gör jag med. motorn får inte vara nå stor för annars ar motorn i luckan :/

ja måste ha något fel nånstans.
då pannan laddas så knackar det i elementen, det är ju sak samma.

men elementen blir inte varma nog. uplednngs temp ligger på ca38- 40c, pannan liggr nu på 65c och shunten står på fullt. tips?
cirk pump till elementen ligger på 1-an, likaså laddpumpen till pannan
får ja inte till de måst ja koppla bort tankarna och elda vanligt.
under eldning då pannan ligger runt 95c kör jag shunten på 2-3 då blir det runt 23c inne. upledning ligger då på ca 48-50.

det tar strax under 2h att ladda tankarna, räknade lite och vart 29kwh, utav en gamm jävla panna :) det är jag då nöjd över. men jag har nått galet med shunten. då pannan ligger på 60-65c och jag ställer shunten på max. går från 1-11.framledningstemp då ligger på 38c termostaterna står på max och blir bara ljummen inte ens piss ljummen. kan det vara nått med shunten? dn heter gavel shunt. har vredet på famsidan av pannan sen en stor klump på baksidan av pannan. på "klumpen" finns det 2st skrvar "bultar" kan man göra nått med dom?
1 av bultarna ligger i botten av klumpen, tror detta är nån avtappning har ingen aning. den andra bulten går igenom hela klumpen, eller den delen som går till framledningsröret. kan man göra nått med den? bytaut smörja eller nått.
se bilder....

• DSC07076.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC07078.jpg
    Skapa konto
  • DSC07079.jpg
    Skapa konto
  • DSC07081.jpg
    Skapa konto
va nere och kollade, min cirk pump snurrar åt fel håll. det är ju en pil på shunten som peker in mot pannan, på det röret sitter cirk pump, så nu går vattnet åt fel håll. den suger vattnet nu ifrån det röret.

kan de bero på det, tittade på den gammla pumpen och gick då åt rätt håll.

nu så vände på pumpen så får väll se strax om de funka :)

satte även dit en till trmometr på stigar ledningen :)

fan va skönt nu fungerar det :)
då man ställer in urladdning på 45c då går den ner på det sen upp till ca 58-60 normalt?
sen ha ja funderat på en shuntautomatik.
men vad ska jag ha? måste gå 180c och mot vänster. tips?

haralla gett upp mig? :( :p

Hur har det funkat för er?

Halloj. Jo det har bara funkat riktigt bra i vinter faktiskt :) men har dock inte någon shuntautomatik. gick faktiskt i dagarna och tänkte på det. men vet fan inte riktigt hur fan jag ska lösa det.

Jag har då iaf hittat varför det knackade i elementen. detta va pga att ena cirk pumpen som sitter på laddomaten hadde lagrena farit illa. så bytte ut den pumpen och nu är det tyst och lungt :)

Men ang shunten där vetta jag fan riktigt vad jag ska göra. för shunten som sitter där sitter just bredvid luckan.

så har gått lite i tankarna om man skulle kunna sätta den ibyggda shunten på max sen att man kapar av stigarröret tror jag det blir och stoppar in en envägshunt blir det väll?
sen sätter automatiken på den.

Eller är jag ute och cyklar?

nästan roligt att tråden vaknade till liv igen :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.