1 039 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Hur lösa slangdragning till från VKF ?
Har fått ett problem, har en ritning från LK på Golvvärmen hur den skall dras
Skall bygga helspåntat på regel cc60
MEN Värmekretsfördelaren sitter mitt i huset (inne i en ännu ej byggd innervägg) lodrätt och slingorna går vågrätt, fördelaren skall betjäna 6st. slingor (3st. till vänster & 3st. till höger)
Problemet blir när jag skall till och från varje slinga, jag får fräsa spår tvärs de redan frästa spåren i skivorna, min undran är hur många tvärgående spår kan dessa skivor tåla?
Har någon en annan lösning, jag har inte lagt spångolvet där ännu
Jag skulle gärna vilja se bilder på era Värmekretsfördelare hur de är monterade med slangar osv.
Skall bygga helspåntat på regel cc60
MEN Värmekretsfördelaren sitter mitt i huset (inne i en ännu ej byggd innervägg) lodrätt och slingorna går vågrätt, fördelaren skall betjäna 6st. slingor (3st. till vänster & 3st. till höger)
Problemet blir när jag skall till och från varje slinga, jag får fräsa spår tvärs de redan frästa spåren i skivorna, min undran är hur många tvärgående spår kan dessa skivor tåla?
Har någon en annan lösning, jag har inte lagt spångolvet där ännu
Jag skulle gärna vilja se bilder på era Värmekretsfördelare hur de är monterade med slangar osv.
Redigerat:
Om möjlighet finnes sätt central dolt (under trappa el liknande) ha ett rum (tex hall) som fördelningsrum dra sedan ut slingor till varje runm och tillbaka i genomgångsrummet (hallen) man behöver som sagt lite svängrum när man har 6 slingor kan bli lite trångt annars.
Nu kan jag inte välja att sätta den på ett annat ställe i.o.m. ritningar och andra rördragningarsilversmeden skrev:
Men kom på att man kan ju avsluta med den spårade skivan 15-20cm före VKF:en och lägga vanlig golvspån där man fräser de lodräta till/från spåren räcker det med att lämna en slangbredd mellan varje spår, skivan borde väl hålla det? vill göra tätare än så men det är väl att utmana ödet :S
Försök sprida ut slingorna så mycket som möjligt. Personen som ritade huset hade han ingen kunskap om golvvärme eller varför kan du inte välj var centralen ska sitta. Det är ganska viktigt att man tänker just på placering av GVC detta underlättar läggning av golvslingor, borde väl arkitekten tänkt på.
Medlem
· Västra Götaland
· 525 inlägg
Kan du inte lägga slingorna under golvet sista biten? I vändskivorna finns hål som måste vara avsedda för att leda ner slangen.
Medlem
· Västra Götaland
· 525 inlägg
Ja, jag gjorde så. Första biten går slingan under vändskivan och sedan upp genom hålet och in i frästa spåret. I andra ändan går slangen ner i hålet och sedan tillbaka till startpunkten under golvet. För att lyckas med det var jag tvungen att låta en vändskiva sitta löst under tiden som jag lade slangen. Sedan fick jag pilla upp slangen bara ur den vändskivan och ta bort den under tiden som jag drog slangen under. Sedan skruvade jag fast vändskivan och tryckte tillbaka rör och plåtar.
Resultatet är två slangar som kommer ut i angränsande rum under golvnivå. I ditt fall vill du väl dra upp dem intill väggen, men det borde ju fungera också. Jag är inte hundra på att det är så man skall göra, men det verkade rimligt och gick bra för mig.
Resultatet är två slangar som kommer ut i angränsande rum under golvnivå. I ditt fall vill du väl dra upp dem intill väggen, men det borde ju fungera också. Jag är inte hundra på att det är så man skall göra, men det verkade rimligt och gick bra för mig.
Klicka här för att svara