2 468 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Insatsrör skorsten - självdragsventilation
Hej!
Funderar på vad som händer med ventilationen (självdrag) om man monterar insatsrör i skorstenen. Har sett att det runt insatsen brukar fyllas med någon slags isoleringsmaterial. Blir inte skorstenen kall då så man tappar draget??.
Vi funderar på framtida uppvärmning - ved, pellets, (sol ?) eller kanske v-pump.
Och en anledning till eldning av något slag är ju just att hålla skorstenen varm...
Så hur funkar det?
Funderar på vad som händer med ventilationen (självdrag) om man monterar insatsrör i skorstenen. Har sett att det runt insatsen brukar fyllas med någon slags isoleringsmaterial. Blir inte skorstenen kall då så man tappar draget??.
Vi funderar på framtida uppvärmning - ved, pellets, (sol ?) eller kanske v-pump.
Och en anledning till eldning av något slag är ju just att hålla skorstenen varm...
Så hur funkar det?
Tack för svar
hörs bra , nu är det ju nygjort med insats för er, någon som har längre erfarenhet ?
har lite fler funderingar. har läst om att vissa som installerat vp och slutat elda fått problem både med vittrande skorsten och problem på vinden. Plus att det rekommenderas översyn av ventilation.
Nu är det nog inte aktuellt med vp men..
Är lite orolig för liknande problem med insatsrör (behöver nog det om vi ska köra med pellets) då skorstensmuren borde bli ganska kall ?
Om vi skulle sätta in vedpanna med stor tank skulle vi nog inte behöva elda varje dag, hur funkar det med självdragsventilationen då. Då blir väl skorstenen utkyld mellan eldningarna?
Hur funkar det för er som har det så?
Ja, många funderingar blir det
- men bättre att fråga nu -än få reda på eventuella avigsidor efteråt.
hörs bra , nu är det ju nygjort med insats för er, någon som har längre erfarenhet ?
har lite fler funderingar. har läst om att vissa som installerat vp och slutat elda fått problem både med vittrande skorsten och problem på vinden. Plus att det rekommenderas översyn av ventilation.
Nu är det nog inte aktuellt med vp men..
Är lite orolig för liknande problem med insatsrör (behöver nog det om vi ska köra med pellets) då skorstensmuren borde bli ganska kall ?
Om vi skulle sätta in vedpanna med stor tank skulle vi nog inte behöva elda varje dag, hur funkar det med självdragsventilationen då. Då blir väl skorstenen utkyld mellan eldningarna?
Hur funkar det för er som har det så?
Ja, många funderingar blir det
Klicka här för att svara