1 844 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Golvvärmeslinga frusit sönder?
Haft igång värmesystemet sedan augusti 2009. Allt har fungerat bra, men nu får jag inte igång slingan till hall/lilla toaletten.
Jag har har inga termostater utan justerar flödet direkt på fördelaren.
Jag har strypt alla de andra slingorna för att få fart på slingan men det verkar inte fungera.
Vecka 6 lades klinker i lilla toaletten och hallen. Plattsättaren ströp då slingan helt och sa att den den måsta vara avstängd i minst 1 månad. Nu har jag försökt att dra igång den under cirka 3 veckor.
Kan slingan ha frusit och täppt till systemet eller i värsta fall spruckit?
Jag ser inte att systemet läcker eftersom systemet har fullt tryck fortfarande.
När pumpen är igång är slingan till hall/toalett kall.
Börjar bli orolig och stressad över det här, kom gärna med förslag och ideér.
Jag har har inga termostater utan justerar flödet direkt på fördelaren.
Jag har strypt alla de andra slingorna för att få fart på slingan men det verkar inte fungera.
Vecka 6 lades klinker i lilla toaletten och hallen. Plattsättaren ströp då slingan helt och sa att den den måsta vara avstängd i minst 1 månad. Nu har jag försökt att dra igång den under cirka 3 veckor.
Kan slingan ha frusit och täppt till systemet eller i värsta fall spruckit?
Jag ser inte att systemet läcker eftersom systemet har fullt tryck fortfarande.
När pumpen är igång är slingan till hall/toalett kall.
Börjar bli orolig och stressad över det här, kom gärna med förslag och ideér.
Nej, jag har haft normal rumstemperatur. Temperaturen i hall och toalett har legat på cirka 19 grader pga slingan varit avstängd. Blev orolig att slinga kanske frusit närmast ytterdörren då det brukar bli en liten köldbrygga där.
Jag ska se över fördelaren en gång till imorgon. Stryper de andra slingorna helt under en timme och ser om det kanske blivit någon luftficka i slangen. Det kanske fungerar.
Andra förslag?
Jag ska se över fördelaren en gång till imorgon. Stryper de andra slingorna helt under en timme och ser om det kanske blivit någon luftficka i slangen. Det kanske fungerar.
Andra förslag?
har inte ventilen bara fastnat i stängt läge då precis som vanliga radiatorventiler?
Var sitter ventilen? Jag är inte så hemma på det här med rör och värmesystem.
På ingående vatten (fördelaren) sitter en skruv som jag kan justera flödet med. Är det den du menar? Eller sitter det en ventil på utgående vatten som ska justeras? Det är väl där som termostaterna ska sitta när jag trimmat färdigt systemet (de som hör ihop med rumstermostaterna).
På ingående vatten (fördelaren) sitter en skruv som jag kan justera flödet med. Är det den du menar? Eller sitter det en ventil på utgående vatten som ska justeras? Det är väl där som termostaterna ska sitta när jag trimmat färdigt systemet (de som hör ihop med rumstermostaterna).
under det du vrider på sitter oftast helt vanliga ventiler precis som på radiatorer, istället för vredet kan du sätta dit en "termostat" om du vill ha givare i rummet. Gänga loss ratten och kolla om det är en liten pinne som sticker ut, dunka lite föriktigt på den och se om du kan motionera den ut och in. Har ventilen fastnat torde pinnen åka ut och flödet öka.
Har du cirkulation i övrika kretsar i samma fördelare så finns det liksom bara det här att pilla på om nu inte någon har lagt slangen med nå veck.......
Har du cirkulation i övrika kretsar i samma fördelare så finns det liksom bara det här att pilla på om nu inte någon har lagt slangen med nå veck.......
Det var så enkelt att han stängt av med ventilen på returen. Skönt! Borde ju ha insett detta och prövat det. Tyärr har jag skruvat på alla flödesjusteringar och ändrat dessa. Tog en hel vinter att trimma systemet och få jämn temperatur i alla rum. Det går ju att göra om (hade varit värre om slangen varit skadad).
Tack för hjälpen
Tack för hjälpen
Klicka här för att svara