Håller på att ändra värmesystemet hemma och läste igår kväll en tråd när någon förklarade 1 resp 2-kretssystem, och även nämnde en tredje sort - ett trekretssystem. Tyvärr var just den förklaringen inte lika utförlig som de andra...

Finns det någon som vet hur ett sådant system fungerar?

Tack på förhand

Kan det vara ett system med återcirkulation av varmvatten genom handdukstorkar mm som kräver värme även under sommaren? Alltså en oshuntad/oreglerad extrakrets.

Har även sett riktigt gamla panninstallationer där en extra slinga av radiatorvattnet inte passerade shunten.

Pen

Nja... det nämndes efter 2-kretssystem som något som gjorde att behovet att strypa inflödet till elementen försvann. Men det krävde tre rör dragna i st f två såvitt jag förstår... fick för mig att det inte var oshuntat, men jag frågar ju av en anledning - jag har inte koll.. :)

ska se om jag kan hitta den tråden igen och klippa in formuleringen......

Det är inte ett Tischelmann-system du syftar på? Det tar inte bort behovet av en injustering men förenklar det avsevärt.

iiiiinngen aaaaaaaaaaaaaaaaaaaning. Vad är det?

Tack allenilsson, det var en bra bild. Det är nog ett sånt man pratar om ja.
Några erfarenheter av såna? Jag är inte riktigt med på varför de är dyrare att sätta upp... det ser inte ut som att det blir så mycket mer rör än i ett tvåkretssystem?

Jag har faktiskt inget bra svar på varför det blir dyrare installation.

Det är ju ganska enkelt varför det blir dyrare och mer komplicerat att bygga. Alla element har lika långa framlednings/returrör. Alltså ett element som sitter två meter ifrån pannan och totalt har två meter fram och två meter retur i ett vanligt system har här lika långa rör som det mest avlägsna elementet i systemet. Dvs om dit mest avlägsna element kräver tio meter framledning och tio meter retur så har alla element i systemet det. På så vis blir det samma tröghet i flödet för alla element i systemet.

Nja rems, riktigt så blir det inte. Du drar ju aldrig rören direkt från pannan ut till varenda radiator. Tischelman skiljer sig bara från ett vanligt 2-rörsystem på slingorna ut från stamrören. Det blir knappt någon skillnad alls i rörlängd.

Det jag kan tänka mig är att det blir svårare att måtta för en rörmockare som är ovan med Tischelman och att det därför skulle ta längre tid att bygga. Men det är ju bara spekulationer.

Redigerat:
Jo... fast om du kunde dra returen cirkulärt som på bilden i länken, så skulle ju elementen antingen få lång framledning, eller lång retur, men summan blir densamma. Man måste ju ändå fram till varje element med båda delarna, eller hur.

Kanske passar detta om elementen ändå sitter någorlunda i cirkel, och det ändå inte finns genare vägar att dra till varje (eller grupper av) element.

Jag tror det skulle vara ganska lämpligt i min källare. Alla elementen sitter liksom i en cirkel och jag måste ju gå förbi alla ändå med två rör. Däremot kan jag tänka mig att om det är på centimetern det gäller, så blir det kanske lite svårt att beräkna exakt var elementen ska sitta i förhållande till stammarna.

Vad ska det vara för dimension på stammar och "slutrör" (stumparna från stammen till elementen), och är det centimeternoga att avståndet är EXAKT detsamma till varenda element?

Redigerat:
Jag tvärgjorde en liten skiss för att jämföra med vanligt 2rörsystem.
http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e1566f50146d_r%F6rsystem.jpg

Skillnaden blir bara några meter extra rör på en slinga. Inget som borde trissa upp priset markant på en installation. Hamnar du som däremot i källarn där du kan gå i cirkel med slingan borde det bli nästan prick lika röråtgång som för ett vanligt system.

Radiatorernas placering styrs utifrån vars det sitter fönster och dylikt. Nån centimeter hit och dit i längdskillnad spelar så ofantligt liten roll för tryckfallet.

Stämmer om man gör en standarddragning med kopparrör som går i en cirkel runt huset. Men som i mitt fall där stammen går mitt i huset och där det går stick till varje element? eller om man tex drar pex RiR från en fördelare. Då blir det en del extra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.