Hur gör jag för att tömma ut allt vatten ur radiatorkretsen?

I höstas bytte vi ut 4st radiatorer i huset (2st per våning) och jag fick en instruktion i korta drag av "vår" vvs-firma (som nu har semesterstängt) om hur jag skulle göra för att tömma systemet.

Att byta radiatorerna på övervåningen gick klockrent !

Däremot på bottenvåningen, visade det sig så småningom att det fortfarande fanns vatten kvar någonstans i rören.
När jag tog bort de gamla radiatorerna på nedervåningen så pluggade jag bara ledningen eftersom vi inte skulle montera de nya radiatorerna samma vecka, just då hade jag inget problem med att det kom vatten.

När jag sedan skulle installera de nya radiatorerna och återigen tömde systemet och tog bort pluggningen för att mäta för de nya rören, så började det efter ett tag att klucka i ledningarna och sedan kom det vatten forsandes. (det blev en hel del våta handukar och springandes innan jag fick dit de nya radiatorerna)

Vår värmepump & ack. tank står i källaren, därifrån går radiatorledningarna upp till bottenvåningen och eftersom det är ett gammalt hus är rören sedan dragna över dörröppningar och vidare ner efter golvet igen.

Min egen gissning är att när vi tömmer systemet så rinner inte allt vatten tillbaks hela vägen utan stannar nånstans i systemet "nedanför dörrposterna"

Jag hoppas att någon mer kunnig har ett bra knep för att "trycka" eller "suga" ut allt vatten, eller att jag rentav kanske gör fel när jag tömmer.

Bifogar en enkel skiss på hur det ser ut, vi har självklart fler radiatorer per våning men i enkelhet ser det ut som på skissen.

- Andreas

• radiatorskiss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Om det är nya radisar på bottenvåningen är det inte ovanligt att man monterar avtappningar i ena enden där inte termostaten sitter på elementet. Kolla det!

Har du slutet kärl (röd burk) i källaren eller öppet kärl på vinden?!

Det har bara varit "gamla" panel-radisar på bottenvåningen, tills jag bytte 2st av totalt 5st förra året mot nytillverkade 'lenhovda sektions' med slottsventil.. Således inga andra ventiler som kan hjälpa mig.

Vi har ett rött expansionskärl i källaren, gissar att det är det du menar.. Har inte full koll på vad det gör..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.