821 läst ·
2 svar
821 läst
2 svar
läckagesökning förrådsberedare
Medlem
· Gävleborg
· 24 inlägg
Har en arimax 35 med 1800 l acktank med förrådsberedare. Allt inköpt och installerat 1993. Jag märkte igår att det rinner vatten ur skvallerröret från expansionskärlet. Då radiatorsystemet är slutet( slinga) så befarar jag att det är läck i beredaren så det fylls på kallvatten i beredaren som fyller acktanken ända upp till expansionskärlets skvaller rör.
Vattnet som kommer ut är varmt :@ Hur kan jag säkerställa att det är läckage i vv-beredaren? Om så är fallet blir det jobbigt:
Tanken är ända upp i tak och kan knappast få ur f-beredaren utan att tömma, koppla loss och vicka tanken
Eller kan jag låta den vara. Fimpa till och frånledning. Sätta en vv-beredare utanför tanken? Vad händer då f-beredaren rostar ned totalt i acktanken?
Bytte anod efter 7 år men den var inte synbart anfrätt så därefter har jag inte brytt mig.
Hjälp, vad göra?
Vattnet som kommer ut är varmt :@ Hur kan jag säkerställa att det är läckage i vv-beredaren? Om så är fallet blir det jobbigt:
Tanken är ända upp i tak och kan knappast få ur f-beredaren utan att tömma, koppla loss och vicka tanken
Eller kan jag låta den vara. Fimpa till och frånledning. Sätta en vv-beredare utanför tanken? Vad händer då f-beredaren rostar ned totalt i acktanken?
Bytte anod efter 7 år men den var inte synbart anfrätt så därefter har jag inte brytt mig.
Hjälp, vad göra?
Medlem
· Gävleborg
· 24 inlägg
Ursäkta men vad är en TVA?
Klicka här för att svara