Har kollat lite på en skada på ett golvvärmerör. Hur ska man göra, skadan är ca 1 mm djup, precis i slutet av snittet kan det kanske vara lite djupare men det borde inte vara mer än 1,5 mm. Slangen är 2,2 mm. Går det förstärka där skadan är eller är det bara att byta ut de 70 meter som är lagda?
Hej och tack för visat intresse
Är det inte lite riskabelt med dolda skarvar? Min tidigare erfarenhet med pex och vatten är att det kan behövas dras åt ett par ggr med lite intervall, särskillt när det varit varmt länge och sen blir kallt ett tag... Ifs var det alu förstärkta pex, den universala kanske är bättre i detta avseende? Vulktejp som förstärkning är väl heller inget alternativ? Får kanske bli skarv ändå, måste ju fråga efter lite erfarenheter 
Produkter som diskuteras: "Vulktejp"
Vulktejp
Vulktejp, även känd som självvulkaniserande tejp eller fusing tape, är en speciell typ av tejp som skapar en stark, vattentät och elektriskt isolerande bindning när den sträcks och viras runt en yta. När vulktejpen appliceras korrekt,
Läs mer
Jag skulle bytt slangen utan att blinka, (men kanske bli lite sur på mig själv för att inte ha koll på om man skadar slangen...) Kostnaden för ny slinga är inget i helheten. Kan man undvika skarv - Gör man det!
Gör som jag tänkt från början, byter! Vill bara veta vem som skadade den och hur. :-/ 1500 spänn är ju inte hela världen, det är jobbet som är det sura. Hämtning och dragning, men sånt är livet. Tackar så länge
Ska spara slangen och den dagen jag kommer på vilket barn eller sambo som skadat den så blir det tarmsköljning med just denna slangen. Då har den kommit till användning 
tappar du ett verktyg på röret ,så lossnar det inte en bit utan att röret blir platt o röret på bilden ser rund o fin ut , det tar lång tid för den o få sin form i rumstemperatur. det skulle formodligen finnas veck kvar .myrstack skrev:
täljer du med kniv så blir inte "botten" på hålet slät , har du en stump över så testa.
truckgafflar kan kanske orsaka liknande skador men tveksam.
missade dock att det var golvvärmerör om den har beläggning "folie" runt röret så kan det vara den som är skadad , då är det inte så farligt den är bara till för syretätning
Redigerat:
Har bytit ut slangen nu. Skadan var djupare än det översta skiktet, bara nån mm kvar på "godset" Har själv svårt att se att det är tillverkningsfel, då borde jag sett detta när jag la dit slangen eller när jag kollade den vid provtryckning. Sånt är livet. Tack alla
För mig ser det ut som en klassisk "yttre påverkan under läggning" skada, något kan ha dragits över slangen när den låg i sitt spår, grus på skon som släpar med golvet etc. Så länge du har någon mm material kvar ser du inte problemet vid provtryckning vid normala provtryckningstryck. Om skadan dessutom råkade vara på toppen av slangen när den var förlagd i golvspånet är det väl 1/4 chans att skadan hamnade just uppåt om det var en existerande skada innan förläggning.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden