrig behövt så jag har ingen aning om hur görlig slang med isolering är, man bör ju inte skada isoleringen då den ska vara diffusionstät.
Det är ju inte hela världen att gräva ut lite under kantbalken.
Protte
Det är ju inte hela världen att gräva ut lite under kantbalken.
Protte
hmm, jag grävde ned 2 st 110mm rör (in/ut) för köldbäraren. 2x45 graders och det var svårt att få igenom rör med isolering... Tätade sedan skiten med fogskum... Jag tror inte du ska försöka dig på att bara lägga 1 st 110 rör, det tror jag blir för trångt.
Mina rör går utifrån, genom brädfordringen till grovköket. Synliga just nu men nån gång blir det kanske en liten huv. Sitter på norrsidan mot skogspartiet o stör inte direkt.
Kjell G
Kjell G
Klicka här för att svara