Efter att ha grävt ner kulverten förra sommaren så tänkte jag dra kallvattnet in till pannrummet i samma grav(ca20m) i en PEM-slang. Oerfaren som man är så la jag av någon anledning slangen inte nog djupt. La den ovanför kulvertslangen, men hade redan hunnit lägga ett par dm jord ovanpå denna. Tänkte väl att den skulle släppa så pass med värme så att det inte skulle frysa.
Jo jä***r! Det frös ju så snart det började krypa ner lite på termometern. Fick koppla in el-vvb i huset igen.
nåväl, detta var ju väldigt korkat... men man lär så länge man lever :blushing:

får bita i äpplet och gräva upp den igen.
Vill denna gång försäkra mig om att det funkar denna gång.

Planen är att gräva fram kulverten igen, lägga PEM-slangen för kallvattnet emot denna (tejpa ovanpå), lägga singel på den en bit upp (är sandjord nu), och en markisolering, typ cellplast, ge gärna tips på vad man bör ha.
Där slangen går upp resp. ner tänkte jag stoppa i eller linda runt en värmekabel.

Någon som gjort på detta sätt? håller det?

Kulverten är en Maxitherm 4vägs. den ligger ca 90cm ner. bor i Dalarna kanske bör tilläggas.

Jag gjorde en specialare för just KV, la returen värmen altså (20mm pex) från verkstan tillsammans med KV i ett tomt gult kabelrör ca 50mm , har varit -25 grader här i vinter och inget fruset KV. Är väl kanske inte optimalt eftersom man värmer jorden också. Ligger endast 100 mm frigolit över kabelröret. Det blir ju lite som en värme kabel el men eftersom man vill ha så kall retur som möjligt så funkade det bra.
Kabelröret ligger endast ca 40cm ner sen blir det berg.

silversmeden skrev:
Jag gjorde en specialare för just KV, la returen värmen altså (20mm pex) från verkstan tillsammans med KV i ett tomt gult kabelrör ca 50mm , har varit -25 grader här i vinter och inget fruset KV. Är väl kanske inte optimalt eftersom man värmer jorden också. Ligger endast 100 mm frigolit över kabelröret. Det blir ju lite som en värme kabel el men eftersom man vill ha så kall retur som möjligt så funkade det bra.
Kabelröret ligger endast ca 40cm ner sen blir det berg.
Är inte så bra att värma kallvatten gräv djupare om man har möjlighet. Varför vill du ha kall retur ?

smurfen72 skrev:
Är inte så bra att värma kallvatten gräv djupare om man har möjlighet. Varför vill du ha kall retur ?
Bättre kall retur än halvvarm skiljer ca 5 grader vid 20 minus. Förklaring: retur utan 30 grader med uppvärmning av KV 25 grader vid framledning på 40 grader.

Men vilken fördel skulle det vara med kall retur då måste man ju värma den mera för att få framledningen till 40 grader är väl bara co2 vp som vill ha kall retur.

Jag antar att du vet hur en acktank fungerar, varmt i topp kallt i botten. Jag använder 5 grader för att värma KV i stället för att lägga en elkabel. Alternativt hade varit att köpa en 4 vägskulvert, detta var ett experiment för att se om det funkade, och jo det gör det. Detta är ett avstick till min verkstad och stallet, till boningshuset har jag vanlig kulvert.

Ok, tack för svar. Det verkar ju bra. men med tanke på att jag har returen i kulverten redan så blir det nog en annan variant. men bra att veta dock. det behövs ju inte mycket värme/effekt för att vattnet inte ska frysa verkar det som.
Funderade också på om man skulle skippa VVC, då har man ju ett 15mm pex att köra KV i, men känns lite dumt att kyla vattnet som går i de andra rören. Men det kanske är marginellt?

Nån som vet annars hur mycket värmesvinn det är från en kulvert generellt? Man kanske ska dra iväg en fråga till Maxitherm annars.

Hej.
Om du har en kulvert med 25mm rör till elementen så har den ca 8-9W per meter förlust, i de förutsättningarna som står i deras katalog. Detta vid en jordtemp på sex grader och 65 i snittemp i väemerören.
Jag har nyligen lagt en sådan kulvert med en 32mm pem slang under för kallvatten.

Hör du med Maxitherm, jag själv är lite orolig även att min slang är buntad emot kulvertröret.

Måste kommentera det här med att lägga KV utanpå kulverten: jag tror absolut inte att värmen skulle räcka att lägga KV i anslutning till kulvert, isåfall måste man ner rejält på frostfritt åtminstone. Jag har en annan KV till vårt stall den pipan frös i vintras och den ligger på 120 cm vart vet jag inte men antagligen i anslutning till gjuten platta. En variant är att dra elkabel i eller utanför men det är just elen man vill ifrån när man eldar med ved.

Har frågat Maxitherm, få se vad dom svarar.

En variant är att dra elkabel i eller utanför men det är just elen man vill ifrån när man eldar med ved.
Precis silversmeden. Byggde ju pannrummet för att komma undan med så lite elförbrukning som möjligt. och även om det inte är några mängder el man gör av med på en kabel så blir det ju ändå en del. Sen vet man inte hur vintern blir från år till år.
Då gräver jag hellre en ny grav till frostfritt djup brevid den andra.

Fick svar av Maxitherm:

"Normalt lägger man KV frostfritt. Det vanligaste är att man lägger KV under kulverten med sand mellan. Tyvärr kan jag inte svara på om KV-röret kommer att frysa även om ni lägger den under kulverten. Jag rekommenderar att ni lägger den på frostfritt eller lägger en värmekabel i den."

Ja, det är väl alltid säkrast...
Tar dit grannen med stora grävaren, så får han gräva till frostfritt. Har dock varit lite rädd för detta pga. att gården är väldigt stenig och jag vet att det var problem förut när dom grävde för vattnet till huset. :(

Men det lär visa sig.:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.