Hej.

Jag har ett timmerhus som i dagsläget helt saknar värme. Det vill jag fixa och jag tänkte göra det utan att det ska kosta så mycket pengar och drivmedlet måste vara ved (inte el/olja).

Jag har kollat på youtube och sett flera insruktioner på hur man bygger en "Rocket Stove":
[ame]http://www.youtube.com/watch?v=9uh2VExcdbY[/ame]
Den verkar jättebra. Men alla bygg delar är på engelska.

Är det någon som har byggt en sådan och kan beskriva hur man gör på engelska, eller vet en svensk hemsida?

Frågorna jag vill få svar på är:
(1) Vad är svenska motsvarigheten till "Vermiculite", Lecakulor? Klarar Lecakulor värme på "över 1000°C" som dom säger att det kommer att bli.
(2) Kan man göra "Cob" av vanlig svensk grålera, sand, halm, jord och vatten? Och kommer det att torka bra?
(3) Kan man använda vanliga spirorör till skorstensröret. Vid vilken temperatur sabbas Spirorör (Ventilationsrör som säljs på tex Bauhaus)?
(4) Många Spirorör har gummipackningar. Måste man i så fall plocka bort dom?
(5) Kan man ha "Cob" ovanpå ett trägolv utan att träplankorna ruttnar? Dom är redan slitna.

Många tack för svar, även om ni bara kan svara på en av mina frågor.

yakumo skrev:
Hej.
(1) Vad är svenska motsvarigheten till "Vermiculite", Lecakulor? Klarar Lecakulor värme på "över 1000°C" som dom säger att det kommer att bli.
Många tack för svar, även om ni bara kan svara på en av mina frågor.
Det blir inga över 1000°C. De mäter temperatur i Farenheit.

Slacker32 skrev:
Det blir inga över 1000°C. De mäter temperatur i Farenheit.
Är du säker på det?
Enligt min kemibok (om jag kommer ihåg rätt) så är lågan från en tändsticka 700°C. Brännare med syreluckan stängd 1000°C och med luckan öppen 1500°C.

Så att en brand skulle komma över 1000°C verkar inte så orimligt...

yakumo skrev:
Vermiculite är vermikulit och kan köpas i 100liters säckar för isolering av skortstenar. Jag använder det i såjord för att få den luftig men det är en annan story :-)

Helene

Det ser ut som en rolig spis att bygga som ett experiment, men så som den byggs i filmen skulle inte jag vilja bygga den inomhus. Det är bitvis mycket tunn plåt som används. Den kommer inte att bli långlivad. Av samma orsak är inte spirorör lämpligt att ha till skorsten.

Jag är inte insatt i begreppet "cob", men det måste gå utmärkt med de flesta sorters lera. Däremot är det sannolikt bättre med ren sand än med jord.

Direkt mot golvet bör du ha flera lager tegel. Det kan vara lera mellan stenarna för tätning. Meningen är att leran skall torka, och när den gjort det ruttnar inte golvet.

Läs på lite om en rörspis. Den fungerar på liknande sätt, men har större värmelagrande massa och inga vitala delar av tunnplåt. Det finns folk som håller kurser i uppsättning av rörspisar.

Erik

HeleneP skrev:
Vermiculite är vermikulit och kan köpas i 100liters säckar för isolering av skortstenar. Jag använder det i såjord för att få den luftig men det är en annan story :-)

Helene
Var köper du det?

Jag håller med avemo, en spis byggd på det där viset är inget att ha inomhus. Där vill man ha beständigare material än oljefat eller spirorör. Det där är ju likt en rörspis, satsa på en sån istället. Om du tycker att det blir för dyrt så finns det mängder av begagnade kaminer och vedspisar på blocket till billiga priser. Dom är gjorda för att eldas inomhus, och du slipper bygga dom själv. Vill du att värmen ska hålla längre kan du ha en jättekastrull eller liknande med vatten på spisen/kaminen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.