M
mroing: Fuktspärr är bara att måla på som vanligt. Men då blir det ju oavsett golvvärmen inte ett golv som andas och du kan då likväl lägga isolering när du ändå håller på. Om platsen finns.
7 svar · 26,4k läst
prototypen
prototypen: Det är väl bara positivt. OM v-rummets termostat står högre än köket kommer värme att vandra in i köket och köksgolvet blir kallt. Nu regleras det samtidigt. IOM att du har VP så borde du ta bort de flesta termostater och låta VP pytsa ut lagom varmt vatten. Som du har det nu kan alla termostater stänga av så kommer VP att gå het och stänga av sig (övertemperatur). Det var väl
1 svar · 2,2k läst
G
gaia: [citat] problemet är att dom kan brinna för bra. Jag har inte testat men kan gissa att dom kan orsaka mycket hög rökgastemp = värmeförluster + risk för skador i skorstenen. Du kan prova dej fram med att varva med ved och observera rökgastemp så det inte skenar iväg eller pyreldas. Berätta gärna hur det gick..... gaia
2 svar · 8,3k läst
P
pjop: Nu har vi hittat sotluckor som passade in i vår kravbild. De finns på http://www.puulamposuomi.fi/index3.asp?kieli=2 P
3 svar · 1,8k läst
J
Jim80: [citat] Det är olja.
3 svar · 910 läst
AXS
AXS: Ingen mer? Kanske ska posta i annan forumdel?
3 svar · 1,4k läst
v-g
v-g: Ska man leta läckor så är ju det _enklaste_ att söka efter alla synliga rör och känna på dessa tex med en bit torkpapper så man direkt ser om det är blött. Sen kan man även dela ner systemet i sektioner och trycktesta dessa med _vatten_ luft duger att trycka upp det med när det väväl är vattenfyllt men inget mer. Sen finns ju deluxesätt att läcksöka med helium och sniffer men
16 svar · 17,7k läst
D
Dr.L: spricka har jag aldrig varit med om dock händer det ofta att den sitter i öppetläge i 15år sen när man ska stänga av den, så sitter den fast i öppet läge och när du väl lyckas vrida den så läcker den genom vredet..
5 svar · 2,6k läst
P
pressveck: Hej Har läst ett antal trådar om det här med olika uppvärmnings metoder men det känns som att förvirringen bara ökar för varje tråd som läses :S Det är så att vi har köpt ett souterränghus som är byggt 1973 på 90 + 90 = 180kvm. Huset har idag en luft/luft värmepump, en kamin på nedre plan och i övrigt eluppvärmda oljeradiatorer. Men nu är det så att det här har varit dagis
0 svar · 1,1k läst
V
Ville_Vessla: Strypning som strypning, kan inte tänka mig annat än att det funkar lika bra för alla typer av slingor.
8 svar · 1,1k läst
D
Dr.L: fast presskopplingarna är dyrare än koppar kopplingarna
11 svar · 1,4k läst
cederbusch
cederbusch: Dr.L: Väsnas det inte hiskeligt, en fläkt kan ju susa en hel del. Hade en fläkt (köpt på Clas Ohlson ska tilläggas) i förra huset som pressade in lite luft från rummet där kaminen stod till ett helt ouppvärmt rum. Det gjorde definitivt skillnad, men inte att det var särskilt varmt där inne. Blir ju egentligen för liten volym i ett 10 cm rör. Och den brusade ordentligt. Funderar på
11 svar · 1,9k läst
B
BAS: Börja med planering av hur frånluftkanalerna ska dras. Hoppas inte för mycket på att du kommer göra några stora besparingar vad gäller energiåtgången.
2 svar · 1,8k läst
Krillew
Krillew: Hej qvirre! Jo jag har beräknat med hjälp av Swedisol Isolerguiden bygg 06 http://www.swedisol.se/sw762.asp Och tagit med det mesta... Har gjort ett program utifrån deras beräkningsmodell. Provräknat på deras egna exempel och där stämmer allt.. Så jag har nog skrivit in alla formler mm helt rätt..
5 svar · 12,1k läst
B
BigGitt: [citat] Det behöver inte ha med folien att göra! Det är den relativa fukten i luften som spökar. Det är mycket vanligt bland dem billigare golven. Jag har plast och konkava golv ibland! Satsa på dyra golv så slipper ni dessa problem!
6 svar · 4,1k läst
D
Dr.L: glöm allt vad återladdning heter.
8 svar · 1,9k läst
D
Dr.L: Det brukar ofta gå under namnet reparationkoppling
13 svar · 13,9k läst
v-g
v-g: Ännu tråkiagare är när ni får riva ner samma rum pga vattenskada. Krökarn verkar seriös iaf. Man bygger liksom inte in gammalt skit igen. Gamla rör är som att strosa omkring i en fyrverkerifabrik med blåslampa som lyse dvs mycket osäkert särskilt när man varit och rört i dem. Jag blåste ur mina två badrum (båda pga att de ligger ovanför varandra) och bara att jag petade på
6 svar · 1,2k läst
C
cem77: Det man får tänka på är att den procentuella förbättringen ändå är ganska stor eftersom totala energiförbrukningen är ganska liten. Ju mindre energi du förbrukar desto dyrare blir det att minska ytterligare per kWh. Tillslut når man en gräns där det kanske är så att det går åt mer energi att isolera än vad man någonsin under husets livslängd kan spara in. Är ju sådant som
5 svar · 3,1k läst
P
pt08: Bra holmertz! då ska jag prova att slänga in nåt med zinkbeläggning i elden. Det skumma är att denna 33 år gamla skorsten aldrig innan haft tjärbeläggning, sedan fem år är insatskaminen installerad men först i höstas kom beläggningen, kanske för att det eldats dagligen med granved som var för färsk.
2 svar · 6,0k läst
D
Dr.L: Med fjärrvärme sitter du i klorna på ett stort bolag och kan inte påverka dina kostnader utan att behöva göra relativt stora investeringar.
4 svar · 1,2k läst
G
Gurravasa: Jag vill ha 19-20 grader inne och låter mitt system betämma om det behövs värme eller inte för att hålla den temperaturen. Jag ogillar att frysa lika mycket i Maj som i December.
8 svar · 4,1k läst
D
Dr.L: det kan räcka med 12mm slang i badrummet, den kan du smidigt spika med kabelklammer på spånskiva som du sedan armerar och flytar. Dock med 12 finns begränsningar gällande ytan i rummet!
3 svar · 1,1k läst
D
Dr.L: Det fungerar, kolla en CTC Zenit, dom sitter på en komplett lösning med styrning för ditt system.
1 svar · 518 läst
D
drakhenke: mellan 500 och uppåt =) ärligt talat går din fråga inte att svara på eftersom man inte vet hur det ser ut med rör och anslutningar, begär offert från din mokare
1 svar · 1,4k läst
hajof70
hajof70: Har nu testat och inte funnit några krypströmmar.... Har någon koll på om denna mojäng har ett instick i vattenledningen, dvs om man kan skruva bort den utan att stänga vatten etc?!
2 svar · 1,1k läst
L
LeffeLufs: Utgått står det på deras sida (http://www.termoventiler.se).... Någon som vet var man kan få tag på en sån ? Eller finns det någon till salu på detta forum ? Finns det någon annan lösning ? Har en Thermomatic CBJ nämligen...
0 svar · 1,2k läst
A
Avemo: Elslingor i golvet lär väl bli något dyrare i drift än elelement på väggen, och troligen mycket dyrare i drift än en värmepumpslösning. En enkel variant som är billigare än direktverkande el är en luft luftvärmepump, men den kan inte värma vatten. Om det skall vara vattenburen värme i golvet så är det inte luft luftvärmepump du behöver utan luft vatten. Det finns ju även
1 svar · 1,7k läst
V
Ved?: Den är för att pumpa till radiatorerna.Den är från 70talet och har nog alltid stått på 4:an.Jag har lite sus i vissa element och kanske lite för varmt returvatten,vad det nu ska vara för skillnad.
2 svar · 1,8k läst
T
Treg66: Hej, jag har en Nibe Fighter 1215 8,5kW sedan 7 år. När jag vet att det vankas "stor" bad brukar jag trycka igång extra varmvatten ca en-två timmar innan. Det brukar gott och väl räcka till. Ni kanske borde kolla upp så att elpatronen är hel?! Be en elektriker mäta upp patronen. Den skall ge 6kW i grundinkoppling. Klickar det några gånger? Det sitter ett par kontaktorer till
3 svar · 2,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.