Hej.
Nu äre så att jag ska införskaffa Acc Tankar. 2st 500L. På min panna står det 20mcal/timma med Koks
15-20mcal/timma Olja.
Det står ingenting om ved.
jag eldar upp pannan på 95grader på Högst 20min Med ved.
och alla element har blivit varma i hela huset. Efter det ligger det bara och pyr och bäckar igen skorstenen.
huset är 118m2 samt varmgarage 25m2

Tror ni 1000L acc tankar blir för mycket? För lite? Behöver ingen beredare eller något för det är Förråds Beredare i pannan 135L.
Jag Kan lasta in mycket i pannan.
60cm Lång iaf och Mycket på höjden kommer inte håg måtten.

Hur många kwh/ved Tror ni pannan ligger på?
Sen är det hur fan kopplar man in acc tankarna?
Det kommer nog bli att en röris får göra jobbet, men själv är jag bara så satans nyfiken av mig :p
Har försökt att hitta nån information om pannan på nätet eller nån som har en liknande Skoglund och olsson panna "ABSO" med acc tankar men ingenting :/

Sen kommer det säkert en massa inlägg i detta ämne om att denna panna är Skit och massa sånt att jag ska köpa en ny. Pannan duger iaf just nu. kommer att införskaffa en ny panna inom några år. Då man "förhoppningsvis" Inte är arbetslös längre :p

Bifogar några bilder på pannnan och rören. Nere vid Sotluckan sitter en liten Koppling. Kan det vara nånting? har även en elkasset också inkopplad med Cirk pump, dock så kmr aldrig den att användas om det är där man kopplar in den?

är tacksam för alla svar för håller att bli galen att jag inte har nån vetskap om det.:p

• DSC06613.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC06611.jpg
    Skapa konto
  • DSC06617.jpg
    Skapa konto
  • DSC06607.jpg
    Skapa konto
  • DSC06614.jpg
    Skapa konto
Har mest troligt kommit fram till att kopplingen som sitter på framsidan bredvid luckan är nog Tömmnings ställe. Men är inte säker.

Jo, den nere på framsidan är säkert till avtappning. Finns det någon annan anslutning nere på pannan, samt att det behövs ju en anslutning som sitter långt upp för att koppla in tankarna, du bör nog skaffa en laddomat 4030.

Vad är skillnaden på Laddomat 4030 och laddomat 21?

Det skulle väll vara den som går till elkasseten isåfall. för returen på den sitter ju längst ner på pannan. Om det ens är möjligt att koppla in där. Va nere och tog kort nu då såg jag att även på andra sidan av "skorstenen" om man kan säga så, så hade jag nån slags Koppling :S Om det kan vara nånting.

nån koppling som sitter högt upp. antingen där cirk pumpen till elkassetten sitter eller så har jag en annan liten koppling se bilder. Där sitter även Skvallerröret. Men det konstiga där är att den sitter på Kallvatten In :S Men blir endå varmt.

där cirk pumpen sitter är ju den delen som skickar vatten till Elkasseten sen det vita röret längst ner är väll returen. Kan tillägga att elkasetten aldrig kmr att användas så om den måste kopplas ur så gör jag det.

• DSC06616.jpg
    Skapa konto
  • DSC06621.jpg
    Skapa konto
  • DSC06623.jpg
    Skapa konto
  • DSC06624.jpg
    Skapa konto
  • DSC06608.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
  • Wow
Oljepannor & Oljebrännare
  • Laddar…
OJ vilket monster ! snygg skylt med instruktion
20Mcal är ca 23kw 1Mccal =1.163kw

4030 har 2 pumpar -cirkulerar tillbaka vatten till panna för att få vvb
21-an är till laddning av acc med vvb

Jo fet är den. :p
23kwh du tror inte att 1000l blir för mycket eller för lite då?

Okey så alltså med 4030 Så har jag bara Varmvatten genom Förråds Beredaren? Det är så jag vill ha det också. Vill bara ha Acc tankarna till elementen.

men ni tror det är möjligt att koppla in Acc tankar då? eller går det på alla pannor? :p

1000L är nog för lite. De flesta rekommenderar att ha så mycket som möjligt, 2000-3000L minst. Själva har vi 1000L, men då får man elda minst två gånger per dag på vintern.

Någon tank bör ha förrådsberedare eller slingor för tappvatten. Pannan bör bara ha till uppgift att värma upp vatten till tanken/tankarna för det blir minst förluster då tycker jag.

Du har nån kedja till en lucka, det är en dragbegränsare som stryper tilluften och styrs av nån sorts termostat. Det är nog därför det pyr när tempen gått upp. På min panna är det bortkopplat, pannan brinner för fullt tills att all ved är slut.

Det finns väldigt mycket att lära sig i det här området. Du kan ta dit en röris så kan han titta på det.

Jo det är ju en kedja där. men om jag skulle koppla bort kedjan så kmr ju pannan att gå upp på minst 140grader. kedjan stryper ju draget. har så att det stryper vid 95c då hinner pannan gå upp på 99-100 grader. jag har ju förråds beredaren där också så det börjar lätt att koka om jag kmr upp över 100grader.
Dock inte hänt än :p

Men 1000L på min panna om då jag hade 23Kwh. det spelar ingen roll hur många kwh man har eller? alltså det är ju en gammal panna -59 så verknings graden är väll kanske 65%
Och självklart kan jag haka på mer så gör jag ju gärna det. Men hur lång tid måste jag tillbringa där nere då för att få upp värmen på acc tankarna? :/ att elda 2ggr per dag går nog endå bra 1ggr på morgonen och 1kväll. sen får man väll endå stoppa in en extra gång eller så.

Jo, du måste ju ha kedjan för att kunna hindra kok. Har du ackumulatortankar kan du ta bort kedjan för då har du en laddomat plus ett flertal andra säkerhetsanordningar som förhindrar kok och då är det bara att "brassa på".

Jag kan inte säga hur många inlägg du måste göra. Det beror på hur effektiv pannan är och hur mycket ved du kan stoppa in. Du får väl räkna med att passa pannan några timmar på kvällen och sen kan du göra nåt inlägg på morgonen.

Numera kör vi på pellets, vi orkade inte hålla på med veden, tar för mycket tid.

Redigerat:
jag tror jag får in 180L eller nått sånt. alltså jag vet faktiskt inte hur effektiv pannan är. Det jag kan säga iaf är att jag får upp pannan på 95c på max 20 min. då har även alla element i huset blivit varma. ca 45C

men du/ni tror inte att 1000L blir för mycket då?

Hur fungerar igentligen 4030? alltså den börjar ladda tankarna direkt då pannan kanske kommit över 30c eller är den som 21an att den börjar ladda vid 78c eller vad det nu va?

Det här med storlek på ackumulatortank beror till stor del på hur ofta du är villig att elda.
- Liten tank, elda ofta och kort tid varje gång.
- Stor tank, elda sällan fast längre tid per tillfälle.
Sen får du väl se hur stor tank/tankar du får plats med. Du får även mindre förluster med en stor tank då pannan har en del stilleståndsförluster, alltså att den kallnar mellan eldningarna.

Om jag fortsatt eldat med ved så skulle jag föredra att ha en stor tank för att slippa elda två ggr per dag.

Ett alternativ kanske kan vara att sätta in en pelletsbrännare i din panna om det är möjligt, det borde nog funka även på din gamla panna. Då behöver du inte skaffa ackumulatortank. Dock kostar pelletsen naturligtvis en del pengar.

4030 kräver att du har en styrning till. 21an körs med en ventil och där kan pumpen köras hela tiden.

4030 kör man ofta som så att man kör åt ena hållet för att ladda och sedan andra för att tömma.

Hemma hos mig cirkulerar jag allt vatten konstant. Dvs jag har bara ökat pannans vattenvolym med en acktank. Då har jag samma temp i tanken som pannan har men har en större buffert. Det är den enklaste lösningen. Men är inget att rekomendera om man ska ha större volym. Då är det bättre med en 4030-lösning.

jag har ett stort pannrum. men bara 74 in till rummet. dörrkarmen. tarjag bort den så får jag väll runt 90. tak höjd är runt 2m

men tror jag börjar på 1000liter. sen om det funkar bra kanske man införskaffar en 500l till eller nått sånt.

Hur långt kan man ha mellan Pannan och ackumulatortankarna?

Och sen är det hur fan kopplar man in det? :p har ju fått insikt att jag ska använda 4030 Laddomat. har tittat på olika skisser också men det är så svårt att se det står ju inte utförligt hur eller vart man kopplar in. :p

den frågvise som vill veta :p

Om du har möjlighet så underlättar det för oss om du kan skriva på fotona var rören går till, iallafall för mig om jag ska kunna hjälpa dig med var du ska kunna koppla in tankarna.,

Självklart. Tack!

Här kommer mina Gryma Paint Moves :p

1. Här är varmvattnet. Kopplat till förrådsberedaren.
2. Denna har jag ingen aning om vad detta är.
3. Värmen till Radiatorer. Tror det går Uppåt vet inte vilket håll pumpen går åt.
4. värmen från radiatorer Retur. har även en Termostat där. syns dåligt på bilden. Tror ialla fall detta är returen.
5. Detta rör går till kallvattnet. då jag snurrar på kranen som går mellan rör 4 och rör 5 så fyller jag på Radiator systemet. eller elementen :p

här kommer en Dum fråga. Vilket rör är det som går till Expansions Kärlet. Då jag fyller på För mycket så kmr det ut vatten ur ett annat rör som inte finns med på bilden. det kommer inte Ur såkallade skvallerröret man ser på bilden. Även då jag eldar upp pannan över 100c kmr det vatten ur röret som inte finns med å bild. röret kommer bara ner ifrån taket. inget mer.

Hoppas detta va till någon hjälp.
jag kmr nog att Välja en laddomat 4030 så någorlunda beskrivning på inkoppling med sådan hade varit Perfekt!!

• DSC06608ror.jpg
    Skapa konto
  • ror2.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.