4 902 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
temp i skorsten ved- pellets - mäta var ?
Hej !
Har en tegelskorsten ca 7m - hel-halvsten. rostfri insats med samma area ca 3m lång, varav 0.5m går ovan teglet ( den delen är isolerad). Har en rökgasfläkt ovanpå som är 0.5m hög.
Var ska man mäta temperaturen? har sett att det ska vara 80 grader en meter ner, men ska jag mäta 1m ner - från utlopp fläkten, insatspipan eller teglet?
Har kollat rökgastemp både vid panna samt 1 meter ner räknat från rökgasfläkt
med resultat.
Förugn i vedlucka 250grader nere -70 uppe
pellets i vedlucka 250 50
pellets i oljelucka 150 50
Har mätt med samma rökgastermometer både uppe och nere samt testat den i vattenbad. visade 95 grader vid kokning.
Känns som för låga temperaturer... uppe i skorstenen alltså.
Provar för tillfället pellets
Finns något man kan göra åt tempen med pelletsbrännaren. Har förstått att en dragbegränsare är bra, men den sänker väl tempen ännu mer?
Tips och ideer mottages tacksamt !!!
Har en tegelskorsten ca 7m - hel-halvsten. rostfri insats med samma area ca 3m lång, varav 0.5m går ovan teglet ( den delen är isolerad). Har en rökgasfläkt ovanpå som är 0.5m hög.
Var ska man mäta temperaturen? har sett att det ska vara 80 grader en meter ner, men ska jag mäta 1m ner - från utlopp fläkten, insatspipan eller teglet?
Har kollat rökgastemp både vid panna samt 1 meter ner räknat från rökgasfläkt
med resultat.
Förugn i vedlucka 250grader nere -70 uppe
pellets i vedlucka 250 50
pellets i oljelucka 150 50
Har mätt med samma rökgastermometer både uppe och nere samt testat den i vattenbad. visade 95 grader vid kokning.
Känns som för låga temperaturer... uppe i skorstenen alltså.
Provar för tillfället pellets
Finns något man kan göra åt tempen med pelletsbrännaren. Har förstått att en dragbegränsare är bra, men den sänker väl tempen ännu mer?
Tips och ideer mottages tacksamt !!!
Såg att siffrorna blivit sammanskrivna. Det ska vara:
rökgastemp .................... panna .............................. 1m ner i skorsten
Förugn i vedlucka .............250.....................................70
pellets i oljelucka ............ 150.................................... 50
pellets i vedlucka ............ 250.................................... 50
mätningarna uppe i skorsten är gjorda från utloppet på rökgasfläkten ( 0.5 m hög ejektorfläkt) den blir ju som en förlängning av skorstenskanalen.
Ska den räknas med?
var upp och mätte temp igen flyttade ner termometern 0.5m var fortfarande 50 grader
och fuktigt... och då körde jag dessutom mot acktanken för att få längre gångtid.
vid mätning kördes pellets i oljelucka, mätning av pellets i veduttag var ett test för att se om tempen höjdes i skorsten, lite konstigt att det inte blev någon höjning då.
har en pelletsbrännare på prov, går det att fixa dessa siffror med en dragbegränsare ? eller på något annat vis
rökgastemp .................... panna .............................. 1m ner i skorsten
Förugn i vedlucka .............250.....................................70
pellets i oljelucka ............ 150.................................... 50
pellets i vedlucka ............ 250.................................... 50
mätningarna uppe i skorsten är gjorda från utloppet på rökgasfläkten ( 0.5 m hög ejektorfläkt) den blir ju som en förlängning av skorstenskanalen.
Ska den räknas med?
var upp och mätte temp igen flyttade ner termometern 0.5m var fortfarande 50 grader
och fuktigt... och då körde jag dessutom mot acktanken för att få längre gångtid.
vid mätning kördes pellets i oljelucka, mätning av pellets i veduttag var ett test för att se om tempen höjdes i skorsten, lite konstigt att det inte blev någon höjning då.
har en pelletsbrännare på prov, går det att fixa dessa siffror med en dragbegränsare ? eller på något annat vis
Svårt att veta något då du har en strypning i skorstenen längst upp. Fungerar säkert bra med rökgasfläkt längst upp men stänger du av rökgasfläkten blir det rena kondensfällan. Går det inte att dra ett insatsrör hela vägen så gör det mindre om rökgastemperaturen är låg.
Ska du få skaplig verkningsgrad ser det ut som om brännaren ska sitta i oljedelen.
Dragbegränsare kan minska kondensproblemet lite men 50 grader utan dragbegränsare är inget bra utgångsläge. Var skorstenen ordentligt varm inuti när du provade?
Ska du få skaplig verkningsgrad ser det ut som om brännaren ska sitta i oljedelen.
Dragbegränsare kan minska kondensproblemet lite men 50 grader utan dragbegränsare är inget bra utgångsläge. Var skorstenen ordentligt varm inuti när du provade?
Körde vid senaste testet mot 500l acktank. Mätte alldeles innan brännaren slog av så den hade gått flera timmar, från 40-80grader. Plus att brännaren har stått för uppvärmning i flera dagar innan. Då endast körd mot pannvattnet.
Innan dess daglig eldning med ved.
Så skorstenen borde vara varm, dessutom är det ju vår nu också så det blir ju inte så stor kylning utifrån.
Kör inte rökgasfläkten under eldningsfasen. Den har endast använts ca 20 min vid uppstart av förugn (används som vedpanna mot acktank),
Det blir som du skriver en strypning till ca 130mm diameter med fläkten.
Skulle det vara en fördel att ta bort fläkten?
Har jag mätt på rätt ställe eller ska man räkna bort även insatsen som sticker upp 0.5m.
Insatsrör hela vägen- har fundering som jag ska ta i ny tråd....
Innan dess daglig eldning med ved.
Så skorstenen borde vara varm, dessutom är det ju vår nu också så det blir ju inte så stor kylning utifrån.
Kör inte rökgasfläkten under eldningsfasen. Den har endast använts ca 20 min vid uppstart av förugn (används som vedpanna mot acktank),
Det blir som du skriver en strypning till ca 130mm diameter med fläkten.
Skulle det vara en fördel att ta bort fläkten?
Har jag mätt på rätt ställe eller ska man räkna bort även insatsen som sticker upp 0.5m.
Insatsrör hela vägen- har fundering som jag ska ta i ny tråd....
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Har idag tagit ner rökgasfläkten. Blev ingen skillnad på temp i skorsten, ca 50 grader
1m ner. Dock steg rökgas i panna 20grader till 170...
Kollade med stektermometern också men med samma resultat.
Någon som har teori om varför temp inte stiger uppe i skorsten, blev ju inge varmare där när jag provade i vedluckan heller, och då var det ju 250 grader ut ur pannan.
Är det insatsrör som behövs för att det ska funka?
går det i så fall att dimensionera så att det funkar med vedeldning också?.
1m ner. Dock steg rökgas i panna 20grader till 170...
Kollade med stektermometern också men med samma resultat.
Någon som har teori om varför temp inte stiger uppe i skorsten, blev ju inge varmare där när jag provade i vedluckan heller, och då var det ju 250 grader ut ur pannan.
Är det insatsrör som behövs för att det ska funka?
går det i så fall att dimensionera så att det funkar med vedeldning också?.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden