Hej!
Håller på att uppdatera mitt värme system och har ett par frågor.
Har en Norah 300 kökspanna som värmer huset. Just nu inga acktankar däremot en vvb på vinden som är kopplad till pannan. Öppet expkärl på vinden. Enrörssystem till elementen.
Tanken på vinden ska tas bort och det ska kopplas in två 500 liters acktankar. Vidare ska en laddomat och shunt kopplas in.
Nu till mina frågor...
Pannan står i ett hörn mot hallen där tankarna ska stå, ca 2,5 meter mellan panna och tankar. Måste laddomaten sitta precis bredvid pannan eller kan man sätta den vid acktankarna?
Står i valet och kvalet mellan laddomat 21, laddomat 21-6 och esbe ltc 141 vilken är bäst?
Idag går det ett rör från panntoppen och rakt upp till expkärlet kan man fortsätta ha det så eller måste man flytta det till toppen på första acktanken? Vilket är bäst?
Golvet där tankarna ska stå är ett gammalt tegelgolv antagligen från när huset byggdes (början på 1800-talet) och räknas som platta på mark. Tror ni det behöver förstärkas eller klarar det sig som det är?
Hoppas det blev någorlunda begripligt =)

Mvh Rikke

Laddomat 21 har sålts många, vet ingen som är missnöjd med den.
Laddomat 21-60 är väl samma sak men lite snyggare och kompaktare.

Om den sitter vid pannan eller tanken spelar väl ingen roll, men brukar ju rekommenderas att sitta nära pannan.

Röret från panntoppen ska vara kvar, kokar pannan så är det det som är flyktvägen.

Ja alla ritningar jag tittat på sitter laddomaten precis bredvid pannan därför undrade jag om jag kanske kvaddar funktionen genom att ha den vid tanken.

Vad det gäller röret till expkärlet så finns det olika rekomendationer, en del säger att den ska sitta på pannan och en del att det ska sitta på expantionen. Ville bara höra vad ni tycker.

Nån som har koll på om golvet behöver förstärkas?

Mvh Rikke

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.