Jag har precis köpt ett 280m2 med vattenburet värmesystem.
Det är en markvärmepump som värmer en acktank och en automatshunt som styr temperaturen i radiator slingan.
Huset har oxå 2 kakel ugnar, 2 vedspisar och en insattskamin som jag tänkte byta ut mot en vattenmantlad. men nu till min fråga:

När jag eldar i tex kakelugnarna vill jag ju att radiatorerna skall sluta värma i det rummet, räcker det då att sätta dit nya termostater på radiatorerna?

Har undersökt detta nyligen. En bekant har en liten kamin i ett 50m2 rum med moderna termostater, tar inte lång tid innan termostaterna stänger efter att kaminen är tänd.

H
Fungerar men stänger termostaterna så får du mer srömning genom de andra radiatorerna.
Värmepump med innegivare är rackligt.

Man får ju ha samma termostat i alla rum för förhindra att när en stänger blir dom andra rummen varmare.
Men vad händer med cirkpumpen när alla stänger? Skall man göra en liten "bypass" i änden av slingan så det fortfarande cirkulerar om alla är stängda?

Nu har ju min aut.shunt bara en utegivare och eftersom huset är så stort och kan eldas på så många olika ställen vill jag att varje rum skall ha egen styrning och inte bara en som styr hela huset.

Du behöver ingen bypass. Antingen har du tvårörrssystem, då alla radiatorer är parallellkopplade och om ingen radiator tar värme så cirkulerar detta bara tillbaka i "huvudslingan". Annars har du enrörssystem och då är det inbyggd bypass i varje radiatorkoppel så att det ungefär funkar som i tvårörssystemet.

Jag har ett 2 rörs system, måste kolla hur det ser ut i änden av systemet.
Men tar en cirk.pump skada av att flödet är dåligt eller inget alls?

Enda gången den inte får flöde är om du har slut på vatten eller igensatt rör. Även om alla dina element skulle vara stängda tar den inte någon som helst skada av det.

Kan tillägga att jag faktiskt hört talas om 90-tals hus med 1-rörs system där elementen varit inkopplade utan blandningsdon i serie. I det fallet fick personen i fråga noll flöde om han stängde av ett element.

Stänger alla termostater i ett tvårörs system så blir flödet NOLL även om det påstås annat här.

Ok, fel av mig. Om alla stryps blir flödet noll.

• tvaror.gif
BobbaFett skrev:
Jag har ett 2 rörs system, måste kolla hur det ser ut i änden av systemet.
Men tar en cirk.pump skada av att flödet är dåligt eller inget alls?
Det fins cirk-pumpar som har en auto-adapt funktion, bpde wilo å grundfoss har det.

Fast de funkar halvdant när flödet blir nära noll (tyvärr).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.