Ska sätta in bergvärme här nu snart och jag undrar vilket märke o varför? Erfarenheter, reservdelar, service?

Ivt men läs på hur senaste generationer höjer temp för att ligga så högt som möjligt med framledningen vilket sällan behövs om man i stället sätter in en stor acktank för varmvatten produktion.
Min anläggning har fungerat felfritt i 15 år.
Mina kompisar som köpt samma lösning har haft något problem men ej kopplat till pumpen.

Senare generationer av andra fabrikat fuskar med saker som fasvändningsskydd etc vilket jag hatar.
Om någon byter fas i en sådan så brinner pumpen.
Eftersom det oftast väljs pump av lämplig installatör så kan sekunds fabrikat hålla sig kvar på marknaden.

Byggarätt: Tack för ditt svar ska kontakta ett företag som håller på med IVT här i Borås, min mor har en kolega som satte in det med och även hon är mkt nöjd! Hur är det med Aircondition, finns det på IVTs bergvärmepumpar? Läste att Nibe hade det iafall...

byggarätt skrev:
Ivt men läs på hur senaste generationer höjer temp för att ligga så högt som möjligt med framledningen vilket sällan behövs om man i stället sätter in en stor acktank för varmvatten produktion.
Min anläggning har fungerat felfritt i 15 år.
Mina kompisar som köpt samma lösning har haft något problem men ej kopplat till pumpen.

Senare generationer av andra fabrikat fuskar med saker som fasvändningsskydd etc vilket jag hatar.
Om någon byter fas i en sådan så brinner pumpen.
Eftersom det oftast väljs pump av lämplig installatör så kan sekunds fabrikat hålla sig kvar på marknaden.
Finns väl nästan inget märke i dag som jobbar med fast kondensering och därefter shuntar ut värmen. Ivt skiljer sig inte mot tex Nibe eller Thermia enda skillnaden är att Nibe och Thermia har bättre vv beredare om man är intresserad av ivt bör man kolla på Bosch samma grejer fast lägre pris om jag skulle köpa vp i dag skulle jag vänta nån vecka tills ctc lancerar sin nya kanske är den bra finns inte så mycket fakta än. Tror inte det finns nån vp som inte larmar för fel fasföljd idag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.