Johan Gunverth
Johan Gunverth: Nu har det i alla fall rört på sig lite. All historik efter sista faktiska avläsningen 25 aug 2009 är borta. Den nya mätaren har registrerat 7700kWh, men ingen vet sedan när. Alltså vet inte energibolaget vad de skall debitera eftersom det inte finns någon koppling mellan datum/pris och förbrukning. Officiellt avläst mätarställning: 0 (noll) kWh. Jag har redan betalt beräknad
16 svar · 3,0k läst
·
bonnier
bonnier: Spelar ingen som helst roll om du har olika element i huset. Element under fönster förhindrar kallras som du själv säger, om du flyttar elementet från fönstret så kan du komma att uppleva att rummet är kallare om du står/sitter framför fönstret. 230V är det i de vanliga uttagen hemma numera, så det är helt ok. De gamla 220V elementen funkar fortfarande också att använda.
2 svar · 1,1k läst
P
ptlf: Hur gick det? Är själv i ungefär liknande situation o tänkte höra hur du gjorde.:)
9 svar · 3,6k läst
M
myrstack: Låter som jag kan satsa på WGF-fördelaren då. En sista fråga om fördelarskåpet: Går det att dra in slingor både uppifrån och nerifrån till detta på något snyggt sätt eller får jag bygga ett fördelarskåp själv? Hänger iofs på att jag får in en Push 22A och WGF för 3x20mm slingor och 3x17mm i skåpet // Mats
4 svar · 973 läst
C
CarMan: Om vi pratar vatten ledningar (dricksvatten) då får ma inte skarva, oavsett vilken metod du andvänder !!! men i gammla hus tror jag man ändå andvänder sunt förnuft. man byter inte hela husets vatte system, bara för att man gör ett lite ningepp nånstans.
4 svar · 1,3k läst
E
emelse: Hej! tack för ditt svar. jag bor i bostadsrätt HSB kanske det är värt att kolla med fastighetsskötaren vad som gäller innan man ger sig på något? skönt att det verkar funka bra iaf :) kan vara gött å inte frysa om fötterna.
2 svar · 1,8k läst
·
H
Hobbyfixarn: Uppdatering... Kunde flytta kontakten för tilluftmotorn som krånglar till frånluftmotorns eluttag och då startar den och verkar gå med fullt varvtal som den ska. Ser ut som om det är tilluftens styrning för en motor som har fick stryk när den gamla motorn skar eftersom motorn funkar när jag tar spänning från frånluftuttagens ellutag istället. Frånluftmotorn är alltså helt
3 svar · 5,5k läst
Corpes
Corpes: Hej igen! Nu hittade jag en typ av unifix koppling på rinkaby rör fast mycket billigare. Jag har som sagt järnrör ca 17mm i yttermått (3/8 står det på rinkabyrör) och vill skarva på ett 15mm kopparrör. Hur ska jag tyda tabellen på rinkabyrör då dom inte har med 15mm där? Visst är 15mm yttermått? Jag tycker att deras hjälp tabell för rördimensioner är lite knepig, men det är
8 svar · 2,2k läst
E
exerg: Värmepumpen styrs av temperaturen ute och/eller i bostadsutrymmet. Ofta vill man ju ha lite värme i källaren före man behöver ha värme uppe i huset. Detta vet ju inte pumpen om och elementen i källaren fungerar bara när övriga huset kallar på värme.Hur löses detta lämpligen? En kamin i gamla pannans rökanslutning?
1 svar · 819 läst
Q
qrz: Brin, om det nu är så det heter, ska vara det en bergvärmepump pumpar ner i berget för att utvinna värme... Detta ska om jag förstått det rätt endast vara ca 30% etanol och 70% vatten, och anledningen till etanolen är just som frysskydd. Rätta mig om jag har fel! Hur påverkas effektiviteten i värmepumpen av etanolblandningen och hur mycket frysskydd behöver man? Har läst på lite
0 svar · 4,7k läst
mexitegel
mexitegel: Jag installerade min VP själv, det var inte alls svårt. Gå bara metodiskt till väga. Dock lät jag borrfirman fylla köldbärarvätskan för det blev inte många kronor dyrare och framförallt mycket smidigare än att jag själv skulle skaffat/hyrt pump osv och börjat blaska. Är väl inte så mycket att tänka på annars. En rekomendation som jag läst är att man skall undvika
6 svar · 2,3k läst
B
BigGitt: [citat] Visst. Men el eller vatten? Frågan är hur bv värms upp. Och vad TS menar med ordet ekonomiskt. Ska det vara billigt att installera eller driva? Så. Hur värms bv upp?
4 svar · 1,8k läst
Q
qrz: Har du några siffror på vad växlare går på och vad de har för prestanda?
5 svar · 3,0k läst
V
Villan13: Det märkliga var att dånet och vibrationerna var tydligast i ena änden av huset, i vilken pannrummet också ligger. Därför trodde jag att det kunde ha med pannan att göra, eller åtminstone något i den delen av huset som orsakade dånet. Jag hade fel... :| Vibrationerna kom i själva verket gissningsvis 250 - 350 meter från mitt hus, på andra sidan ett mindre berg. En som bor i det
4 svar · 1,3k läst
L
Luddeman: Jag jobbar på ett tegelbruk och vet hur bra tegel lagrar värmen. Klart mycket bättre att mura en riktig skorsten om man tar hänsyn till det när man planerar grunden i huset. Tegel håller mycket bättre än vad en plåtskorsten gör men man ska tänka på att det kostar ganska mycket mer. Finns tegelbyggnader som är flera tusen år gammla och fortfarande står upp.
20 svar · 13,3k läst
E
Enhörningen: Hallå Orustbo, jag har en gammal Nibe Fighter 1110. Var ej med vid installation av systemet, men jag skulle tippa på att det har ca 15 år på nacken.
16 svar · 4,1k läst
Bezt
Bezt: Ja det är rätt jobbigt att få in de i skorstenen, själv så fick jag och svärfar över en sopsäck med kvistar och jord från en ventilationskanal i skorstenen, antagligen ligget det mer i andra kanaler i skorstenen. Sen rekommenderas minknät istället för hönsnät då kajorna klarar av att ha av trådarna på hönsnätet, var faktiskt lite synd om kajorna när de kom tillbaka och inte
6 svar · 3,6k läst
T
TryBran: Hej. Vi funderar, som 3456753 andra, på vilket värmesystem vi borde konvertera till: Bakgrund: Hus, 1,5 plan. 119 kvadrat i botten och ca 35 till uppe (kvar kallvind i ca en tredjedel av utrymmet plus kattvindar). Byggår 1969. Direktverkande el, ej oljefyllda radatorer. Självdrag. Tilläggsisolerad i taket (vind+tak mår fint). Alla blöta, varma rum samlade kring ena gaveln på huset. Tomt
0 svar · 1,1k läst
T
Tee: Skall testa dina förslag på åtgärder, låter lovande! Tee
5 svar · 3,6k läst
D
drakhenke: [citat] knappast med kvitto , eller om det ska vara seriöst gjort
17 svar · 2,8k läst
prototypen
prototypen: Brann spolen så den drog med sig datorn? Om kontakterna brann så borde datorn klara sig. Kollat säkringarna (i datorburken). Protte
1 svar · 658 läst
G
Gurravasa: [citat] Jo jag vet att man kan docka L/V till 360P men är tveksam om det är så effektivt? Har räknat med att byta pumpdelen efter 15 år i bergvärmealternativet inte hålet...
9 svar · 4,2k läst
R
riktiga_pricken: Hej. Du får installera en begagnad panna. Jag kollade upp noga (2008) innan jag köpte en beg. panna från 2004. Det var ingen som kunde säga att jag inte fick göra så, bara pannan var miljögodkänd. Detta skulle kontrolleras av sotaren som i sin tur sa att han aldrig fått någon lista över vilka pannor som var miljögodkända. Jag visade provningsintyget ifrån SP som Nibe har på sin
11 svar · 1,9k läst
Maxpayne
Maxpayne: [citat] Jätte tacksam, ska av akta faktiskt samt ska kolla om jordvärme är värdt att satsa på.
10 svar · 1,3k läst
L
Luddeman: Annars kanske det finns nån firma som har plåt hemma och kan klippa till plattjärn i dom dimensionerna du vill ha. Det är nog vanligare att man har rostfri plåt än att man har plattjärn.
10 svar · 11,4k läst
Åskar
Åskar: [citat] Ska han ändå ha de bärande träåsarna kvar så vad är vitsen då att gjuta i bjälklaget? I så fall är det väl bättre att kolla upp golvåsarna och eventuellt förstärka dem och sedan bara ställa pannan på några "trädgårdsplattor" ovanpå dubbelgipsen. Ska han gjuta ett fundament som pannan skall stå på så har i alla fall jag gjort det från backen.
9 svar · 4,2k läst
L
Luddeman: Jag var till dom förut och frågade om dom kunde hjälpa till med att byte några element i huset och fick ett otrevligt bemötande av en dam som satt där. Jag fick höra att sånt hade dom minsan inte tid med och det gick inte att få tala med någon av rörkrökarna så jag är tveksam om jag vill be dom om hjälp.
2 svar · 976 läst
H
holmertz: Vanligt murbruk dvs. kalkbruk är inte så lätt att få tag på hos bygghandlarna. De säljer i stället A,B och C bruk som är blandningar mellan bruk och cement, står allt på förpackningen. Hydrauliskt kalkbruk ska finnas hos Beijer och är att föredra.
2 svar · 5,9k läst
·
L
Linusvensson: Om du ändå skall riva upp golven på övervåningen så varför inte lägga ner golvvärme där också? Blir ju lite lättare med schuntningen då, eftersom radiatorer behöver ha en högre framledningstemperatur än golvvärme, och så slipper man installera en extra extra schuntar. Och med en bergvärmepump som hjärta är ju golvvärme att föredra. Antar att källaren är oinredd och skall
3 svar · 4,5k läst
I
indianen1: Undrar vad som är det bästa och mest ekonomiska sätt att värma kåken. Bor i ett hus på ca 180 kvm i två plan + källare med endast golvvärme på badet och vardagsrummet som är säkert 25-30 år gammalt och drar något vansinigt med strøm vet inte riktigt hur många kilowatt. Men har en elräkning på ca 4000 i månaden varav ca 3000 bara går till golvvärmen. Till det har vi en ganska
0 svar · 917 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.